جهان اقتصاد نوشت: یکی از انتقاداتی که به شهردار گذشته وارد بود، نبود برنامه ریزی دقیق روی ساخت وسازهای شهر بود. اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم باید این نکته را اشاره کنیم که منطقه دوازده از این قاعده تقریبا مستثنی بود اما اگر باز هم بخواهیم موشکافانه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که در این منطقه هم عدم مدیریت به چشم می خورد.

به طور مثال می توانیم به ساخت چند مرکز خرید در بازار تهران اشاره کنیم که از هر زاویه هم که بررسی شود ساخت آنها به علت عدم تطابق با فضای منطقه توجیهی ندارد. این فقط یک جنبه آن و بحث زیباسازی شهر است. اما اگر به سمت غرب تهران برویم و برج های بلند منطقه ۲۲ را مشاهده کنیم می توانیم جنبه های دیگر این مشکلات را به چالش بکشیم.

ساخت و ساز چنین برج هایی می تواند در آینده بسیار برای ساکنین کلان شهری مثل تهران خطرناک باشد و قطعا جان آنها را به خطر بیاندازد. برج های این مطقه راه های تنفس شهر را گرفته اند و اگر جلوی آن گرفته نشود می تواند فاجعه ای رقم بزند. اگر به موقعیت جغرافیایی شهر نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که این کلان شهر نسبت به اطراف خود در سطح پایین تری قرار دارد و همین موقعیت توانسته یکی از علت های آلودگی های تهران باشد.

حال اگر علاوه بر این مورد، شروع به حصار کشی در اطراف این گودال کنیم می توانیم به جرات بگوییم که یک زندان ساخته ایم نه یک شهر زیبا. البته این برج سازی های بدون برنامه ریزی فقط به منطقه ۲۲ ختم نمی شود و اگر به منطقه یک هم نگاهی بیاندازیم از این برج های سر به فلک کشیده خواهیم دید. ساخت و ساز ساختمان بلند با نمایی زیبا شاید در مقطعی بتواند به کمک زیبایی شهر بیاید اما مشکلاتی را که برای ساکنین شهر، مخصوصا مناطق دارای برج های بلند ایجاد می کند، باعث می شود تا نه تنها زیبایی به چشم نخورد، بلکه در تلاش برای کوچ کردن از آن منطقه باشند.

منطقه ۲۲ که از مدت ها قبل بحث می شد، باید به جد در این دوره شهرداری پیگیری شود و فکری به حال آینده این منطقه کنند. باید ببینیم که ساختن چنین ساختمانهایی چه مزیت هایی را به همراه دارد و چه معایبی را به دنبال خود می شکاند؟ شاید یک نظر هم این باشد که تخریب این برج ها امروز غیر ممکن است و باید راه حل دیگری جویید. شاید حرف نادرستی نباشد اما حداقل کاری که می توان کرد این است که از ادامه ساخت این برج ها جلوگیری شود. نکته دیگری نیز در اخر باید اشاره کنم که ساخت ساختمان های بلند در منطقه ۲۲ باید همراه با زیر ساخت می بود که این اتفاق هم نیفتاد. اما هنوز هم دیر نیست. اگر کمی تامل کنیم می توانیم با ساخت راه هایی برای حمل و نقل پاک از مشکلاتی که فکر بسیاری را درگیر کرده و نگرانی هایی که برای مردم به وجود آورده کاهش دهیم.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =