انتشار فهرست جدید برترین دانشگاه‌های جهان/ آکسفورد اول شد

به رسم هرسال، پایگاه "آموزش عالی تایمز" فهرستی از 1000 دانشگاه برتر دنیا را با در نظر گرفتن همه جوانب منتشر کرده که به بررسی کلی آن و کشورهایی که دارای پیشرفت قابل توجه و یا پسرفت قابل ملاحظه‌ای هستند، می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، دانشگاه‌های بریتانیایی برای اولین بار در 14 سال گذشته دو رتبه نخست را در رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی "آموزش عالی تایمز" (Times Higher Education) به خود اختصاص داده‌اند. دانشگاه "آکسفورد" در رتبه بالاتری قرار دارد و دانشگاه "کمبریج" از مقام چهارم به جایگاه دوم صعود کرده است.

به طور کلی، آمریکا همچنان در رتبه بندی دانشگاهها، با داشتن 62 نماینده در 200 دانشگاه برتر دنیا دو برابر بیشتر از انگلیس با 31 نماینده حائز رتبه است. آلمان با 20 دانشگاه، هلند 13 و استرالیا هم با 8 دانشگاه در جمع 200 دانشگاه برتر حضور دارند.

اما این پیشرفت ادامه دار دانشگاههای چینی است که همچنان به چشم می‌خورد، و برای اولین بار دو نماینده در 30 رتبه نخست دارد. ضمن اینکه دانشگاههای دارای رتبه پایین چین نیز دستاوردهای بزرگی کسب کرده‌اند.

تقریبا تمام دانشگاههای چینی موقعیت خود را بهبود بخشیده‌اند، که نشان می‌دهد که تعهد این کشور به سرمایه‌گذاری در بخش آموزش عالی نتایج سال گذشته را تقویت کرده است.

"فیل بتی"، مدیر ارشد رتبه بندی جهانی گفت: روند صعودی چین در جدول امسال قابل توجه است و نشان می‌دهد که چگونه چشم انداز آموزش عالی جهانی در حال تغییر است. با دو نماینده در 30 رتبه نخست، دانشگاههای پیشرو در چین در حال حاضر بخشی از نخبگان جهانی هستند و دانشگاههایی معتبر را در آمریکا، انگلستان و اروپا پشت سر گذاشته‌اند.

اما نتایج نشان می‌دهد که سایر کشورهای آسیای شرقی نسبت به این غول آسیایی احساس رقابت می‌کنند. کره جنوبی، که در سالهای اخیر پیشرفت داشته است، یکی از قربانیان موفقیت چین در سال جاری است. دانشگاه توکیوی ژاپن (UTokyo) نیز زیر سایه سنگین چین به سر می‌برد.

کشورهای غرب چین هم باید سخت تلاش کنند تا ثبات خود را حفظ کنند، زیرا همسایگان شرقی آنان، خود را برای پیوستن به نخبگان جهانی آماده می‌کنند.

سالی سخت برای آمریکا

در میان دانشگاههای آمریکا، پیشرفت‌های قابل توجه شامل صعود سه پله‌ای دانشگاه "پنسیلوانیا" و رسیدن به مقام مشترک دهم و صعود 4 پله‌ای دانشگاه "جان هاپکینز" و رسیدن به رتبه سیزدهم مشاهده می‌شود.

بزرگترین اتفاق فهرست سال گذشته، دانشگاه "کالیفرنیا برکلی" بود که پس از اعلام کاهش بودجه دولتی با کسری بودجه 150 میلیون دلاری مواجه شد و سقوطی 8 پله‌ای از رتبه 10 به 18 داشت.

دو پنجم از موسسات آموزشی آمریکا در 200 رتبه برتر، یعنی 29 موسسه از 62 موسسه با تنزل رتبه مواجه شده‌اند، چرا که بودجه تحقیقاتی آنها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

در مقابل، پنج موسسه از هفت نماینده برتر چین درآمد تحقیقاتی خود را افزایش دادند. این بدان معنی است که رتبه برخی از دانشگاههای پیشرو در آمریکا اکنون توسط موسسات آسیایی تصاحب شده است.

"دانشگاه ملی سنگاپور" از دانشگاه "کارنگی ملون" عبور کرده است. دانشگاه "تسینگهوا" در حال حاضر بالاتر از موسسه فناوری "جورجیا" است و رتبه دانشگاه "علم و صنعت هنگ کنگ" از دانشگاه "کالیفرنیا سانتا باربارا" بهتر است. در همین حال، دانشگاه "پکن" در حال حاضر با دانشگاه "نیویورک" هم رتبه هستند.

علاوه بر این، نشانه‌هایی وجود دارد که دانشگاههای آمریکا در حال حاضر تحت تاثیر سیاست‌های ضد مهاجرتی هستند، زیرا دانشجویان بین‌المللی کمتر به دانشگاههای آمریکا وارد می‌شوند.

"فیل بتی" افزود: آمریکا شاهد آن است که سلطه‌اش بر رتبه بندی جهانی در سال جاری کاهش یافته و قافیه را به موسسات علمی انگلیسی و آسیایی باخته است.

امسال برای اولین بار، دانشگاههای آمریکا هیچ کدام از دو رتبه برتر رتبه بندی را در اختیار ندارند که بیانگر یک ضربه واقعی به بخش آموزش عالی این کشور است.

در همین حال، نگرانی‌های مالی در مورد دانشگاه‌های عمومی آمریکا، عدم اطمینان در مورد سطوح درآمد تحقیقاتی آینده، سیاست‌های ضد مهاجرت و ادامه روند صعودی کشورهای آسیایی به این معنی است که موقعیت آمریکا در سالهای آینده ممکن است متزلزل شود.

سطوح آینده درآمدهای تحقیقاتی دانشگاههای آمریکا تحت اداره و هدایت دولت "ترامپ" و تامین بودجه برای علوم انسانی، هنر و سلامت زیر سوال قرار دارد.

در همین حال، در یک آمارگیری مشخص شد در پی سیاست های ضد مهاجرت، تقریبا نیمی از دانشگاههای آمریکا کاهش درخواست دانشجویان بین‌المللی را در مقطع کارشناسی گزارش داده‌اند که ادامه این روند ممکن است بیشتر بر روی امور مالی آمریکا تأثیر بگذارد.

کانادا بهتر از آمریکا

اما کانادا به طور کلی بهتر از آمریکا بوده است. این کشور به طور کلی حفظ عملکرد و ثبات در فهرست داشه است، به استثنای صعود قابل توجه دانشگاه "مک‌مستر" (McMaster)، که با جهشی 35 پله‌ای از رتبه 113 به جایگاه 78 رسیده است.

اروپا با وجود رقابت فزاینده با آسیا به رهبری دانشگاههای "آکسفورد" و "کمبریج"، عملکرد قدرتمندی را نشان داده است که به میزان قابل توجهی افزایش درآمد آنها را، به ترتیب 24 و 11 درصد در پی داشته است. در حالی که هر دو موسسه "فناوری کالیفرنیا" (23 درصد) و دانشگاه "استنفورد" (24 درصد) کاهش قابل ملاحظه درآمد را نشان دادند و رتبه سوم را به دست آوردند. "کمبریج" همچنین با بهبود کیفیت تحقیق روبرو بوده است.

انگلیس تحت تاثیر برگزیت

با این حال، نتایج نشان می‌دهد تاثیرات "برگزیت" ممکن است به عملکرد جهانی دانشگاههای برجسته در انگلیس آسیب بزند.

تقریبا یک چهارم هزینه‌های تحقیقاتی و کمک‌ها به دانشگاه "کمبریج" از اتحادیه اروپا تامین می‌شود، در حالی که این میزان در دانشگاه "آکسفورد" حدود یک پنجم است.

علاوه بر این، نشانه‌هایی وجود دارد که دانشگاههای انگلستان از هم اکنون از "برگزیت" رنج می‌برند. شمار متقاضیان برای تحصیل در دوره‌های تمام وقت کارشناسی در انگلیس، از سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است.

همچنین کالج "امپریال لندن" در رتبه هشتم باقی مانده، دانشگاه "کالج لندن" تنها با یک پله تنزل، مکان شانزدهم را به خود اختصاص داده و دانشکده "اقتصاد و علوم سیاسی لندن" در رتبه 25 باقی مانده است.

به طور کلی، بیش از نیمی از نمایندگان انگلیس، یعنی 16 موسسه از 31 موسسه، کاهش رتبه داشته‌اند.

اروپا پیشگام است

این اولین بار است که دو موسسه اروپایی دو جایگاه نخست را تصاحب کرده‌اند و موسسه فناوری فدرال سوئیس نیز در 10 دانشگاه برتر قرار گرفته است.

دو دانشگاه ایتالیا و اسپانیا هم با صعود قابل توجهی مواجه شده‌اند.

اما پیشرفت آسیا در حال تبدیل شدن به یک تهدید جدی برای موقعیت اروپا در رتبه بندی است، درست همانطور که برای دانشگاههای آمریکا است.

در حال حاضر اروپا در 30 دانشگاه اول، 7 نماینده دارد، در حالی که آسیا سه نماینده دارد. سال گذشته این رقم به ترتیب 10 و 2 بود.

نتایج متناقض استرالیا

هشت دانشگاه برتر استرالیا نتایجی متفاوت داشتند. دانشگاه "ملبورن" با یک پله صعود به جایگاه 32 نقل مکان کرد. دانشگاههای "سیدنی" و "ملی استرالیا" هر کدام با یک رتبه تنزل به ترتیب در جایگاه 61 و 48 قرار گرفتند.

همچنین دانشگاههای "کوئینزلند"، "موناش" و "نیو ساوت ولز" با کاهش رتبه و دانشگاههای "وسترن استرالیا" و "آدلاید" با افزایش رتبه مواجه شدند.

آمریکای لاتین رنج می‌برد

با افزایش رقابت جهانی، آمریکای لاتین در رتبه بندی امسال انتظارها را برآورده نکرده است.

کشور برزیل که همیشه در زمینه آموزش عالی پیشرو بوده، امسال بر خلاف 27 سال گذشته تنها 21 نماینده در فهرست دارد.

دانشگاه‌های آمریکای لاتین از مسائل مربوط به تامین بودجه و خط قرمزهای بیش از حد رنج می‌برند و نشانه‌هایی وجود دارد که این امر باعث فرار مغزها شده است.

در میان کشورهای آمریکای لاتین، دانشگاه "سائوپائولو" برزیل بهترین رتبه را در گروه 251 تا 300 به دست آورده است.

شیلی و کلمبیا هر دو تعداد دانشگاه‌های خود را در فهرست هزار تایی افزایش داده‌اند. سهم مکزیک در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان نیز کاهش یافته است.

محاسبه رتبه بندی دانشگاههای جهان توسط موسسه "آموزش عالی تایمز" (Times Higher Education) در سال 2018 که لیستی از 1000 دانشگاه برتر در 77 کشور است، انجام گرفته که به ادعای این موسسه این رتبه‌بندی یک رتبه‌بندی کامل، جامع، مستقل و قابل اتکا است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    1 0
    ايكاش مي گفتيد در اين دسته بندي ما بين هزار دانشگاه مطرح جهان هستيم يا خير و در چه رتبه اي قرار داريم؟
  • امید IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    0 0
    در این گستره ی جهان بی انتها و پر از رمز و راز جای خالی مراکز علمی این سرزمین خالی است.افسوس که خود را در گیر خرافات و روزمرگی نموده ایم.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
    0 0
    په ایران؟
  • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    0 0
    هی هی هی . وقتی فکر می کنم دهه پنجاه وضعیت کشورهای چین و کره جنوبی و سنگاپور چی بود الان چی شدن.