ردپای‌ مصوبهٔ‌دولت‌احمدی‎نژاد در دعوای‌چنارانی‌ و معاون‌استاندار

وقتی فریاد نماینده نیشابور بر سر معاون سبزواری استانداری خراسان بلند شد؛ احتمالا برای هر بیننده و شنونده‎ای این تصور ایجاد ‎شد که این یک مجادله قومیتی با اختلاف نظرهای ناسیونالیستی است.

نسرين وزيری: اين ماجرا در پي انتشار فيلمي از يک مراسم رسمي عيان شد که هاجر چناراني نماينده نيشابور را حين اعتراض شديد به سيدجواد حسيني معاون سياسي استاندار خراسان رضوي نشان مي‎داد. اعتراضي که از داد و بيداد فراتر رفته و او با بلند کردن پايه ميکروفن به سوي تريبون سخنراني حسيني رفت! البته برخي مانع از وي شدند اما ماجرا فيصله پيدا نکرد و چناراني از نيشابوري‌هاي حاضر در نشست خواست تا آنجا را ترک کنند.

سخنان توام با فرياد او و فرمانش به خروج نيشابوري‎ها از جلسه‎اي که معاون «سبزواري» استانداري سخنراني داشت، حاکي از اختلافي ريشه دار ميان اين دو شهر است که تنها 117 کيلومتر با يکديگر اختلاف مکاني داشته ولي از مشترکات فرهنگي و قومي بسياري برخوردارند. اما قدمت اين اختلاف کمتر از يک دهه است. زماني که معاون سياسي اسبق استانداري خراسان رضوي در دولت محمود احمدي‎نژاد بدون اطلاع بخشدار، فرماندار و نمايندگان اين دو حوزه، چهار روستاي «جنبر جوق، کزگ، فرخار و رباطي» از توابع نيشابور را به توابع سبزوار پيوند داد تا بتواند شرايط جمعيتي لازم براي ايجاد شهرستان «خوشاب» در سبزوار را فراهم کرده و آن را در تقسيمات کشوري سال 89 بگنجاند.

حجت الاسلام حسين سبحاني‎نيا نماينده پيشين نيشابور در گفت‎وگو با خبرآنلاين، با اشاره به اين روند، يادآورشد که مسئولان منطقه‎اي اعم از بخشدار و فرماندار و نمايندگان اين دو شهر، پس از ابلاغ قانون تصميمات کشوري متوجه اين تغيير شده بودند که به قول وي، خيلي دير بود. با اين حال اعتراضشان را در جلساتي با استاندار، تذکر به وزير کشور و دعوت از وي براي حضور در مجلس، از مجاري قانوني پيگيري کردند. وعده‎هايي هم به آنها داده شد تا اين موضوع در قانون تقسيمات کشوري بعدي اصلاح شود. اما چنين نشد! عمر دولت مسبب اين اختلاف به پايان رسيد و سکان امور به دولت يازدهم سپرده شد. دولتي که با علم به بروز احتمالي اختلافاتي مجدد در تقسيمات کشوري، ترجيح داد همه مطالبات نمايندگان در اين باره را به تدوين لايحه جامع تقسيمات کشوري حواله دهد. لايحه اي که با پايان عمر دولت يازدهم هم راهي بهارستان نشد و هنوز هم از آن خبري نيست.

او که تغييرات اعمال شده مذکور در دو شهر نيشابور و سبزوار را «غير منطقي» و «غير عقلاني» مي‎خواند بر اين باور است که چنين تصميماتي به انضمام اعمال سليقه در اجراي برخي پروژه‎ها و جابجايي برخي منابع مالي و انساني، منجر به ايجاد تنش‎هايي در مناطقي مي‎شود که مشترکات تاريخي و بومي بسياري با هم دارند. اينها همان چيزهايي است که به گفته وي، حساسيت چهره‌هاي «حساس» و «ناسيوناليست» را برمي‎انگيزد و منجر به خشم و عصبانيت آنها مي‌شود.

سبحاني‎نيا تمايلي نداشت که درباره عملکرد خاص چناراني -که در رقابت‌ انتخاباتي مجلس دهم، عرصه را به او باخته بود- اظهار نظري بکند. علتش هم اين بود که «از نزديک شاهد ماجرا و حاضر در آن مراسم نبوده» و «نمي‎داند که اين بحث تنها به دليل به کار بردن لفظ "خراسان غربي" از سوي معاون استاندار بوده يا اينکه متاثر از ديگر ارتباطات استاني نمايندگان با مسئولان اجرايي بوده که به اينجا ختم شده است». حرف نماينده سابق نيشابور يک کلام بود «به دليل جلوگيري از حواشي ماجرا، بنا ندارم در اين موضوع خاص اظهارنظر کنم».

او که با نگاهي کلان، بر لزوم وحدت ملي در جامعه و پرهيز از تفرقه و تنش‌هايي که آرامش مردم را به مخاطره مي‎انداز، تاکيد داشت، ادامه داد: بهتر بود اين مسائل از طريق مجاري قانوني پيگيري مي‎شد. نه پشت تريبون و در يک مراسم رسمي. سبحاني‌نيا اگر چه معترض بود که در تقسيمات کشوري اصلاحي صورت نگرفته و آن چهار روستا که مردمش در ايام انتخابات ترجيح مي‎دهند به نيشابور بيايند و به نماينده نيشابور راي دهند نه نماينده سبزوار، همچنان بلاتکليفند؛ اما تلويحا بر رويکرد دولت روحاني مهر تاييد  زد و گفت «شايد هم تصميم اين دولت منطقي بود که با اعمال تقسيمات کشوري جديد، بر ايجاد اختلافاتي که در هر منطقه امکان بروزش هست، دامن نزد و هزينه و جنجال سياسي بر مردم و کشور تحميل نکرد».

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    26 3
    اینها دوره احمدی نژاد 8 سال خوابشان برده حالا چهره خواب آلوده شان را در معرض دید می گذارند بیچاره مردمی که این خانم را انتخاب کرده اند
  • امیر IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    5 3
    سبزواری ها مگر رویای استان شدن را در خواب ببینند.
  • شاهد A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    15 3
    هرجامیرویم آثار صنع و معجزات آقا محمود احمدی نژاد نمایان است
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 4
    تا اونجایی که ما اطلاع داریم اختلاف نیشابوری ها و سبزواری ها به ده سال اخیر برنمیگرده نمیدونم چرا اما لج همدیگه رو داشتن از اول
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    17 15
    خدا احمدی نژاد را برای شما نگه دارد که همه تقصیرات را بر عهده او بیاندازید آقا اصلا حرفهای ترامپ حقوق های نجومی ژن خوب جاسوس های تیم مذاکره کننده تحریم های فراوان پسا برجام دختر مظلوم وزیر مهدی جهانگیری فریدون بیکاری سرسام آور دولت روحانی حمله داعش اختلاس 12 هزارمیلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان حوادث ریلی و جاده ای وزارت آخوندی انتقاد های روحانی به منتقدان برجام و همه اینها تقصیر احمدی نژاده اگه مردی حذفش نکن
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    4 0
    ما همه هم وطنیم ، چرا باید اخلاقی را بکار ببریم که در اسلام نکوهش شده است؟گیرم معاون استاندار اشتباهی را عمدا یا سهوا بیان کرده باشد اما همانگونه که در خبر هست با تذکر اخدی بلافاصله عذرخواهی نموده و این نشانه اخلاق اسلامی می باشد ، حال چرا نماینده باید اونهم بعد از دو ماه و در یک برنامه ای که بسیار از حضار هستند اخلاقی از خود نشان دهد که منکر است ؟ نماینده باید در رفتار و منش الگوی جوانان شهر خود باشد نه اینکه موجبات شرمندگی شان شود. خدا همه ما را هدایت کند تا موجبات سرافکندگی خود و کشور عزیزمان نشویم .
  • بی نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 0
    شرم آوره . این خانم می تونست اعتراضشو به شکل دیگه ای نشون بده ... فکر کرده با هوچی گری تحسینش می کنن ؟ خوبه جوابشو از مردم نیشابور گرفت و هیچکس به خواسته اش توجه ای نکرد و این خودش بود که همایش رو ترک کرد .
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 0
    فیلم رو دیدم.درود بر شرف آقای معاون که خویشتن داری کرد وگرنه با اون حجم فرياد کشی و حرکات زننده ای که خانم نماینده داشت آدم احساس میکرد وسط رینگ بوکس قرار گرفته
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 0
    این خانم هر هدفی داشت میتونست بهتر عمل کنه آبروی شهرمارو برد واقعا ولی سبزواریها هم خیلی موذی هستن.
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    8 0
    افکار نژاد پرستی و خودبرتر بینی و رفتار لمپنیستی یک نماینده
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    6 0
    باید مسئولین بدانند که فقط وفقط در حیطه مسئولیت خود والبته قانون های مصوب حق دارنداظهار نظر کنن وجایگاه موقتی خود را پایگاهی برای رسیدن به امال خود یا صنفی قرارندهند.
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 0
    رفتار این خانم بسیار زشت و وقیح بود
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    4 0
    چه کسانی نماینده میشوند وااای بحال مجلس
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    4 0
    رفتار زشت و زننده ایجاد دعواهای قومی و تنش بین مردم خدا میدونه چه سیاستی پشت این رفتار بوده امیدوارم با اینجور افراد برخورد کنن
  • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 0
    اين خانوم چي با خودش فكر ميكنه كه اينجوري فرياد ميزنه ؟ عفت و حيا پيشكش به چه حقي به بقيه تويهن ميكنه ؟ با اين نماينده هاي مجلس كه فقط بلدند فعاليت هاي راي جمع كني كنند آينده ايران معلومه گرچه از سر هميناس كه وضع مملكت اينه
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 0
    استعدادي كه هرز مي رود قيصر كجايي كه آبجيت خون بپا كرد
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 0
    يكي از نماينده ها به مامور نيروي انتظامي حمله مي كند و ديگري به خبرنگاران و اين آخري هم به مسئول دولتي. آنوقت مي خواهند با گذراندن قانون بقيه جامعه را اصلاح كنند؟ الي اين تذهبون؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 2
    حالا چرا سهوی؟؟؟؟؟؟؟چون نماینده اصولگرا بود شد سهوی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اصلا به چه حقی این آقا ازاین اسم نام برده؟مگ ما جز یک خراسان داریم؟ حالا در تقسیمات کشوری شده جنوبی رضوی شمالی.شرقی و غربیش دیگ چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بوی تجزیه طلبی ایران به مشام میرسه که این تجزیه طلبا بدجوری رخنه کردن تو اصلاح طلبا
  • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 7
    درود بر نماینده شیرزن نیشابوربسیار شجاعانه ومقتدر عمل کرد.
  • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 0
    از رفتار این نماینده بسیار متاثر شدم . واقعا باعث شرمساری است که این افراد را به عنوان نماینده شهرمان انتخاب می کنیم .
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 0
    متاسفم واسه این نماینده قوم گرا که حس قوم گرایی رو بر ملی گرایی ترجیح داوه.هر شهری در ایران حتما لیاقت و حق دارد که برای شهرش تلاش کند .اینجا امریکا و تگزاط نیست خانم
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 0
    لطفا مطلب رو اصلاح بفرمایید ، ایشون نماینده اصولگرا نیست ، بلکه نماینده مستقل است. خواهشمندم حرکت زننده تیشون رو نه به پتی خانواده های شاهد بنویسید و نه به پای هیچ جناح دیگری ، زیرا که حرکات اینطور زننده در شان هیچ یک از فرهیختگان ما نمیباشد.
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    4 0
    يك زن بايد منش وشخصيت خودشو حفظ كنه مخصوصا كه شما نماينده هستيد
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 0
    در فيلم اول چناراني در حالي كه روي سن و درست كنار تريبون جايي كه معاون استاندار ايستاده تا سخنانش را بيان كند مي‌ايستد و در حالي كه روي تريبون مي‌كوبد، فرياد مي‌زند: «هنوز يك ماه از سخنانش نگذشته كه الان تازه آمده و عذرخواهي مي‌كند. در حالي كه دو ماه فرصت داشت از مردم نيشابور معذرت‌خواهي كند.» در ادامه فيلم در حالي كه اطرافيان تلاش مي‌كردند او را آرام كنند چناراني انگشت اشاره‌اش را به نشانه تاكيد بالا و پايين مي‌برد و ادامه مي‌دهد: «قسم بخورد و بگويد غلط كردم تا پايان عمرم....» كه تلاش اطرافيان براي دور كردن او از سن حرف‌هايش را ناتمام مي‌گذارد.