۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۰۶

شیمی‌دانان دوران باستان تقریبا هر ماده‌ای را برای تبدیل شدن به طلا امتحان کردند، اما اگر آنها فقط یک لیزر داشتند، می‌توانستند شبه‌پلاتین بسازند و رویای سنگ فیلسوفان را به واقعیت تبدیل کنند.

ابوالفضل کریمی: بیش از نیمی از پلاتین تولیدی جهان در مبدل‌های کاتالیزوری خودروها استفاده می‌شود که اثرات مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن موجود در دود اگزوز را خنثی می‌کند. تقاضای بالا برای این فلز باعث افزایش قیمت پلاتین شده و همین، دانشمندان را به جستجوی روش‌های جدید تولید پلاتین علاقمند کرده است.

به گزارش پاپ ساینس، زمستان سال گذشته ، ولفورد کِسِلمَن جونیور، شیمی‌دان دانشگاه پن‌استیت با استفاده از لیزر توانست یک الکترون را از مولکول کاربید تنگستن جدا کرده و به این ترتیب به آن خاصیتی مشابه با پلاتین بدهد. کاربید تنگستن یک ترکیب فلزی است و فقط یک هزارم پلاتین قیمت دارد. اگرچه با استفاده از این فلز نمی‌توان حلقه نامزدی ساخت، اما با کمک آن می‌توان قیمت پلاتین را پایین آورد.

کسلمن امیدوار است بتواند این ترفند را تا بهار آینده روی گروهی از مولکول‌های کاربید تنگستن انجام دهد و جانشینانی برای دیگر عناصر نایاب طبیعت پیدا کند. البته مثل کیمیاگران دیگر ، او هنوز نتوانسته است سرب را به طلا تبدیل کند، اما در عوض از این که توانسته است عناصر دیگر جدول تناوبی را شبیه‌سازی کند، خوشحال است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =