عباس سلیمی‌نمین به روزنامه اعتماد گفت: اعتقاد دارم آن چیزی که موجب می‌شود ملتی دست به تغییر ساختار بزند انسداد سیاسی است. یعنی زمانی که مردم یک جامعه به این نتیجه برسند هیچ نقشی در اداره امور جامعه ندارد در این وضعیت تلاش برای تغییر ساختاری اولین اقدام از سوی یک ملت است.

اگر شاه به مردم فضاي كمي هم مي‌داد تا در امور سياسي مشاركت كنند ديگر نيازي به حركت‌هاي انقلابي نبود چرا كه مردم در آن شرايط مي‌توانستند مطالبات عيني خود را پيش ببرند. اما تا زماني كه امريكا منافع اقتصادي در ايران داشت به هيچ عنوان اجازه نمي‌داد شاه انعطاف نشان دهد.

شما اگر به عكس‌العمل امريكا در مقابل شكل‌گيري حزب رستاخيز نگاه كنيد مي‌بينيد امريكا هيچ انتقادي به اين موضوع ندارد و صرفا حركت‌هاي شاه را تاييد مي‌كند اين در شرايطي بود كه امريكا هميشه براي خود نقشي حامي دموكراسي در منطقه و دنيا قايل است و با همين عنوان سعي در نفوذ كشورهاي دنيا دارد. پس در نتيجه امكان هيچ اصلاحي در آن زمان وجود نداشت.

 

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    3 0
    آقای سلیمی کلاً فضای ایران و جهان را در دوران پیش از انقلاب را از یاد برده اند. در آن دوران چپ در ایران دست کم در میان روشنفکران نفوذ و محبوبیت زیادی داشت و شوروی به قول چپ های طرفدار این کشور، مادر انقلاب های جهان همسایه دیوار به دیوار ایران بود. فضای باز سیاسی در آن دوران موجب تبلیغ و ترویج بیش از پیش مارکسیسم در ایران می شد. بنابراین، شاید در آن دوران هیچ رژیمی در ایران مصلحت نمی دانست که فضای بازی سیاسی ایجاد نماید.
  • امید A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    4 0
    اتفاقا از وقتی فضای باز سیاسی رو ایجادکرد ، انقلاب هم شروع شد.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    4 0
    به نظر می رسد این یک آرزوی فرو خفته و دیر هنگام باشد روح مرحوم خلخالی هم حالا معنی دفاعیات اندک مرحوم امیرعباس هویدا را درک کرده که سیزده سال قیمت کبریت و خودکار بیک را ثابت نگه داشتن یعنی جی به نظر می رسد که برای تمام این جور چیزها حتی دلار دلتنگی برای دلار 70 ریالی بسیار دیر است...
  • بی نام A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    3 0
    امریکا و کارتر در اثر دخالت های عنصر مشکوکی چون برژینسکی و با فراهم شدن مقدماتی در نشست سران در گوادلوپ خود مفدمات برکناری شاه و خنثی سازی و بیطرف نگه داشتن ارتش در وقایع منجر به دگرگونی و تغییر رژیم در سال 57 را فراهم کرد و حتی پیام لزوم خروج از کشور به همراه تمامی خاندان سلطنتی را به محمد رضا پهلوی اعلام کردند تاریخ را درست واگویه کنید ...
  • ناشناش A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
    1 0
    الان همین طور اگر روسیه اجازه دهد.