۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴

زلزله کوچک با بزرگای ٣.٧ جمعه شب در شمال گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران نشانگر فعال بودن گسل ایوانکی است. پیش بینی های مبنی بر احتمال وقوع یا محتمل نبودن رخداد زلزله های بعدی اعتبار علمی ندارد.

اثر چنین زمینلرزه کوچکی بر گسلهای پیرامون زیاد نیست ولی اظهار نظرهای قطعی مبنی بر بی اثر بودن لرزه خیزی در این محدوده (در تهران) علمی و معتبر نیست.

بر اساس آمار لرزه خیزی و تاریخی موجود در شعاع ۱۰۰ کیلومتری به مرکزیت تهران هر ۲۰۰ سال یکبار باید منتظر زمین لرزه ای با بزرگای ۷ و هر ۲۰سال یکبار زمینلرزای با بزرگای 6 و هر ۲سال یکبار با بزرگای ۵ و هر شش ماه یکبار زلزله هایی با بزرگای ۴ باشیم.

گسل‌های تهران چه می‌گویند؟

سه پهنه اصلی گسله تهران عبارتند از پهنه گسله شمال تهران و پهنه گسل‌های جنوب تهران شامل گسل های ایوانکی، «کهریزک»، و گسل‌های «ری» و روند اصلی گسل‌های داخل شهر تهران که به عنوان راندگی‌های پیشانی پهنه گسل شمال تهران در سطح زمین رخنمون دارند شامل گسل «نیاوران» و گسل «ترشت» (پردیسان) که به نام گسل چیتگر و گسل بزرگراه همت نیز شناخته می‌شود. گسل‌های محمودیه، قیطریه، نارمک و داوودیه را از دیگر گسل‌های تهران هستند.

گسل شمال تهران از روستای کلان در شمال شرق لواسان در 35 کیلومتری شمال شرق تهرانپارس شروع می‌شود و به شهر لواسان و سپس لشکرک و گردنه قوچک و سپس سوهانک می‌رسد،این روند تا دارآباد، کاشانک، نیاوران، دربند و سعدآباد و سپس ولنجک تا فرحزاد، حصارک و کن و از آنجا به سوی غرب تا وردآورد امتداد می‌یابد. این گسل در مسیر خود، از محلات شهید محلاتی و مینی‌سیتی، زعفرانیه، نیاوران، تجریش، آجودانیه، الهیه و فرمانیه عبور می‌کند. براساس برآوردها توان لرزه‌زایی گسل شمال تهران به طول حدود 90 کیلومتر و توان لرزه زایی حداکثر با بزرگای 7.7 است.

وضعیت امروز تهران بسیار پیچیده شده؛ جمعیت صبح آن تا 12.5 میلیون نفر بالغ می شود. (در شب‌ها ر سال 96 به 8.9 میلیون نفر می رسد) است. سالیانه 100 تا 150 هزار نفر به جمعیت این شهر اضافه می‌شود، در حالی که بر اساس برآوردهای متخصصان تسهیلاتی که در آن ایجاد شده است، برای حدود 4 میلیون (تا حداکثر 5 میلیون نفر) جمعیت مناسب است

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 753702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =