بررسی کارنامه چهار ساله دولت روحانی در شهرستان سقز

علی اکبر ورمقانی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سقز در مصاحبه ای با خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین در سقز اقدامات و فعالیت های انجام شده چند سال گذشته در زمینه های مختلف در سطح شهرستان را تشریح کرد.

محسن مصطفایی: شهرستان سقز با جمعیتی بالغ بر 240 هزار نفری دومین شهر پرجمعیت استان کردستان است که دارای جاذبه های توریستی، طبیعت بکر و زیبا، دارای مرز زمینی طولانی با کشور همسایه و ارتباط دهند کریدور شمال غرب با جنوب کشور است که بهره گیری تخصصی و مهندسی شده از این مزایا می تواند، رافع بخش زیادی از مشکلات شهرستان در زمینه های مختلف باشد. در این راستا برای بررسی وضعیت شهرستان و اقدامات صورت گرفته در طول دولت گذشته تاکنون مصاحبه ای با علی اکبر ورمقانی معاونت استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سقز در زمینه های مختلف بیکاری، ملاک و معیار انتخاب مدیران، نقش رسانه ها و نهادهای مدنی در توسعه، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی، وضعیت طرح و پروژه های عمرانی و زیربنایی شهرستان و... انجام شده است که به شرح زیر از نظرتان می گذرد:
ـ بیکاری جوانان الان یکی از مشکلات اساسی شهرستان سقز است، چه حرکتی برای رفع بیکاریشان در این مدت انجام شده است؟
یکی از کارهای مهم برای اشتغال جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی است؛ تاکنون دو سرمایه گذار خارجی یکی سرمایه گذار ترکیه ای کارخانه سیگار با سرمایه گذاری 250 میلیارد تومان و اشتغال حداقل 150 الی 200 نفر مراحل نهایی طی می کند و کارخانه سیگار به زودی توسط وزیر صنعت و معدن و تجارت افتتاح خواهد شد. دوم سرمایه گذار عراقی جهت ایجاد کارخانه ذوب آهن صاحب است که تملک زمین ها و آماده سازی جاده دسترسی انجام و یا در حال اجراست و در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت عملیاتی اجرائی آن کلنگ زنی آن انجام خواهد شد.
مساله مهم دیگر پیگیری بازگشایی بازارچه سیف سقز بوده که موافقت شده است و با اختصاص 5 میلیارد تومان عملیات ایجاد واحداث زیر ساخت های بازارچه در شرف مبادله موافقت نامه است که با مساعدت و پیگیری های استاندار کردستان و معاونین وی، سردار رجبی فرمانده سپاه بیت المقدس و نیروهای نظامی و امنیتی ،رئیس سازمان برنامه و بودجه، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، اینجانب و تشکل های اقتصادی و رسانه ها به نتیجه رسیده است و همکاری و همراهی و مساعدت وزارت خانه های اطلاعات و کشور و نیروهای مسلح در جلسلت متعدد به حل مشکل کمک کرده است و جای تقدیر است. بعد از احداث زیرساخت ها که الان دستگاه اجرایی آن استانداری و حوزه معاون هماهنگی امور عمرانی مشخص شده، مطالعه و انتخاب مشاور و رویه کاری در دست اقدام است و قطعاً بازگشایی بازارچه سیف حدود 1000 شغل ثابت و غیرثابت ایجاد خواهد کرد.
در کنار این پروژه های بزرگ، اعتبارات خوبی از محل طرح اشتغال فرگیر اعتبارات صندوق توسعه ملی و اشتغال خانگی هم در کمیته های فنی شهرستان سقز بررسی و برای ایجاد اشتغال و کمک به تثبیت شغل و حل مشکلات یا توسعه واحدهای صنعتی و حوزه کشاورزی و گردشگری در دست اقدام است که امید است بتوانیم بخشی از بیکاری جوانان شهرستان را پوشش دهیم. البته سرمایه گذاری های کوچکتری هم در سطح واحدهای تولیدی شهرستان داشته ایم.
ـ با توجه به نقش سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های مختلف اشتغال زایی و توسعه شهری چه تدابیر و اقداماتی برای تسهیلگری و رفع موانع و کاهش بوروکراسی اداری جهت تشویق و جذب سرمایه گذاران صورت گرفته است؟
تمامی مدیران و روسای ادارات شهرستان را ملزم کردیم که در راستای تسهیلگری سرمایه گذاران بخش خصوصی حرکت کنند و خوشبختانه در شهرستان کمترین مشکل داریم متاسفانه مقداری بوروکراسی و محدودیت های قانونی باعث شده که ادارات کل استان بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی را نتوانند تسهیل گری کنند و اگر مشکلی هست در شهرستان نیست.
ـ مردم ما کنجکاوند که بدانند نهایتا قضیه فرودگاه سقز و کنار گذر سقز به کجا ختم شد؟

مناقصه فرودگاه سقز در حال برگزاریست. پرداخت خسارت به تعدادی از مالکین کارشناسی شده است و در مرحله تامین اعتبار قطعی می شود. لاین اول کنار گذر سقز 100 درصد تمام شده و لاین دوم هم باحدود 80 درصد پیشرفت در حال اجراست و تقاطع التون ظرف 15 روز آینده به اتمام رسیده و ترافیک در این مسیر برقرار خواهد شد.
-با توجه به نیاز جدی شهرستان سقز در زمینه خدمات پزشکی، افتتاح بیمارستان ۲۳۵ تختخوابی سقز چه زمانی انجام می شود و دلایل تاخیر در بهره برداری از این پروژه چیست؟

مقرر بود تا پایان سال 96 عملیات اجرایی ساختمان به اتمام برسد و در نیمه اول سال 97 توسط وزارت بهداشت و درمان تجهیز گردد. کماکان این پروژه در دست پیگیری است امیدواریم در سال 1397 کل عملیات اجرایی و تجهیز بیمارستان و افتتاح و بهره برداری آن محقق شود. علت اصلی در تاخیر بهره برداری از پروژه، عدم تخصیص به موقع منابع اعتباری بوده است.
-آیا در زمینه اشتغال بکار، توسعه امورات کشاورزی و دامپروری در بخش روستایی کاری اساسی صورت گرفته است؟
قطعاً چندین استراتژی و برنامه مهم توسط جهاد کشاورزی از جمله: مکانیزه کردن سیستم های آبیاری، استفاده بالا از ظرفیت شرکت ها و صندوق های مرتبط حوزه کشاورزی، استفاده از منابع صندوق توسعه بخش کشاورزی و اقتصادی کردن کشاورزی در دستور کار وزارتخانه می باشد و اعتبارات ( تسهیلات ارزان قیمت 6 درصد) صندوق توسعه ملی کلاً در حوزه روستا و کشاورزی تعریف شده است.
ـ وضعیت امکانات، تجهیزات و آمادگی مدیریت ستاد بحران شهرستان برای زمان بحران را چگونه ارزیابی می کنید؟
در کل امکانات مقابله با بحران در کشور در سطح و تراز تعریف علمی و مقابله ای واقعی نیست و کمبود ها و ضعف هایی وجود دارد. بهرحال ما هماهنگی کامل بین اعضای ستاد بحران شهرستان و استفاده حداکثری از حداقل امکانات موجود در شهرستان را برنامه ریزی کرده ایم. امید است هیچ وقت شاهد بحران نباشیم.
ـ جنابعالی تا چه حد معتقد به گشایش فضای رسانه ای هستید و نقش رسانه ها را در سطح شهرستان چطور می بینید؟
بدون شک اصحاب رسانه می توانند با اطلاع رسانی به موقع، انتقادات سازنده نه تخریبی، انعکاس نیازهای شهرستان و مشکلات شهروندان به مسئولین استانی و شهرستانی و حتی ملی نقش بی بدیل خود را در توسعه همه جانبه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایفا نمایند و قطعاً موافق با گشایش فضای رسانه ای هستم.
ـ ملاک و معیارهای انتخاب مدیران و ریاست ادارات در شهرستان چی بوده است؟ آیا از عملکرد ادارات و مدیران انتصاب شده راضی هستید؟
در بحث انتصاب یا عزل مدیران آنچه مستند قانونی است در خصوص عزل مدیران اقدام مدیرکل مربوطه در استان کفایت می کند و نیازی به هماهنگی با سایر مراجع نیست. اما در مورد انتصاب مدیران قطعاً مدیر کل موظف است طبق قانون با فرماندار شهرستان هماهنگی نموده و تاییدیه فرماندار را اخذ نماید و تا الان این موضوع در سقز اجرا شده است. مهمترین ملاک مدیران برای انتصاب اصل شایسته سالاری و توانمدی مدیر در حوزه مدیریت و داشتن تجارب و سوابق مثبت است که در مرحله اول مدیر کل مربوطه با این شرایط یک یا چند گزینه را به فرماندار پیشهاد و با همفکری هم انتخاب و سپس انتصاب انجام می شود. یکی از محدودیت های این موضوع این است در بعضی ادارات باید از نیروهای همان وزارت خانه باشد که دایره انتخاب را تنگ تر می کند. اگر بعد از انتصاب متوجه می شویم مدیر رسالت خود را بدرستی انجام نمی دهد، تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهیم نمود.
ـ نقش نهادهای مدنی جهت حرکت به سوی توسعه پایدار را چگونی ارزیابی می کنید و چه اقداماتی در این زمینه در شهرستان انجام شده است؟

قطعاً NGOها، انجمن ها، نهادهای مدنی با توجه به اینکه در دولت تدبیر وامید توجه ویژه ای به افزایش سمن ها شده است، می توانند در راستای توسعه شهرستان با دادن مشاوره و هم فکری، جذب سرمایه گذار و انتقادهای سازنده، نقش خود را به خوبی ایفا نمایند.
مهمترین اقدامات حوزه عمرانی و زیر ساختی انجام شده در دوره جنابعالی به صورت خلاصه ذکر کنید؟
در حوزه عمرانی و زیرساختی اقدامات مهم برای توسعه شهرستان انجام شده که می توان به مواردی از جمله: گازرسانی گسترده در حوزه روستایی، توجه ویژه به حوزه راه روستایی، شروع پروژه های زیادی در بخش های شهرستان(امام، سرشیو، مرکزی و زیویه)، آسفالت راه های روستایی، شروع بکار اتوبان سقزـ بوکان، برگزاری مناقصه آزاد سقز ـ بانه، تکمیل کنار گذر سقز، پیگیری تکمیل بیمارستان سقز، توجه به آب شرب روستایی، توجه به امور دام و دامپزشکی، تجهیزو نصب امکانات مناسب از جمله دستگاه MRI در بیمارستان امام و توسعه بخش های کودکان، شروع توسعه بیمارستان تامین اجتماعی و... اشاره نمود.

ـ در این رابطه آمار و ارقام خاصی وجود دارد؟


بلی در سال 96 تعداد252 پروژه با اعتبار 69 میلیارد و 702 میلیون تومان به تفکیک 156 طرح از محل تملک دارائی های سرمایه ای با اعتبار 36 میلیارد و 1680 میلیون تومان و 96 طرح با اعتبار 33 میلیارد و 522 میلیون تومان از محل توسعه توازن در دست اجراست.
این طرح ها از جمله شامل؛ 40 پروژه در زمینه راهسازی حوزه شهری و روستای، 16 پروژه در حوزه آموزش و پرورش، 8 پروژه در حوزه تربیت بدنی، 23 پروژه در حوزه مسکن و شهرسازی است.
در سال 95 نیز با اعتباری حدود 16 میلیارد تومان 106 پروژه شامل: 14 پروژه در حوزه دام پزشکی، 14 پروژه در حوزه جهاد کشاورزی، 5 طرح در حوزه ورزش و جوانان، 13 پروژه در حوزه راه و شهرسازی، 17 طرح نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و... ازجمله این موارد است، همچنین در سال 94 تعداد 116 پروژه با مبلغی حدود 14 میلیارد تومان در حوزه عمرانی و زیر بنایی از جمله طرح های انجام شده است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =