۱ نفر
۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
چرا ما انسان‌ها اثر انگشت داریم؟

انسان‌ها و بسیاری از اعضای خانواده نخستی‌ها، روی پوست دستان و پاهای خود خطوط ویژه‌ای دارند که به صورت دوایر و منحنی‌های تودرتو دیده می‌شوند. این خطوط ساده نقش مهمی در روند فرگشتی ما داشته‌اند و به کمک آن‌ها می‌توانیم اشیاء را در دست بگیریم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس، پوست انسان در بخش‌های کف دست و نوک انگشتان دارای خطوط خاصی است که در هر شخصی منحصربه‌فرد است و پیدا کردن دو نفر با شکل اثر انگشت یکسان، تقریبا غیرممکن است. اما این سؤال برای خیلی‌ها پیش آمده است که به‌جز ویژگی‌های زیست‌سنجی، در کل کاربرد این خطوط منحنی در دست‌ها و پاهای انسان چیست؟

این خطوط روی پوست به دست‌ها و پاهای انسان کمک می‌کند تا خاصیت چسبندگی بیشتری داشته باشند و اشیاء را راحت‌تر لمس و جابه‌جا کنند. جانوران و موجوداتی که چنین خطوطی در دست‌وپاهایشان ندارند، در مقایسه با دیگر موجودات دارای این ویژگی، بیشتر سر می‌خورند و توانایی کمتری برای گرفتن اشیا دارند.

البته انسان تنها عضو خانواده نخستی‌ها نیست که اثر انگشت دارد؛ بیشتر اعضای خانواده میمون‌ها هم از این ویژگی بهره می‌برند تا بهتر و کارآمدتر از دست‌وپایشان استفاده کنند. حدود ۶ میلیون سال پیش، انسان‌ریخت‌ها روی درخت‌ها زندگی می‌کردند و نبودن این خطوط روی پوست، باعث افزایش خطر سقوط از درخت و از بین رفتن آن‌ها می‌شد. به این ترتیب در روند فرگشت انسان‌ریخت‌ها، این خطوط و علائم روی پوست دست‌وپای آن‌ها ظاهر شد. بعدتر و با توجه به نیاز نخستین گونه‌های انسان برای ابزارسازی و استفاده از ابزار، این خطوط بیشتر و پیچیده‌تر شد.

ممکن است سؤال دیگری به ذهنتان برسد که انسان امروزی با داشتن امکاناتی مانند کفش، دستکش و ... چه نیازی به این خطوط و منحنی‌های عجیب‌وغریب روی پوست دست‌وپای خود دارد؟ دانشمندان در پاسخ به این سؤال ادعا می‌کنند که اگرچه بشر امروز به امکاناتی مانند کفش و دستکش دسترسی دارد، اما در بیشتر تاریخچه فرگشتی خود، این امکانات را نداشت و فقط به این خطوط به‌ظاهر ساده متکی بود.

شاید عجیب به نظر برسد، اما همین ویژگی در پوست کف دست‌وپای انسان موجب شد تا این موجود، عمر بیشتری پیدا کند و خطر مرگ او کمتر شود. درواقع این خطوط را می‌توان هدیه‌ای در روند فرگشتی انسان دانست که اگرچه ممکن است امروزه کاربرد زیادی برای افزایش طول زندگی وی نداشته باشد، اما هنوز انسان برای گرفتن اشیا و سر نخوردن آن‌ها از دستانش، به خطوط کف دستش نیاز دارد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    5 32
    همین مانده بود که داروین هم تبلیغ شود. آقا این نظریه از سوی خود غربی ها بشدت مورد نقد است...
    • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      17 1
      حالا داروین تبلیغ بشه یا نشه چه اهمیتی داره که شما حرص میخوری یه دلیل بیار که تبلیغ داروین بده.
    • م ر GB ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      3 0
      اگه نظریه بهتری داری با استدلال اون رو مطرح کن وگرنه ساکت باش شاید چیزی یاد گرفتی
  • بینام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    1 23
    جناب ، این ادعای آبکی که ابتدا مثل بعضی موجودات اثر انگشت نداشت بعد یهو فرگشت کرد و اثر انگشت پیدا کرد را از کجات در آوردی؟ پس چرا بقیه موجودات که اثر انگشت ندارند نتونستند فرگشت کنند؟؟؟. اگر کمی عقل در کار باشد و معتقد باشی جهان به این عظمت و نظم و هماهنگی نمیتواند اتفاقی و تصادفی ایجاد شده باشد و به یک آفریننده عالم و حکیم و قادر نیاز داره، می فهمیدی که آن قادر عالم حکیم از نیازهای موجودات خبر داشته و هر کدام از آنها را در بهترین وضعیت خلق کرده...
    • بی نام RO ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      12 2
      پس احتمالا به نظر دوستان مخالف، خداوند میلیونها گونه ی جانوری و گیاهی در طی میلیاردها سال عمر زمین را در لحظه و با یک اشاره خلق کرده؟ ...خداوند برای خلقت نیز سنت و راه و روش خود را دارد... فرگشت و تکامل نیز روش و سنت الهی است.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    1 1
    آفرین به شما که این فرگشت را مطرح می‌کنید. این که من علم بیولوژی را با دلایل مختلف زیر سوال می‌برد برای من جالب است...
  • کمال A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
    6 2
    فرگشت با وجود خداوند مشکلی نداره،..
    • شاهان RO ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
      11 0
      نه ولی با داستان آفرینش انسان در ادیان ابراهیمی در تناقض هست.