عکس | حضور متفاوت وزیر جدید ارشاد در مسجد «میرزا عیسی‌خان وزیر»

سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد شب گذشته در مسجد میرزا عیسی وزیر حضور یافت و با اهالی مسجد به گفت وگو نشست.

به گزارش خبرآنلاین سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد شب گذشته به مناسبت روز جهانی مسجد و شب شهادت امام جواد(ع) در مسجد میرزا عیسی وزیر حضور یافت. وزیر جدید ارشاد در این دیدار متفاوت که بدون تشریفات رسمی و اداری انجام گرفت، با امام جماعت و اهالی مسجد به گفت وگو نشست.

مسجد «میرزاعیسی‌خان وزیر» و بانی‌اش، میرزا عیسی خان، نایب الحکومه تهران در زمان ناصرالدین شاه قاجار یکی از مساجد تاریخی تهران است.
«میرزاعیسی‌خان وزیر» مردی از معدود روشنفکران زمان خود بود. او از آیت الله شیخ «هادی نجم‌آبادی» خواست بیمارستانی بسازد و وقف کند و ثلث اموالش را هم به این کار اختصاص داد. مسجد قدیمی خیابان وحدت اسلامی(شاهپور سابق) روبه‌روی خیابان «بهشت» هم وقف اوست که البته وقتی سال ۱۲۹۵هجری قمری ساخته شد به تدبیر میرزاعیسی‌خان یک مدرسه علمیه هم در دل آن ایجاد شد مدرسه‌ای که دیگر خبری از آن نیست.

میرزا عیسی‌ تفرشی معروف به میرزا عیسی‌خان وزیر که ‌بانی ساخت این مسجد است شوهرخواهر میرزا یوسف مستوفی‌ الممالک، صدراعظم ناصرالدین‌شاه بود. او گرچه بعد از فوت پدرش نایب‌الحکومه تهران شد اما وقتی شاه سال 1283 قمری به خراسان رفت و صدراعظم پیشکاری کامران میرزای نایب‌السلطنه را که حاکم تهران بود و 12‌سال هم بیشتر نداشت برعهده‌ میرزا عیسی گذاشت به وزیری شهره شد.

سمت داشتن او در دربار اصلاً باعث نشد که از فکر مردم غافل شود. او از عارفان دوره خود بود و زمانی که وبای عام و معروف در تهران آمد و آنقدر کشته داد که مرده‌ها را گروهی دفن می‌کردند دستور داد دفن با آداب اسلامی و همراه با کفن انجام شود. خودش هم مستقیم بر این کار نظارت می‌کرد و همین شد که وبا گرفت و صفر سال 1310 از دنیا رفت.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
    5 0
    ببينيد در اين مدت با مساجد چه كرديد كه فقط اگر تشريفات رسمي بود مسجد پر ميشد