پنگوئن‌های عظیم نقره‌ای رنگ که بالای سر جمعیت شناور هستند، روبات‌هایی که می‌توانند حین حرکت به سقف بچسبند و مجموعه‌ای جالب‌توجه از جدیدترین فناوری‌های روز بخشی از تازه های نمایشگاه انجمن سلطنتی هستند.

محبوبه عمیدی: از هفته گذشته نمایشگاه علمی تابستانه انجمن سلطنتی در ساوت‌بانک سنتر، لندن آغاز به کار کرده است. از پنگوئن‌های عظیم نقره‌ای رنگ که بالای سر جمعیت شناور هستند تا روبات‌هایی که می‌توانند حین حرکت به سقف بچسبند و مجموعه‌ای جالب توجه از جدیدترین فناوری‌های به کار گرفته شده در بریتانیا، همگی را می‌توان در این نمایشگاه دید.

این نمایشگاه که به همت دانشمندان برجسته‌ای مانند کریستوفر ورن، رابرت بویل و رابرت هوک شکل گرفته، امسال 350امین سال تأسیس خود را جشن می‌گیرد. نیوساینتیست به انتخاب بهترین‌های این نمایشگاه پرداخته است.

BodPod، چقدر سلامت هستید؟
برای تمامی ما تناسب اندام و سلامتی اهمیت زیادی دارد اما گاهی ممکن است حتی ورزشکاران هم به دلیل حجم بالای ماهیچه‌ها از نظر ما چندان متناسب به نظر نرسند. اینکه چند درصد از وزن بدن ما را چربی تشکیل داده می‌تواند معیار خوبی باشد اما روش‌های امروزی از دقت چندانی برای تعیین آن برخوردار نیستند.

محفظه‌ای که در تصویر می‌بینید BodPod نام دارد و با دقت بالایی می‌تواند میزان چربی بدن فرد را تخمین بزند. این کپسول بزرگ از میزان جابجایی هوایی که توسط بدن فرد ایجاد می‌شود به علاوه وزن او چگالی بدن فرد را تعیین می‌کند و با استفاده از چگالی، چربی بدن را با دقت بسیار بالایی اندازه‌گیری خواهد شد. این فرایند زیر یک دقیقه انجام می‌شود.

این دستگاه توسط جیووانا برمانو و همکارانش در مؤسسه تحقیقات سلامت و تندرستی دانشگاه رابرت گوردن ساخته شده تا میزان از دست دادن حجم چربی بدن را در رژیم‌های غذایی متعدد بررسی کند.

 

 

شرلوک هولمز در کنار مرد عنکبوتیمرد عنکبوتی
این ربات فوق‌العاده بدون توجه به جاذبه زمین از دیوارها بالا می‌رود و به سقف متصل می‌ماند. این روبات که یکی از روبات‌های ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه ساوت‌بانک لندن است با استفاده از فناوری خلاء گردابی می‌تواند به دیوار و سقف متصل شود. سایر روبات‌های ساخته شده توسط این گروه می‌توانند در آب شنا کنند یا در فضای خارجی لوله‌ها به راحتی حرکت کنند.

این ربات‌ها که روبات‌های دسترسی به همه مناطق نام دارند می‌توانند توسط کنترل از راه دور، کنترل شده و ابزارهای کوچکی مانند اسکنرهای امواج فراصوت را با خود حمل کنند. مهم‌ترین وظیفه این روبات‌ها بررسی تمامی اجزای ساختمان و استحکام آن بدون آسب دیدن بخش‌های گوناگون است.

می‌توان با اتصال یک دوربین عکاسی به این ربات‌ها از آنها برای بررسی اوضاع در شرایط خطرناک یا حساس نیز استفاده کرد. به عنوان مثال در مناطقی که گرفتار بلایای طبیعی شده‌اند یا جریان یک گروگان‌گیری این روبات‌های می‌توانند همکاران قابل‌اعتمادی باشند.

 

مبارزه با سرطان با استفاده از نانوذراتنانوذرات
آهنرباهای کوچک می‌توانند به عنوان سلاحی مهلک علیه سرطان به کار گرفته شوند. محققان آزماشگاه دیوی فارادی در مؤسسه سلطنتی، نانوذرات مغناطیسی را ابداع کرده‌اند که می‌توانند به تومورها تزریق شوند. بیمار در یک میدان مغناطیسی نوسان‌کننده قرار خواهد گرفت و در نتیجه نانوذرات گرم‌شده و باعث تخریب سلول‌های سرطانی می‌شوند. این تکنیک می‌تواند در آینده جایگزین خوبی برای شیمی‌درمانی باشد. می‌شود با استفاده از یک دوربین حرارتی این فرایند را تماشا کرد.

بازدید‌کنندگان این نمایشگاه می‌توانند با استفاده از ترکیبات دور از انتظاری مانند تخم‌مرغ، نمک و آب‌لیمو در ساخت این نانوذرات همراهی کنند.

این نمایشگاه تا 4 جولای/11ام تیرماه ادامه خواهد داشت. در آن اودیسه فضایی به نمایش درخواهد آمد، برنامه‌های شاد برای آشنایی کودکان با علم وجود خواهد داشت و اثر فناوری‌های آینده بر زندگی بشر بررسی خواهد شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 71859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =