۰ نفر
۶ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۶

گفت و گو با معاون سازمان خصوصی سازی

سمیه فتحی: روز چهارم معامله خودروسازان در حالی به پایان رسید از قبل مسوولان امر پیش بینی کرده بودند این معامله به دلیل وجود رقبای بسیار طولانی تر خواهد شد. هرچند هنوز بازار شایعات گرم است اما جالب است در هر روز اتفاقات تازه ای در روز معامله رخ می دهد.طی روز های دوشنبه تا سه شنبه گذشته در حالی  8 گروه متقاضی خرید بلوک 18 درصدی ایران خودرو وسایپا وارد رقابت شدند اما در روز چهارم این معامله یکشنبه تنها 5 گروه برای خرید سهام خودرو سازان رقابت کردند که به گفته علی صحرایی مدیر بازار بورس 3 گروه برای سهام ایران خودرو و 2 گروه برای سهام سایپا در این روز این رقابت را ادامه دادند و در نهایت سرنوشت این معامله به روز دوشنبه موکول شد و شاید در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد. با این حال هنوز مسوولان برگزاری معامله خودرو سازان پاسخ روشنی در خصوص کاسته شدن رقبا نده اند و تنها صحرایی گفته است " دلیلش را نمی دانم اما به توجه به ادامه دار بودن رقابت ممکن در روز های آینده هم به تعداد متقاضیان افزوده شود". در این بین به سراغ یکی از معاونان  سازمان خصوصی سازی که مسوولیت اصلی در برگزاری این معامله را دارد رفتیم. احمد غلامی در گفت وگو خبرآنلاین با تاکید براینکه قضاوت کردن در شرایطی هنوز رسما هویت رقبا مشخص نیست صحیح نیست و باعث تخریب معامله می شود. اعتقاد دارد: پیشداوری در شرایط موجود به مثال  قصاص قبل از جنایت می ماند. در ادامه این گفت وگو را می خوانید:

 

آقای غلامی با توجه اتفاقات اخیر در واگذاری سهام خودروسازان شرکتهای بزرگ ایران خودرو و سایپا بسیاری سازمان خصوصی سازی مسوول ناهماهنگی ها عنوان کردند. آیا برخی وقفه ها وناهماهنگی های پیش آمده در برگزاری این معامله به سازمان خصوصی سازی برمی گردد یا وجود شائبه هایی چون مقاومت برخی در واگذاری سهام خودروسازان که پیش از این نیز وجود داشت در این باره مطرح است؟

معامله سهام خودرو سازان با توجه اینکه حساسیتهایی خاصی دارد طبیعی است با مسائل و حواشی هایی مواجه باش. اما طبق مقررات و توافقاتی که از سوی نهادهای مسوول و سازمانها ذی ربط انجام گرفته بود سهام این شرکتها قرار شد در این مقطع سال واگذار شوند. از قبل اختلاف نظرهایی بر سر واگذاری وجود داشت . اینکه طبق اصل 44 و قوانین مربوطه  ایران خودرو و سایپا جزو کدام گروه واگذاری ها هستند منشا اختلافات بود. سرانجام در جلسات مختلف به بررسی گذاشته شد و در کمیسیون ماده 38 هیات وزیران در نهایت قرار شد شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا در گروه یک شزکتهای واگذاری در اصل 44 قانون اساسی قرار بگیرند و سهام آنها در بورس واگذار شود . این اتفاقات سبب شد برگزاری معامله کمی با تاخیر انجام شود. حرف و حدیث‌هایی نیز در این بین پیش آمدکه سازمان گسترش و نوسازی به عنوان سهامدار عمده خودروسازان نمی خواهد سهامشان عرضه شود. در نهایت با توافق‌هایی انجام شد بلوک 18 درصدی سهام ایران خودرو و سایپا آماده عرضه در بورس شد.اگر قرار بود این شرکت‌ها در گروه 2 قرار بگیرند باید تا پایان سال 93 این کار انجام می شد.

 

در روز اول معامله اتفاقات دیگری هم رخ داد مساله ادعای بنیاد مستضعفان از سازمان گسترش بر سر سهام ایران خودرو باعث شد روند معامله دچار وقفه شود. ویا وثیقه ای بودن سهام سایپا که سازمان خصوصی سازی اعلام کرد از وثیقه ای بودن این سهام اطلاع نداشته است. اینها چطور؟

 در خصوص مسائل پیش آمده در روز معامله ایران خودرو باید گفت، اینکه بنیاد مستضعفان می‌آید و مسئله شکایت از سازمان گسترش و نوسازی را مطرح می‌کند همان طور که شما هم گفتید و دیگر مسوولان هم اشاره کرده بودند بیشتر در حد یک ادعا بود از قبل هم این مسائل وجود داشت اما مبنی قانونی نداشت. سازمان خصوصی‌سازی نیز در همان روز به سرعت این مشکل را رفع کرد تا سهام ایران خودرو وارد معامله شود. در خصوص سایپا نیز سریعا مشکلحل شد و دلیل بر کم کاری سازمان خصوصی سازی نبود. با این همه موفق شدیم تا این بلوکه 18 درصدی سهام ایران خودرو و سایپا طبق برنامه پای معامله بیاید.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقدند در این مقطع سال نباید سهام خودروسازان واگذار می شد باید در مقطع بهتری اینکار انجام می گرفت و اینکه این واگذاری نیز به نوعی به شرکتهیا وابسته به دولت می رسد.

 سازمان خصوصی‌سازی بر اساس قوانین  و مقرراتی که هیات عامل واگذاری در دولت در نظر داشت با برنامه ریزهای انجام گرفته  سهام این شرکتها را برای معامله وارد بورس کرد. سازمان خصوصی سازی نیز تمام جوانب برای آمادگی این شرکتها در بورس را آماده و در نهایت معامله از هفته گذشته در تالار بورس کلید خورد.  در حال حاضر نیز رقابت در این بخش با وجود رقبای عمدتا به شکل کنسرسیوم آمده  در حال انجام است. در نحوه برگزاری معامله این رقابت سالم است و تمام تلاشمان این است ادامه این رقابت نیز به همین شکل باشد و میدان رقابت برنده مشخص شود.

 

شورای رقابت چندی پیش مساله تبانی خودروسازان را مطرح کرده بود و هنوز هم آقای پ‍‍ژویان به عنوان رئیس این شورا تاکید دارد اگر مساله ای در این زمینه پیش آید و این شبهه وارد باشد این اختیار را دارد این معامله را باطل کند. سازمان خصوصی سازی جایگاه این شورا را چه میزان در دخالت در زمان معامله وارد می داند؟

 اگر در زمان معامله مسائلی پیش آید و برخی از رقبا ادعایی داشته باشند مبنی براینکه حقشان نادیده گرفته شده است پس از پایان معامله به این مسائل رسیدگی خواهد شد. در این بین اگر شورای رقابت هم بر مبنای مستندات و اطلاعاتی که در اختیار آن قرار گرفته بخواهد شکایت کند این حق را دارد. با توجه اینکه طبق قانون هویت رقابت کنندگان نباید اعلام شود و در حال حاضر نیز هویت آنها رسما معلوم نیست اکنون زود است بخواهیم این حرفها را مطرح کنیم چراکه رقابت در حال انجام است. وقتی رقابت کنندگان مشخص نیست چگونه می توانیم مساله تبانی را مطرح کنیم و بگویم  ایران خورو سهام سایپا و سایپا سهام ایران خودرو را خریداری خواهد کرد. البته اگر رییس شورای رقابت آقای پژویان مسائلی را در خصوص واگذاری سهام خودروسازان مطرح کرده است ایشان بر اساس وظایف قانونی باید مسائلی را گوشزد کرده‌اند. اگر فرضا انحصار و تبانی پیش بیاید شورای رقابت حق دارد از اختیار قانونی‌اش استفاده کند و این مسئله را پیگیری کند. به هر حال طبق قانون و مقررات شورای ملی رقابت وظایفی را بر عهده دارد و باید به آن رسیدگی کند .سازمان خصوصی سازی نیز تابع قانون و مقررات هستیم اما این مسائل باید بعد از تمام شدن معامله و شناخته شدن رقبا مطرح شود در حال حاضر  آقای پژویان نیز اعلام کرده‌اند اطلاعاتی از سوی نهادهای مسوول به این شورا ارایه نشده است که بخواهند این معامله را مورد رسیدگی قرار دهند. آنچه مشخص است پس از آن که معامله تمام شد و خریداران بلوک 18 درصدی سهام ایران خودرو و سایپا مشخص شدند در مدت زمان باقی مانده برای واریز بخش نقدی برای مالکیت سهام این شرکت ها اگر شرکتهایی باشند که مدعی باشند حق آنها در این معامله پایمال شده است و یا انحصار از سوی مجموعه های وابسته این شرکت‌ها به وجود آمده است می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و شورای رقابت نیز در این بین وارد میدان شوند . فعلا رقابت در حال انجام است و  امروز دوشنبه نیز روز چهارم برای رقابت کنندگان بر سر خرید بلوک 18 درصدی ایران خودرو و روز سوم نیز رقابت کنندگان بر سر خرید بلوک 18 درصدی سایپا ادامه دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 71390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =