تسنیم نوشت: وزیر امور خارجه آلمان بار دیگر درباره عواقب لغو برجام و تجدید تحریم‌ها علیه تهران هشدار داده و از کنگره خواست خود را درگیر بازی‌های سیاست داخلی نکنند.

"زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان امروز در گفتوگو با سایت رادیو آلمان درباره تجدید تحریم ها علیه ایران هشدار داده و گفت: نتیجه چنین اقدامی می تواند خطر جنگ در فاصله نسبتا نزدیک به اروپا باشد.

وی همچنین بازگشت روند توسعه تسلیحات هسته ای در منطقه را از دیگر عواقب تجدید تحریم ها علیه ایران از طرف آمریکا ارزیابی کرده و درباره وقوع خطر جنگ در نزدیکی اروپا هشدار داد.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در سخنانی تهدید کرد که از توافق هسته ای با ایران خارج می شود. حالا کنگره آمریکا 60 روز فرصت دارد تا درباره تجدید تحریم ها علیه تهران تصمیم گیری کند. اینکه آیا کنگره این کار را انجام خواهد داد مشخص نیست. اگر تحریم ها علیه ایران تجدید شود این به مفهوم نقض توافق هسته ای و لغو آن است.

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که کنگره آمریکا باید درباره جدی بودن اوضاع اطلاع رسانی شود.

"گابریل" خطاب به کنگره گفت که اجازه ندهید درگیر یک بازی سیاست داخلی شوید که در نهایت شما و شرایط امنیتی متحدانتان و همچنین امنیت خودتان را به خطر می اندازد. ایراد این گونه کلمات دهان پر کن و شدید حالا هیچ سودی ندارد.

گابریل همچنین درباره اثر سیگنالی فاجعه بار این رویکرد ترامپ هشدار داده و گفت: لغو توافق هسته ای با ایران به این مسئله منجر می شود که همچنین کشورهای دیگر مانند کره شمالی که برای ارتقاء تسلیحات هسته ای تلاش می کنند مذاکرت با غرب را اقدامی عبث ببینند.

وی همچنین به خطرات لغو برجام برای شرکت های آلمانی اشاره کرده و گفت: اگر آمریکا تحریم ها علیه ایران را مجددا اجرایی کند بانک ها باید از این مسئله بترسند که اگر از مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران حمایت کنند یک روزی خودشان مجازات شوند. به این ترتیب اساس این گونه مبادلات تجاری نابود می شود.

گابریل روز گذشته نیز در واکنش به سخنرانی ضد ایرانی ترامپ در اظهاراتی گفته بود که توافق اتمی غرب با ایران اساس مهمی در این باره است که کره شمالی را متقاعد کنیم تا از ارتقاء تسلیحات هسته ای خود انصراف دهد.از بین رفتن این توافق می تواند در دنیا به این مسئله منجر شود که دیگران دیگر به چنین توافقاتی اعتماد نکنند، بنابراین این خطری فراتر از ایران است.

گابریل در بخش دیگری از سخنان انتقاد آمیزش از سخنرانی ترامپ همچنین گفت که ما در اروپا، آلمان، فرنسه، انگلیس و اتحادیه اروپا حامی این توافق هستیم و می خواهیم به آن پایبند باشیم.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین اعلام کرد که اروپا در هفته های آینده همه اقدامات را انجام خواهد داد تا کنگره آمریکا را برای پایبندی به برجام متقاعد کند و در این باره صحبت می کنیم که چگونه ایران را در سیاست خاورمیانه به تغییر موضع وا داریم.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روز جمعه درباره سیاست جدید این کشور در قبال ایران سخنرانی کرد.

وی گفت دستور دادم تا بازبینی راهبردی را درباره ایران انجام دهند. این بازبینی کامل است و من راهبرد خودمان را به همراه چند گامی که باید برداشته شوند را اعلام می کنم.

وی در خصوص تایید پایبندی ایران به برجام گفت: امروز اعلام می کنم که ما این تایید را نمی توانیم انجام دهیم و انجام نخواهیم داد. اگر با کنگره و متحدان به راه حلی نرسیم، آنگاه توافق پایان خواهد یافت. او گفت در کنگره طرحی برای بازبینی برجام طرح می‌شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    5 1
    مهترین بخشش : امروز اعلام می کنم که ما این تایید را نمی توانیم انجام دهیم و انجام نخواهیم داد. اگر با کنگره و متحدان به راه حلی نرسیم، آنگاه توافق پایان خواهد یافت.