۰ نفر
۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷

دانشمندان با تحلیل ایزوتوپ‌های کربن 14 از اشیای باستانی باقیمانده از تمدن فراعنه موفق شده‌اند اسرار سربه‌مهر فراعنه را آشکار می‌کنند و تاریخ دقیق این امپراتوری بزرگ و اسرارآمیز را بازنویسی کنند.

ابوالفضل کریمی: کارشناسان از تکنیک‌های تاریخ‌یابی علمی برای مشخص کردن سلسله تاریخی مصر باستان استفاده کرده‌اند. این تاریخ‌یابی رادیوکربن برای مشخص کردن سلسله تاریخی پادشاهی مصر باستان، میانه و جدید استفاده شده و دارای دقت بالایی است.

به گزارش بی.بی.سی، در این روش، محققان دانه‌هایی را که در مقبره فراعنه مصر از جمله مقبره پادشاه توت‌آنخ‌آمون پیدا کرده بودند، تاریخ‌یابی کردند. نتایج این آزمایش که در نشریه علوم منتشر شده، نشان می‌دهد که بعضی از این نمونه‌ها بیش از 4 هزار و 500 سال قدمت دارند.

البته تاریخ‌یابی رادیوکربن مصر باستان موضوع جدیدی نیست. اما این بار دانشمندان اعلام کردند که قادر به استفاده از تکنیک آماری بسیار دقیقی بودند که عملا تاریخ مصر را به طور دقیق مشخص می‌کند. در این مطالعات محققانی از انگلستان، فرانسه و اتریش شرکت داشتند.

اندرو شرتلند از دانشگاه کرانفیلد در انگلستان در این باره گفت: «اولین بار استفاده از این روش برای مشخص کردن قدمت آثاری بود که قبلا تاریخ آن‌ها مشخص شده بودند. به این ترتیب ما می‌خواستیم اطمینان پیدا کنیم که این روش به درستی کار می‌کند».

قبلا تکنیک رادیوکربن در این مورد حرفی برای گفتن نداشت، چرا که اشتباهات انجام شده بسیار فاحش بودند. اما اکنون دقت رادیوکربن به قدری بالا رفته است که قادر است بین نظریه‌های مختلف تاریخی تمایز قائل شود.

کریستوفر رمزی محقق ارشد این مطالعات از مدرسه باستانشناسی دانشگاه آکسفورد گفت: « ما 211 گیاه، دانه و برگه‌های پاپیروس مختلف را که از موزه‌ها گرفته بودیم، تاریخ‌یابی کردیم. موزه‌ها در تامین آثاری که ما به آن علاقه‌مند بودیم بسیار به ما کمک کردند. خصوصا این که خارج کردن بعضی از نمونه‌ها از مصر در حال حاضر ممنوع است. اما خوشبختانه ما فقط به نمونه‌هایی نیاز داشتیم که اندازه‌هایی در حد یک دانه گندم داشتند».

توماس هایمن یکی دیگر از اعضای تیم که او هم از دانشگاه آکسفورد است، توضیح داد که بسیاری از آیتم‌هایی در مقبره‌های باستانی مصر و دیگر سایت‌های باستان‌شناسی قرار داشتند و بنابراین ما می‌توانستیم به طور دقیق سن تاریخی آن‌ها را مشخص کنیم.

مقبره پادشاه تات


برای مثال ما از دانه‌ها و گیاهان مقبره توت‌آنخ‌آمون استفاده کردیم که قدمت آن‌ها به طور دقیق مشخص شده است. ما هم‌چنین از دانه‌هایی از یکی از اتاق‌های زیرین اهرام سقاره استفاده کردیم که تاریخ آن به طور دقیق در دوران سلطنت پادشاه جوزر تخمین زده شده است. جوزر یکی فراعنه سلسله سوم پادشاهی قدیم بوده و هرم جوزر، قدیمی‌ترین اهرام سنگی در مصر است.

تیم دکتر رامسی توانست دوره سلطنت این پادشاه را به طور دقیق بین 2691 تا 2652 سال قبل از میلاد تخمین بزند. بنابراین این تیم تحقیقاتی متوجه شدند که این رویداد خاص زودتر از آن چیزی که قبلا تصور می‌شد اتفاق افتاده است.

دکتر رامسی در این باره گفت: «برای اولین بار تاریخ‌یابی رادیوکربن به قدری دقیق شده است که می‌توان کل تاریخ مصر باستان و تاریخ هر کدام از آن‌ها را به طور دقیق مشخص کرد. من فکر می‌کنم که دانشمندان و پژوهشگران خوشحال می‌شوند در صورتی که بشنوند ما به طور مستقل یک قرن دانش و پژوهش انجام شده در این مورد را فقط در ظرف مدت سه سال بررسی و تائید کردیم».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 74879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =