۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۶

گفت‌وگوهای صلح سوریه و اسرائیل از سال 2000 به حال تعلیق درآمده است؛ سوریه خواستار آن است که بلندی‌های جولان به طور کامل به این کشور بازگردانده شود.

اسرائیل از رزمایش مشترک سه روزه یگان‌های نیروی زمینی ترکیه و سوریه که دیروز در مرز مشترک این دو کشور برگزار شد اظهار ناخشنودی کرد.

آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به آغاز این رزمایش مشترک میان ارتش ترکیه و سوریه اعلام کرد ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل به شدت در این خصوص حساسیت نشان داده و ابراز نگرانی کرده است.

در این رزمایش سه روزه که از دیروز و به منظور تقویت امنیت مرزهای دو کشور آغاز شده، گروه‌هایی از نظامیان طرفین از مرز مشترک دو کشور عبور و به یک پایگاه مرزی سرکشی می‌کنند. نگرانی‌های باراک درحالی است که لیبرمن وزیر خارجه این رژیم پریروز با صراحت بر‌ادامه مذاکرات با سوریه بدون هرگونه پیش شرط تأکید کرده بود و ترکیه نیز از دیرباز روابط نسبتاً خوبی با این رژیم داشته و دارد و به تازگی نقش میانجی میان اسرائیل و سوریه را نیز بازی می‌کند.

گفت‌وگوهای صلح سوریه و اسرائیل از سال 2000 به حال تعلیق درآمده است؛ سوریه خواستار آن است که بلندی‌های جولان به طور کامل به این کشور بازگردانده شود. بلندی‌های جولان از سال 1967 در اشغال اسرائیل است. نگاه وزیر جنگ و وزیر خارجه اسرائیل نیز به مذاکرات با سوریه متفاوت از یکدیگر است. در حالی که لیبرمن از آغاز هر چه سریعتر مذاکرات بدون پیش شرط سخن گفته، باراک دیروز تصریح کرد: " وقتش که برسد، از موضع قدرت و با در نظر گرفتن منافع و اولویت‌های اسرائیل، باید برای برقراری گفت‌وگوهای صلح با سوریه آماده باشیم ولی تأکید می‌کنم که در آینده نزدیک نخواهد بود. "

یدیعوت آحارونوت روزنامه افراطی اسرائیلی نیز دیروز در گزارشی از نگرانی سران رژیم صهیونیستی از تمرین نظامی مشترک ترکیه و سوریه خبر داد و تصریح کرد که علی رغم هماهنگ بودن این رژیم با ترکیه و راهبرد جدید درخصوص سوریه چنین اقداماتی کماکان اسرائیل را نگران می‌کند.

یکی از گزارش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی حاکی است که ترکیه قصد آمریکا برای نزدیک شدن به سوریه را احساس کرده و این امر آنکارا را برای مشارکت در مانور نظامی با سوریه ترغیب کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع ترکیه، مانور و تمرین مشترک نظامی در خاک سوریه و در امتداد مرزهای ترکیه صورت خواهد پذیرفت و تا 29 آوریل به طول خواهد انجامید. در بیانیه مطبوعاتی نیروهای مسلح ترکیه نیز در این خصوص آمده است: هدف این تمرین نظامی مشترک، تقویت همکاری‌ها بین نیروهای پیاده نظام دو کشور و مطابقت بخش‌های متقابل و واحدهای جزء نیروهای مسلح ما است.

به عقیده کارشناسان، تمرین نظامی مشترک بین ترکیه، به عنوان یکی از اعضای ناتو و سوریه، به عنوان مخالف پیمان آتلانتیک شمالی، نشان‌دهنده تلاش برای بهبود شرایط و اوضاع در منطقه خاورمیانه است که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، نیز به این مسئله پرداخته است. با این همه محرز است که اسرائیلی‌ها به هیچ وجه حاضر به تحمل تحرکات نظامی سوریه بیخ گوش خود نیستند و هر فرایندی که بتواند اقتدار رقبای قدر آنها را به نمایش بگذارد آنها را به هراس می‌اندازد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =