یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی به نقل از یکی از مقامات امنیتی بلندپایه رژیم‌صهیونیستی اذعان کرد که سید حسن نصرالله تنها رهبر عربی است که سخنرانی‌هایش بر عموم اسرائیلی‌ها تاثیرگذار است.

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی "هاآرتص " در گزارشی به نقل از سرهنگ "رونن " که رئیس اطلاعات فرمانده مرکزی ارتش اسرائیل است به بررسی نحوه گفتمان "سید حسن نصرالله " دبیرکل حزب‌الله لبنان پرداخت.

رونن که به دلایل امنیتی تنها اسم کوچک وی توسط هاآرتص نقل شده است در این گزارش نوشت که سید حسن نصرالله اولین رهبر عربی طی 30 سال گذشته است که سخنانش پتانسیل تاثیرگذاری بر عموم اسرائیلی‌ها را دارد.

این مقام بلندپایه اسرائیلی از چهار سال پیش و با آغاز جنگ دوم لبنان تا کنون، سخنرانی‌های نصرالله را در دوره دکترای دانشگاه "حیفا " مورد مطالعه قرار داده است.

وی در این دوره 10 سخنرانی نصرالله که در جریان جنگ 33روزه منتشر شد را مورد مطالعه قرار داد.
تنها کنفرانس مطبوعاتی آشکار سید حسن نصرالله در جریان جنگ 33 روزه در روز نخست این جنگ بود و بقیه سخنرانی‌ها وی، توسط شبکه‌های عربی منتشر شد.

سرهنگ رونن در این گزارش نوشت که سخنرانی‌ها تنها راهی بود که نصرالله می‌توانست پیام‌های خود را به شنوندگان منتقل کند. در واقع صرف‌نظر از موشک‌هایی که [پیروان] نصرالله به سوی اسرائیل پرتاب می‌کردند، سخنرانی‌ها تنها سلاح تهاجمی بود که حزب‌الله در جنگ از آن استفاده می‌کرد. [با سخنرانی‌های نصرالله] این هراس ایجاد شده بود که در صورت حمله وسیع زمینی اسرائیل، حزب‌الله وضعیت دفاعی بیشتری را اتخاذ خواهد کرد.

این مقام اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی گفت که بعد از "جمال عبدالناصر " رئیس جمهور مصر در سال‌های 1960، نصرالله اولین رهبر عربی است که بر افکار عمومی شهروندان اسرائیلی تاثیرگذار است.

بعد از جنگ سال 2006، سخنرانی‌های نصرالله به طور گسترده‌ای توسط اسرائیل پوشش داده می‌شود. رونن گفت که نحوه گفتار و محتوای سخنرانی‌های نصرالله بر اساس اطلاعات تحولات میدان نبرد بود.

وی افزود که تصمیم‌گیران اسرائیلی با تحلیل به موقع سخنرانی‌های نصرالله، می‌توانند شرایط جنگ را تغییر دهند.
بیشترین چیزی که نصرالله در دوران جنگ 33 روزه تکرار می‌کرد کلمه "صمود " بود که به معنای "استواری و پایدار " است.

رونن گفت که نحوه گفتار نصرالله با هدف حمایت و تقویت اتحاد اجتماعی و یکپارچگی در میان لبنانی‌ها بوده است. سخنرانی نصرالله با هدف تمرکز بر ضعف ارتش اسرائیل بوده است و وی حمله موشکی غیرمنتظره به ناوجنگی ارتش اسرائیل را تحسین کرد و تلاش داشت تا با این اقدام بازدارندگی در برابر حمله زمینی اسرائیل ایجاد کند.

همانطور که نصرالله معتقد بود، ضعف اسرائیل در رابطه با ویرانی اقتصادی و کشته شدن اسرائیلی‌ها در نتیجه حملات موشکی حزب‌الله بود. نصرالله در یکی از سخنرانی‌های خود گفت: اسرائیلی‌ها به جان و مال خود علاقه‌مند هستند.

این مقام اطلاعاتی ارشد رژیم صهیونیستی اضافه کرد: در جریان جنگ، نصرالله تلاش داشت با شیوه‌ای قاعده‌مند اعتماد به نفس اسرائیلی‌ها در رهبری نظامی و سیاسی را تضعیف کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =