۰ نفر
۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۶

استاد شیمی دانشگاه ییل با نگاهی به گذشته علم شیمی و تاثیر آن بر زندگی امروز، تنها راه موفقیت این علم را در دهه آینده تکیه بر شیمی سبز و یافتن روش‌های جدید برای جذب سرمایه‌گذاری می‌داند.

پل آناستاس: آینده علم شیمی باید چهره‌ای کاملا متفاوت با گذشته آن داشته باشد. شیمی سنتی، کاهشی و آکادمیک به شدت تخصصی شده، غذا، انرژی، سلامت، ارتباطات و کیفیت زندگی مدرن را تغییر داده است. این علم همچنین (البته به طور تصادفی) منابع نادر و محدود موجود را به اتمام رسانده و سلامت کارگران و زیست‌بوم‌ها را به خطر انداخته است. شیمی سبز راهی به جلو است: این شاخه از علم تجربیات شیمی‌دانان سنتتیک، شیمی‌فیزیک و زیستی را با هم و با تجربیات دانشمندان علوم سم‌شناسی، علم بهداشت محیط و زندگی ترکیب می‌کند تا طرح شایسته و ماندگاری را برای شیمی به همراه آورد.

تولید محصولات و فرایندهای شیمیایی که استفاده و تولید مواد خطرناک را کاهش داده و یا حذف می‌کند، به طور ذاتی یک رویکرد نظام‌نگر است. «دوازده اصل شیمی سبز» همه جوانب مربوط به چرخه حیات مولکولی را، از بدست آوردن مواد خام و مواد اولیه به شیوه فرایند ترکیبی و تولید صنعتی گرفته تا پایان عمر تجاری و عرضه نهایی محصولات، با هم یکی می‌کند. این اصول بر مبنای آخرین کشفیات بنیادی بر روی برهم‌کنش بین مواد آنتروپوژنیک (ناشی از عوامل انسانی) و جهان طبیعت استوار است.

سرمایه‌گذاری اندک برای تحقیقات و در نتیجه تلاش ناکافی، به نوآوری‌های ماندگار در شیمی تخصیص یافته است. به عنوان اولین گام، شیمی نیاز به پذیرش یک الزام پژوهشی کشوری دارد که بر مبنای آن باید پژوهشگران علوم مولکولی، قدرت خلاقانه خود را در عین انجام ندادن هیچ کاری که برای دیگر افراد و یا طبیعت مضر باشد، حفظ کنند. ما باید تمام جنبه‌های علم شیمی را سبز کنیم.

استاد مرکز شیمی سبز و مهندسی سبز، دانشگاه ییل

نیچر، شماره 7276 - ترجمه: مجید جویا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =