۰ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۶

قبل از جنگ 22 روزه در نشست‌های وحدت ملی در مکه که گروههای فلسطینی به تفاهماتی دست یافتند اما ...

عماد نجار: دیروز چهارمین دور مذاکرات گفت‌وگوی وحدت ملی بین گروههای فلسطینی درقاهره در حالی برگزار شد که هیچ یک از اجلاس‌های قبلی به نتیجه نرسید. ناکام ماندن این نشست‌ها تنها به سود رژیم صهیونیستی خواهد بود که تلاش می‌کند از اختلافهای داخلی گروههای فلسطینی برای بهبود وضعیت نابسامان داخلی خود بهره بگیرد.

از سوی دیگر اختلاف گروههای فلسطینی امکان هرگونه فرصت صلح و تشکیل دولت مستقل فلسطینی را از بین می‌برد و برای اسرائیل این امکان را به وجود می‌آورد تا به فعالیت‌های شهرک‌سازی و یهودی‌سازی قدس ادامه دهد.

این گفت وگو‌ها که با حمایت ظاهری کشورهای عربی و اروپایی همراه است قبل و پس از جنگ 22 روزه بارها برگزار شد، ولی با کارشکنی‌های طرفهای مقابل حماس درهیچ یک از این نشست‌ها تفاهمی پایدار به دست نیامد.

همانطور که سالها پیش یک مقام اسرائیلی گفته بود "ما گفت‌وگو می‌کنیم برای گفت‌وگو"، رژیم اسرائیل نیز در حال حاضر با استفاده از این ترفند و همچنین با استفاده از کوته بینی سران عرب از این حربه استفاده می‌کند تا به هر نحوی که می‌تواند این اجلاس را به درازا بکشاند و با این روش و اعمال تحریم‌ها و فشار سیاسی حماس و گروههای جهادی را دچار یک جنگ فرسایشی کند.

قبل از جنگ 22 روزه در نشست‌های وحدت ملی در مکه که گروههای فلسطینی به تفاهماتی دست یافتند فتح و کشورهای غربی با زیر پا گذاشتن تعهدات طرفین مانع از ماندگاری این توافقات شدند که پس از اعمال تحریم‌ها و محاصره شدید نهایتاً به جنگ غزه انجامید.

با این توصیف قضیه فلسطین از دیدگاه کشورهای عرب به یک دستاویز برای امتیاز‌گیری ظاهری از غرب تبدیل شده و سران برخی از کشورهای عرب به هیچ عنوان نمی‌خواهند از این نشستها نتیجه‌ای حاصل شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =