همه چیزهایی که باید درباره برندگان نوبل شیمی امسال بدانید

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد که جایزه شیمی نوبل سال جاری را به طور مشترک به ژاک دوبوشه، یواکیم فرانک و ریچارد هندرسون اهدا کرده است. اما این سه دانشمند چرا لایق این جایزه بوده‌اند؟

به گزارش بی‌بی‌سی،این سه پژوهشگر به خاطر تحقیقات‌شان در زمینه تصویرنگاری زیست-مولکولی به طور مشترک جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۷ را دریافت کرده‌اند.

محور مشترک تحقیقات این سه نفر بهبود شیوه‌های تصویرنگاری میکروسکوپی در دمای پائین (کریو-الکترون میکروسکوپی) است که امکان تصویرنگاری از موجودات و مواد زیستی بسیار کوچک می‌دهد. به این ترتیب، پژوهشگران می‌توانند از ساختارهای ریز، از پروتئین‌های ایجاد کننده مقاومت در میکروب‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها گرفته تا سطح ویروس‌ها تصویرنگاری کنند و به بررسی دقیق آنها بپردازند.
آکادمی سلطنتی سوئد در توجیه تصمیم به انتخاب این سه پژوهشگر گفته است که پژوهش آنان "شاخه تصویرنگاری میکروسکوپی را وارد عصر جدیدی کرده است."
این بیانیه می‌افزاید که با استفاده از نتیجه تحقیقات این سه نفر، "پژوهشگران اینک می توانند زیست-مولکول‌ها را در میانه حرکت آنها تصویربرداری کرده و فرآیندهایی را مشاهده کنند که پیش از این امکان دیدن آنها وجود نداشت و این دستاوردی مهم هم برای درک اساسی مواد تشکیل دهنده حیات و هم پیشرفت در زمینه داروسازی است."
ریچارد هندرسون، پژوهشگر ۷۲ اهل اسکاتلند در شمال بریتانیا، استاد دانشگاه های ادینبورگ و کمبریج در بریتانیاست، ژاک دو بوشه، ۷۵ ساله، استاد دانشگاه لوزان در سوئیس و پژوهشگر آزمایشگاه اروپایی زیست‌شناسی مولکولی و یوآکیم فرانک، ۷۷ ساله استاد دانشگاه فرایبورگ در آلمان است.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =