۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۴
جامه‌دران بزم رزم

بزم رزم را سید وحید حسینی به گونه‌ی ترکیبی ساخته است. این ترکیب بیان روایی تاریخ شفاهی است. روایت در تاریخ شفاهی مبتنی بر دریافت‌ها از شنیده‌ها و عقاید شاهدانی است که در بطن ماجرایی حضور داشتند یا در باره آن تحقیق کرده‌اند. گستره تاریخ شفاهی در ژانر مستند در درجه اول باید به صداقتش پایبند باشد و فیلم حسینی منصف و معتدل و گاهی فاخر جلوه گری می‌کند.

روايت فيلم مصائب و سرگذشت هنر موسيقي و اهالي شريف آن بين سالهاي 1357 تا 1367 است. در كنار اين مهم به بازخورد مخاطب و شرايط سياسي و فرهنگي و اجتماعي ايران نيز پرداخته شده و براي روايت تاريخي افرادي جلوي دوربين كارگردان آمده اند كه خود بازيگر اصلي آن دوران در زمينه موسيقي هستند. و اين بازيگران خود نيز به دو دسته اهالي موسيقي مانند حسين عليزاده، بيژن كامكار، كامبيز روشن روان ... و مديران موسيقي در سازمان هاي متبوع مانند راديو تلويزيون و وزارت ارشاد مانند مهدي كلهر و حميد شاهنگيان تقسيم مي شوند.

در روايت بزم رزم موسيقيدان و ترانه سرا در كنار مديران وقت عرصه موسيقي آن دوران به اظهار نظر و يادآوري تاريخي يك دهه موسيقي ايران پرداخته اند.

صداقت در گفتار هر دو دسته از راويان در خور تقدير است. هم موسيقيدان و هم مدير موسيقي هر دو در كمال انصاف به بيان ناگفته هايي از آنچه گذشته است مي پردازند و بنظرم گل حرف هاي اين مستند از دهان حسين كلهر و بيژن كامكار درآمده است.

جالب اينجاست كه عمده مديران موسيقي كه در اين فيلم حضور دارند در حال حاضر مسئوليت خاصي حداقل در اين حوزه ندارند. و اما سرنوشت موسيقيدان ها اما بسيار متفاوت بوده است. بزم رزم را كه ببينيد متوجه مي شويد كه چه دوران سختي  در طي دهسال اول انقلاب بر موسيقي رفته است. و چه رسالت سترگي همين اهالي شريف موسيقي بردوش كشيدند و بعدها عمدتا قدرهم نديدند و برصدر هم ننشستند.

براي متولدين 1360 به بعد اين اثر مستند مي تواند يك گنج كوچك براي دريافت يك حس و حال ملي و ديني باشد. يك نقشه راه براي درك شرايط روز جامعه در دوران اوايل انقلاب تا شروع جنگ و خاتمه آن. براي قديمي ها نيز اين فيلم نوستالژيك و نقشه راه است. بازخواني وقايع موسيقي در اين يك دهه مي تواند تا حدودي بازتاب آيينه جامعه هم باشد.

کد خبر 725255

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =