بامداد امروز به وقت محلی نیوریورک جلسه شورای امنیت به دعوت ایالات متحده به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلسه شورای امنیت که پیش از این الشرق الاوسط مدعی برگزاری آن شده بود به پایان رسید.(اینجا)

این نشست که درباره استفاده گاز کلر در سوریه از سوی ارتش دولت اسد بود با هدف متهم کردن دولت دمشق برای استفاده از سلاح شیمیایی صورت گرفته بود که با حملات لفظی نمایندگان روسیه و آمریکا، بدون نتیجه خاصی پایان یافت.

خبرگزاری آناتولی دراینباره گزارش داد: شوراي امنيت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در دستيابي به توافق درباره پيش نويس قطعنامه اي براي ايجاد ساز و کار جديدي به منظور مجازات کساني (تروريست هايي) که از تسليحات شيميايي در سوريه استفاده کردند ناکام ماند.

نشست اين شورا صحنه مناقشه شديد و اتهام زني بين نمايندگان روسيه و آمريکا بود.

هدف از پيش نويس قطعنامه اي که کشورهاي آمريکا، انگليس و فرانسه ارائه کردند تدوين ساز و کاري جديد به جاي ساز و کار تحقيق مشترک بين سازمان ملل متحد و سازمان منع تسليحات هسته اي است که سال 2015 تشکيل شد و فعاليت آن نوامبر سال گذشته پس از تمديد نشدن در پي وتوي روسيه پايان يافت.


نشست روز دوشنبه شوراي امنيت که براي بررسي 25 امين گزارش ماهانه احمد ازومجو مديرکل سازمان منع سلاح هاي شيميايي برگزار شد صحنه مناقشه لفظي شديد بين نمايندگان آمريکا و روسيه درباره استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه بود.

نيکي هيلي نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل متحد، واسيلي نبنزيا همتاي روس خود را به مانع تراشي در نشست شوراي امنيت و ممانعت از اقدام بين المللي براي مجازات عاملان استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه متهم کرد.


هيلي موضع روسيه را در حمايت از دولت سوريه « فاجعه واقعي » توصيف کرد!


نبنزيا نيز از دولت سوريه دفاع کرد و گفت: «هيچ سند و مدرکي دال بر دست داشتن دولت سوريه در استفاده از تسليحات شيميايي در اين کشور وجود ندارد.»

 همچنين منذر منذر، قائم مقام نماينده دايم سوريه در سازمان ملل متحد بار ديگر بر مخالفت کشورش با استفاده از تسليحات شيميايي يا انواع ديگر تسليحات کشتار جمعي تاکيد کرد و گفت: « سوريه استفاده از تسليحات شيميايي را به شدت محکوم مي کند و آن را جنايت ضد بشريت مي داند. استفاده از اين تسليحات مطرود و غير اخلاقي است و تحت هيچ شرايطي قابل توجيه نيست.»

منذر در نشست روز دوشنبه شوراي امنيت افزود:‌ « کساني که از تسليحات شيميايي در سوريه استفاده کردند مردم اين کشور را هدف قرار دادند و اين مردم تا امروز قرباني اصلي جنايات گروه هاي تروريستي مسلح هستند تروريست هايي که حتي از استفاده از تسليحات شيمايي عليه مردم بي گناه هيچ ابايي نداشتند.»

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد: کاملا شواهد آشکاری از سوی برخی از قربانیان تایید شده است که حملات گاز کلر در غوطه شرقی، منطقه تحت کنترل شورشیان انجام گرفته است.

وی ادامه داد: اکنون ما گزارش‌هایی داریم که رژیم اسد از گاز کلر علیه مردمش چندین بار در هفته‌های اخیر استفاده کرده است.

آمریکا به شورای امنیت بیانیه‌ای مبنی بر محکومیت حملات گاز کلر در یکم فوریه در شهر دوما که باعث زخمی شدن بیش از 20 غیرنظامی از جمله کودکان شده است، ارائه کرد.

با این حال روسیه، آمریکا را به راه اندازی کمپین تبلیغاتی با هدف مقصر اعلام کردن بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه درباره حملات شیمیایی متهم کرد.

در همین راستا واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: کاملا برای ما آشکار است که هدف اصلی متهم کردن دولت سوریه مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی است در حالی که مجرمان اصلی این حملات شناسایی نشده‌اند.

در این میان روسیه یک پیش‌نویس اصلاح شده بیانیه را پیشنهاد داد که در آن هیچگونه اشاره‌ای درباره حملات در غوطه شرقی انجام نشده است و مسکو اعلام کرد گزارشات دریافت شده مبنی بر حملات شیمیایی باید به طور تخصصی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

آمریکا این تغییرات را رد کرده و دیپلمات‌ها اعلام کردند هیچ بیانیه‌ای تصویب نشد.

هیلی در ادامه این نشست روسیه را به مانع‌تراشی برای تصویب بیانیه‌ای که تنها یک "بیانیه محکومیت درباره خفه شدن کودکان سوری توسط گاز کلر" بود، متهم کرد.

آمریکا در پیش‌نویس بیانیه ارائه شده "نگرانی بزرگ" خود را نسبت به سه حمله با گاز کلر در غوطه شرقی در هفته‌های اخیر اعلام کرده و گفته بود کسانی که مسئول استفاده از تسلیحات شیمیایی هستند باید محاکمه شوند.

با این حال سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: مسکو آماده است که استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم کند اما از پیش‌نویس بیانیه با چنین شروطی حمایت نمی‌کند زیرا این بیانیه انگشت اتهام را به سمت دمشق نشانه گرفته است.

بیانیه علیه اسد

هم چنین هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: "آمریکا به شدت نسبت به ادامه اتهامات علیه دولت سوریه درباره استفاده از گاز کلر در حملات علیه مردمش نگران است. ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم یک صدا و متحد بر دولت سوریه و حامیانش فشار وارد آورند تا دست از استفاده از تسلیحات شیمیایی بردارند و آنهایی را که مسئول این حملات هستند، مجازات کنند."

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: روسیه با مخفی کردن و لاپوشانی این قبیل حملات، دیگر به تعهداتش در ممانعت از انجام چنین حملاتی توسط دمشق پایبند نیست. استفاده از سلاح شیمیایی از سوی تمامی طرف‌های درگیر در سوریه باید متوقف شود. مردم سوریه در عذاب هستند. همه جهان نظاره‌گر هستند.

 این درخواست وزارت خارجه آمریکا پس ار آن مطرح شد که گزارشی با ادعای استفاده دمشق از گاز کلر در ۳۰ روز گذشته مطرح شده است.

در بیانیه مذکور تاکید شده است: باید از هر فرصتی برای اعمال فشار علیه دولت سوریه و حامیانش جهت متوقف کردن حملات شیمیایی و مجازات مسئولان آن استفاده کرد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در پی یکی از حملات اخیر با استفاده از سلاح شیمیایی مدعی شد که روسیه مسئول قربانی شدن افراد در سوریه است.

پیش از این برخی مطبوعات از غیر علنی بودن این نشست درباره سوریه خبر داده بودند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 752594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    15 23
    خانم هیلی برو خونه به آشپزی و بچه داری و گلدوزی برس . چرا این همه خودتو خسته می کنی
    • بی نام RO ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
      15 7
      با تفکر امثال شماست که ما الان در این جایگاه رفیع قرار داریم
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    22 26
    دمش گرم. یک شیر زنه.
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
      22 19
      و تو هم یک دلقک بی مزه
  • کی هان IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    8 12
    قصد ازدواج نداره؟؟؟؟
  • بی نام EE ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    9 12
    شما در کشتار کودکان سوریه ای با گازشیمیایی نقش دارین
  • عرفان A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    14 22
    یعنی یه مرد پیدا نمیشه بزنه توی دهن این
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    25 17
    روسیه درتمام خونهای بنا حق ریخته شده مردم سوریه و زجرهایی که میکشند متهم و شریک اصلی است
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    8 12
    اگه يه بار نماينده روسيه درست نماينده آمريكا رو مورد عنايت كامل قرار بده، درگيريشون براي هميشه تموم ميشه.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    1 0
    كاش اون موقع كه صدام چپ و راست شيميمايي ميزد به ما امريكا ذره اي واكتش نشون ميداد