آموزش خلبانان فرایند پیچیده و پر‌هزینه‌ای است، آیا محققان می‌توانند سیستم هوشمندی را طراحی کنند که در آینده‌ای نه‌چندان دور و با هزینه‌ای کمتر هدایت کامل هواپیماهای مسافربری را به عهده بگیرد.

محبوبه عمیدی: نظرتان چیست؟ از پیشنهاد پرواز با یک 747 بدون خلبان استقبال می‌کنید؟ سازمان ملی هوانوردی ایالات متحده (اف.ای.ای) و چندین سازمان بریتانیایی هم‌زمان و به شیوه‌های گوناگونی دارند روی این سیستم کار می‌کنند و به همین دلیل احتمالا تا چند‌سال آینده شاهد سفر با هواپیماهای مسافربری و باربری خواهیم بود که تنها با استفاده از خلبان خودکار پرواز خواهند کرد.

به گزارش نیوساینتیست، «اف.ای.ای» دارد به بررسی راه‌هایی می‌پردازد که از طریق آنها می‌شود، بی‌آنکه تصادمی رخ دهد فضای پرواز هواپیماهای غیرنظامی را با هواپیماهای خلبان خودکار به اشتراک گذاشت. استریا‌2 هم با هدف مشترکی دارد توسط محققان انگلیسی اجرا می‌شود.

تفکیک حریم پرواز هواپیماهای دارای خلبان خودکار از هواپیماهای غیرنظامی و اختصاص فضای پرواز به هر هواپیما کار بسیار‌وقت‌گیری است. به همین دلیل هدف اصلی این تلاش‌ها به اشتراک‌گذاری فضای پرواز برای همه هواپیماها است. در نتیجه باید هواپیماهای بدون خلبان به حسگرهایی برای دیده‌بانی و تشخیص حضور سایر اجرام پرنده و گریز از تصادم مجهز شوند.

در حال حاضر متخصصان «اف.ای.ای» روی کنترل ترافیک هوایی تمرکز کرده‌اند در حالی که استریا2 دارد روی سیستم‌های شناسایی و جلوگیری از تصادم مبتنی بر عناصر اشتراکی و غیراشتراکی کار می‌کند.

هواپیماهای مسافربری امروزی از یک سیستم اشتراکی استفاده می‌کنند که هشدار ترافیک و سیستم جلوگیری از برخورد نام دارد. در این روش به وسیله فرستنده‌های رادیویی که در هر هواپیما تعبیه شده‌اند موقعیت، جهت و ارتفاع هواپیما به یک سیستم خودکار که احتمال برخورد را بررسی خواهد کرد، اعلام می‌شود. اگر خطری وجود داشته باشد، سیستم هشدار داخل کابین به کار می‌افتد.

استفاده از این سیستم برای هواپیماهای بدون خلبان چندان ساده نیست. به همین دلیل در استریا‌2 مجموعه‌ای از حسگرها، شامل حسگرهای گرمایی زیرقرمز، رادارهای تشخیص امواج میلیمتری و دوربین‌های نوری تعبیه شده‌اند که به وسیله عناصر غیراشتراکی همین توانایی را به این هواپیماها خواهند داد.

حسگرهای گرمایی زیرقرمز و دوربین‌های نوری ابزار شناسایی در فضای باز هستند در حالی که رادارهای تشخیص امواج میلیمتری در میان ابرها و مه کاربرد خواهند داشت.

سفر با هواپیماهای عظیم بدون خلبان بسیار‌ارزان پیش‌بینی شده و متخصصان امیدوارند کاهش هزینه‌ها افراد را به استفاده از این هواپیماها برای سفر تشویق کند.

اگر کارایی این سیستم در هواپیماهای مسافربری اثبات شود اولویت بعدی هواپیماهای باربری خواهند بود. در حال‌حاضر سهم بزرگی از هزینه‌های آنها به پرداخت دستمزد خلبانان، بیمه و هزینه‌های بازنشستگی آنها مربوط می‌شود.

البته نگرانی‌هایی هم وجود دارند. با اینکه استفاده هم‌زمان از چندین حسگر امن‌ترین روش است اما گاهی شرایطی خاص پیش خواهند آمد که تنها تجربه و توانایی عامل انسانی از پس آنها برخواهد آمد. باید برای مقابله با این شرایط نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سروش IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۲
    2 0
    این هواپیما بدرد ایران نمی خوره چون اگه سقوط کنه تقصیر رو گردن کی باید انداخت ؟