جمشید ایمانی آنقدر مورد اعتماد مدیریت ارشد ایرانخودرو است که مامور خرید بلوک 18 درصدی شود. وی که سال گذشته پس از اعلام ضرر 123 میلیارد تومانی ایرانخودرو، با روشهایی همچون شرکت در جلسه شورای پول و تصویب وام 1000 میلیارد تومانی، بازی با سهام بانک پارسیان، افزایش تولید و بسیاری راههای دیگر توانست نماد ایرانخودرو را در عرض شش ماه در بورس باز کند اینک باید بسیار خوشحال باشد که در نقش قائممقام اقتصادی، برای این گروه بلوکی 18 درصدی به ارمغان آورده است.
روز دوشنبه در پنجمین روز رقابت وقتی هر یک تومان افزایش قیمت بیش از یک میلیارد تومان هزینه خرید را بیشتر میکرد، برخلاف تمام پیشبینیها تعاونی کارکنان ایرانخودرو با پیشنهاد قیمتی 3686 ریال موفق به کنار زدن رقیب قدری چون سرمایهگذاری ملی (ائتلاف بهمن و تامین اجتماعی) شد. گفته میشد رقابت پایاپای حتی ممکن است تا چهارشنبه ادامه یابد و از همین رو عدهای پس از واگذاری از امتیاز گرفتن سرمایهگذاری ملی برای کنار کشیدن سخن گفتند. این امتیازگیری را سرمایهگذاری ملی با نام شراکت تایید کرده با این حال با توجه به اینکه کارگزاری بانک پارسیان که وظیفه خرید این بلوک را داشته هنوز اسامی خریداران را اعلام نکرده ابهام در هویت خریداران باقی است.
در این میان قطعهسازان عمده گرچه موفق نشدند در قالب کارگزاری مفید سهامدار باشند اما میتوانند خوشحال باشند که یک خودی برنده شد. همچنین با توجه به اینکه قبلا شنیده میشد بخشی دیگر از قطعهسازان در کنسرسیوم تعاونی کارکنان حضور دارند، بعید نیست گروهی از آنها هم سهیم در سهام باشند. روز دوشنبه گرچه پس از اتمام واگذاری از کنسرسیوم 300 هزار نفری سخن گفته شد اما ممکن است در صورت ورود شورای رقابت و احتمال این تلقی که تعاونی کارکنان خصوصی محسوب نمیشود یا اگر محسوب میشود به دلیل در قدرت ماندن سهامداران فعلی موجه نیست، قطعهسازان عضو این کنسرسیوم معرفی شوند.
مدیران ارشد ایرانخودرو با شیرینی از هم پذیرایی میکنند اما قائممقام اقتصادی این شرکت میداند هنوز یک گام به پایان این دور از بازی باقی مانده است. تایید معامله بزرگ روزی است که او میتواند با آرامش شیرینی میل کند.
نظر شما