مجلس به دنبال شفاف‌سازی ۴۰ سال مال‌اندوزی مسئولان

بهارستان‌نشینان مدتی است به دنبال آن هستند تا قانون از کجا آورده‌ای را عطف بماسبق دهند و اموال مسئولین را از چهل سال پیش به پای میز محاکمه بکشانند.

فائزه عباسی: «از کجا آورده ای؟» این فقط یک جمله سوالی نیست بلکه یک قانون است؛ قانونی که ریشه در اصل 142 قانون اساسی دارد و سال‌ها مسیر مجلس،شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام را طی کرده و هنوز بعد از 10 سال منتظر آئین نامه ای است که رئیس قوه قضائیه آن را تدوین کند تا این قانون از قدرت روی کاغذ به قدرت اجرایی برسد. قرار است این قانون حافظ بیت المال باشد و امکان سوءاستفاده مسئولان را از موقعیت خود به منظور افزایش اموال منتفی کند.

ایستگاه اول

اسمش شد «طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان» که برای اولین بار  14 تیر 84 از سوی اهالی مجلس هفتم مطرح شد تا بر اساس آن مسئولین موظف شوند لیست اموال و دارایی های خود را اعلام کنند و چنانچه مالی بر خلاف مقرارات به انها اضافه شده است که شبهه تخلف در آن می رود همان ابتدای کار مانعی قانونی بر سر راهش قرار بگیرد. این طرح بعد از دوسال که روی میز کمیسیون حقوقی و قضایی بود نهایتا سال 86 در صحن علنی به تصویب رسید.

ایستگاه دوم

بعد از رفت و برگشت های این طرح میان کمیسیون حقوقی و قضایی و صحن علنی مجلس این بار مسیر رفت و برگشت ها میان مجلس و شورای نگهبان رقم خورد. همان سال 86 که این طرح به تصویب مجلس رسید شورای نگهبان آن را مغایر اصل 142 قانون اساسی دانست دوباره این طرح را به مجلس بازگرداند. شورای نگهبان معتقد بود که اصل 142 صریحا مسئولانی را که باید به اموال آنها رسیدگی شود را مشخص کرده است و وظیفه رئیس قوه قضائیه است که به آن رسیدگی کند لذا این طرح مغایر قانون اساسی است.

بعد از مهر برگشت شورای نگهبان دیگر عمر مجلس هفتم کفاف نداد تا بار دیگر آن را مورد بررسی قرار دهد و کار به دست مجلس هشتم سپرده شد. مجلس هشتم هم آن را مورد بازبینی قرار داد اما دوباره شورای نگهبان آن را تائید نکرد و بار دیگر این طرح به بهارستان بازگردانده شد.

ایستگاه سوم

بعد از دو بار رفت و برگشت میان مجلس شورای نگهبان این بار نوبت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که پا در میدان حل و فصل اختلاف میان این دو نهاد بگذارد. بر همین اساس 28 فروردین 90 این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شد تا این نهاد پایان غائله قانون «از کجا آورده ای باشد» این طرح در این ایستگاه چهارسال منتظر تصویب ماند نهایتا 9 آبان 94 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصلاح و تصویب این طرح پرونده آن را بست.

طرحی با رنگ و بوی قانون قبل

دو سال است که از تصویب طرح رسیدگی به اموال مسئولین می گذرد و حالا بار دیگر طرحی از همان جنس در مجلس دهم کلید خورده و این بار نامش شده «اعاده اموال نامشروع مسئولان».

محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی  قضایی که متولی این طرح است درباره چند و چون این طرح و اینکه آیا این طرح همان قانون قبلی است به خبرآنلاین گفت:«آن قانون که امیدواریم توسط رئیس قوه قضائیه اجرا شود ناظر به آینده است. درحالی که طرح "اعاده اموال نامشروع مسوُلان"که جدیدا مطرح شده در صورت تصویب مربوط به گذشته است و درصورت تصویب باید دارایی همه مسئولان و مقامات و مدیران کشور در قوای سه گانه و همه مدیران حکومتی در همه سطوح حکومت از ابتدای انقلاب تاکنون مورد رسیدگی قرارگیرد و اموال مازاد از حد متعارف به بیت المال برگردد ت اصرف فقر زدایی و اشتغال جوانان کشور شود.

براساس حرفای این نماینده مجلس طرح مذکور به دنبال جبران مافات بوده است و اساس را بر گذشته قرار داده است. اگر اصل ۱۴۲ قانون اساسی و اصل ۴۹ این قانون از ابتدای انقلاب تاکنون به درستی اجرا شده بود ما دیگر شاهد برخی مدیران با دهها شرکت تجاری و ثروت های صدها میلیاردی نبودیم والبته نیاز به چنین طرحی هم نداشتیم.

بررسی اموال از 40 سال قبل

دهقان درباره اینکه قرار است این طرح چه بازه زمانی را دربر بگیرد به خبرآنلاین گفت: ما به دنبال این هستیم که از اول انقلاب دارایی مسئولان ارشد کشور توسط هیاتی  مورد بررسی قرار گیرد و مسئولان لایه دوم هم درصورت وجود اطلاعات موثق وظن قوی مبنی بر تحصیل اموال نامشروع اموال آنها مورد رسیدگی قرار گیرد.

او می گوید« در ابتدای انقلاب مسئولان کشور دارای اعتقادات محکم تری بودند و بیشتر دارای زندگی های مردمی بوده اند اما به تدریج دنیا گرایی و اشرافی گری بر برخی از آنها غلبه کرد و اخبار و اطلاعات ما اینست که متاسفانه جمعی نه چندان اندک از مسئولان کشور با سوءاستفاده از موقعیت خود و با رانت خواری ثروت های هنگفتی برای خودشان واطرافیانشان جمع آوری کرده اند که در واقع این گونه اموال نامشروع و متعلق به ملت محروم و پابرهنه است. البته بخش مهمی از مسوُلان کشور انسانهای پاک وساده زیست بوده اند و در برابر موج دنیا طلبی و وسوسه ها مقاومت کرده اند  این طرح در صورت عملیاتی شدن مشخص خواهد کرد کدام مسوولین  بر اصول انقلاب استوار بوده اند و کدام یک از مسیر حق خارج شده اند و موقعیت خود را طعمه ای برای ثروت اندوزی قرار داده اند.

بررسی اموال فرماندهان نظامی و منصوبان رهبری

دهقان در پاسخ به این سوال که منظور از مسئولان چه کسانی هستند گفت: در این طرح  مسئولان کشور به دودسته تقسیم شده اند یک دسته شامل روسای قوا ،معاونان و مشاوران آنها، وزرا و معاونان، استانداران و معاونان و همچنین شهرداران شهرهای مراکز استانها و معاونان آنها می شود. لایه دوم شامل همه مسئولین کشور است.

او دلیل این لایه لایه کردن ها را اینگونه عنوان می کند: تعداد مقامات لایه اول خیلی زیاد نیستند و هیاتی که ما در این طرح پیش بینی کردیم راسا دارایی لایه اول را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت وجود اموال مازاد از حدمتعارف آن ها را به بیت المال برمی گرداند اما رسیدگی به دارایی مقامات و مدیران ذکر شده در لایه دوم که همه مسئولان کشور را شامل می شود یک مقدمه دارد و آن وصول گزارش به هیات مبنی بر تحصیل اموال نامشروع توسط هر مدیر و مسوول و صاحب منصب است .

وقتی پای مصادیق به میان آمد دهقان توضیح می دهد: این طرح یک طرح جامع است که همه مسئولان اجرایی، نمایندگان مجلس، قضات،فرماندهان نیروهای مسلح و همینطور شخصیت های منصوب مقام معظم رهبری و... را شامل می شود درواقع در لایه دوم هیچ مسوولی وجود ندارد که از گردونه این بررسی ها خارج بماند.

مانعی به نام مصلحت اندیشی

پیش آمده که قانونی تصویب شود و در میانه راه، مصلحت اندیشی ها دامنگیرش نشود حالا درمورد این طرح هم بیم آن می رود که باز غبار مصلحت ها و رفتارهای دوگانه مشمولش شود مسئله ای که محمد دهقان هم آن را می پذیرد و ایراد کار را در عدم نظارت می بیند. دهقان می گوید: یکی از عواملی که متاسفانه باعث می شود برخی قوانین مصوب نتوانند به طور کامل اجرا شوند عدم نظارت افکار عمومی است. ما از ابتدا این موضوع را مورد توجه قرار دادیم که اولا  پیش بینی شده که هیات به صورت مداوم گزارش کار خود را به نمایندگان مجلس وعموم مردم بدهند و دو نماینده مجلس را ناظر برهیات قرارداده ایم  و البته باید فضا برای رسانه ها باز باشد تا رسانه ها به این موضوع ورود کنند و نظارتی دقیق از سوی  آنها هم صورت بگیرد.

به گفته دهقان مدیریت این طرح به دست یک هیات سپرده شده که همین مسئله می تواند ضمانت اجرایی برای یک قانون باشد. او دراین باره گفت: این هیاتی که در نظر گرفته شده است متشکل از افرادی از قوای سه گانه و همچنین نماینده ای از بازرسی دفتر مقام معظم رهبری با اذن ایشان پیش بینی شده است که این مسئله کار را از دست مدیریت تک نفره خارج می کند و به یک مدیریت چند نفره می سپارد و از آنجایی که این هیات باید خود گزارش دهد یک ضمانت اجرا برای این قانون محسوب می شود؛ اما آنچه مسلم است ما نباید از نظارت افکار عمومی و رسانه ها غافل باشیم. مردم باید بدانند مسئولانشان اموال خود را از کجا اورده اند. به هر حال این انقلاب انقلاب پا برهنگان بوده است و این توده مردم بودند که آمدند و انقلاب کردند و کار را به افرادی سپردند؛اگر انقلاب نمی شد این افراد در روستاهای خود کارگری می کردند یا نهایتا اگرخیلی نخبه بودندبه مقام معلمی می رسیدند  البته آنهم درصورتی بود که گوشه زندان نمی افتادند.

باز هم یک راه چند ساله پیش روی یک طرح برای مبارزه با فساد

هرچند این طرح که به گفته محمد دهقان تا کنون بیش از 100 نماینده پای آن را امضا کردند با هدف مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار است یکه تاز شود اما از آنجایی که پیش از این شورای نگهبان با طرح مشابه آن  برخوردی سرد داشته است هیچ بعید نیست این بار هم پروسه ای به وسعت چند سال پیش روی آن باشد. 

29216

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    251 2
    گر حُکم شود که مَست گیرند در شهر هر آنکه هست، گیرند
    • ایمان A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
      164 2
      پرادوی عزیزم. مقصود تو بودی کعبه و بتخانه بهانه
    • بی نام A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      2 0
      اول انقلاب هرکه بنز داشت میگرفتند مصادره میکردند یا سین جین میکردند که چرا برای اینکه دوره مستکبری تمام شده اما............................................ ..................................... ........................
  • بی نام AT ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    207 1
    دیر شروع نکردن؟
    • بی نام US ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      11 0
      مگه شروع کردن؟
    • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      3 0
      دیر شروع کردن یعنی چی؟ اصلا اینا خودشون از کجا مالشون رو اووردن که میخوان اموال دیگران رو بررسی کنن
    • بوئين زهرا IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
      0 0
      یعنی بزرگترین دستاورد نظام از زمان انقلاب این بوده ؟
    • حمید A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      0 0
      این طرح رو باید اداره مالیات در مورد کل مردم ایران صورت بده مثل همجای دنیا.باید کسانی که یک شبه پولدار میشوند معلوم بشه از کجا انقدر پول اوردند و دزدی احتمالی معلوم بشه
  • بی نام AT ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    166 2
    جرات میخواد این کار. دارید؟
    • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
      177 3
      متاسفانه این کار نشدنی است چون خود آنها هم مال اندوز هستن.
  • بی نام AT ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    193 1
    نمایندگانی که خودشون گیر هستند چی میشه؟
    • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
      104 0
      هیچی تبرئه میشن
  • بی نام RO ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    146 0
    ی چیزی شبیهه محالات امکان نداره سران کشور این قانون رو اجرا کنن اگر میخواستن تا حالا مسکوت نمیذاشتنش ...اگر هم اجرا بشه ب راستی ازمایی اون شک دارم
  • کی هان IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    136 0
    خدا وکیل اگر این مسئولین از اول انقلاب درست حقوق و امتیاز به حق میگرفتن به زور یه خانه میتونستن بگیرن.
  • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    ما مردم گذشته ها رو میبخشیم بیزحمت از همین امروز جلوی حروم حسرت بیت المال و دست کجی مسئولین رو بگیرید
    • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
      126 0
      لطفا از طرف خودت حرف بزن چی چیرو گذشته ها رو بخشیدیم؟
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    83 0
    شاید وقتی دیگر
  • محمدرضا A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    140 2
    سیاه بازی تو سیاه بازی.
  • جعفر رجبی A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    124 0
    تا این قوانین در دستگاهها تصویب شود، چیزی دیگه نمونده همه رو خوردند و بردند.
  • سيد حسام الدين يگانه A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    113 2
    اقاي دهقان بي خودي وقت خودت و ما رو نگير.چهل ساله ديگه هم به جايي نميرسي.
  • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    94 1
    تا الان کجا بودی متاسفم واقعامتاسفم که بگم ایرانیم همه میخورن تازه یادت افتاده خخخخخخ
  • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    57 0
    موضوع را شخصی نکنید و از هم انتقام نگیرید. ما می خواهیم در قوانین شفافیت وجود داشته باشه. رانت برای گروهی درست نشه. با دزدها و اختلاسگران به جای مردم و رسانه ها برخورد بشه. برخورد گزینشی نباشه. همه در برابر قانون برابر باشند. حالا اونقدر موضوع را بپیچونید تا در بر همین پاشنه بچرخه و باز عده ای پول این ملت را به اسم خصولتی یا هر کوفت دیگه ای ببلعند.
    • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
      60 0
      متاسفانه مبارزه با فساد انقدر کاهلی شد که امروز اعتماد مردم دیگه به مسئولان از بین رفته
  • بی نام IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    74 0
    چي ميشد اين كار را ده سال پونزده سال پيش ميكردين ؟ حتمن بايد بزارين كارد برسه به استخون؟ حالا هم درصورتى اين كار خوبه كه صفر تا صد اموال مسئولان در هر نهاد و سازمانى بررسي بشه و واقعي باشه نه نمايشي
  • بی نام NL ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    83 3
    سنگ بزرگ، نشانه نزدنه
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    81 2
    من که باور نمیکنم
  • بی نام RO ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    88 0
    این کار که محال است اگر بشه انقلاب دوم اسمشو بذارین
  • سعيد يداله پور A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    75 0
    شما كافيه يه آشنا يا فاميل بين دولتيا داشته باشيد، اونوقته كه هركاري دوس داريد ميتونيد بكنيد، يكيو ميشناسم پدرش دو دوره تو شوراي شهر بوده هركاري دوس دارن تو شهر انجام ميدن و كلا كشور مال همين ادماس، بلا نسبت ما كه ادم نيستيم كه ،،
    • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
      47 0
      لایک
  • همکار A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    65 1
    اقای دهقان جوک خندهداری گفتی مدتها بود جوک نشنیدم
    • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
      35 1
      آرمانی طرح میدن
  • غدیر DE ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    41 0
    بی خیال از اینها که سرکارهستند ؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    39 0
    طرح اجرایی شد می گن گربه بوده
  • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    25 0
    بسیار فکر عالیه و واقعا فکر عالیه فقط اگر بشه
  • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    47 1
    این قانون ها فقط برای نوشتنه و گذاشتن پشت ویترین
  • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    62 2
    شما جیب مارو از این به بعد نزنید ، جلوی اختلاص های میلیاردی رو بگیرید ، نمیخواد بیت المال اون سال هارو برگردونید آدمی که سرطان کل وجودشو گرفته زخمای کوچیک دیگه براش اهمیتی نداره
  • بی نام A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    48 1
    اینم رفت کنار مبارزه با مفسدین اقتصادی؛ راستی از دادگاه احمدی نژاد چه خبر؟
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    40 0
    اگه راست میگید همون قانون قبلی رو اجرا کنید
  • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    48 0
    این طرحم میره توی پستو
  • بی نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    87 0
    به نظرم یه فیلمه برای گول زدن مردم
  • بی نام A1 ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    1 0
    مگه تو مملکت دزدم داریم؟؟؟پس آبروشون چی میشه
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    1 0
    البته فقط در حد حرفه قبلاً هم هرازگاهي از اين شعارها ميدادند.
  • سمندون A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    4 0
    شما جرات ندارید اسامی کسانیکه وام گرفتند وپرداخت نمی کنند وبانکها را ورشکست کرده اند اعلام کنید بعد می گوید مسولان اسامی نزدیک به 2000هزار نفر اقازاده ای که اقتصاد فلج کرده اند اعلام کنید
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    2 0
    چند سال دیگر صبر کنیم کلا نابود بشیم نسل مون منقرض بشه راحت بشیم بعد بریم اون دنیا اونجا هم گرفتار خدا بشیم چه گیری کردیم اعصابم نداریم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    2 0
    این طرح مثل مبارزه با حقوق های نجومی هست که آخر معلوم میشه که تمام مسئولان پاک دستند
  • رضا KW ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    0 0
    اینها مجددا این کار را هم سیاسی خواهند کرد و در نهایت به این نتیجه میرسند که فقط در اموال احمدی نژاد یک عدد آفتابه متعلق بیت المال پیدا شو و الباقی مسئولان نظام پاک پاکند
  • بهاره KW ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    1 0
    اگه راست میگین بیاین حسابهای بانکی و اطلاعات املاک و اسناد همه مردم اعم از مسئول و غیر مسئول رو افشا کنید که قابل جستجو باشه.البته اگه روتون میشه
  • شهلا A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    0 0
    کی اموال مجلسی ها را حساب و کتاب می کند؟
  • امین IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    1 0
    مردم دیگه ترسشان ریخته .خبر آنلاین خداوکیلی این نظرستجی هارو ببر به بالا دستی هایتان نشون بده .هر لحضه به آخر خط نزدیک میشویم
  • امیر IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    0 0
    حتما مردم باید براشون شفاف سازی کنند که بفهمند باید شفاف سازی شه .. دیر شده عزیز برادر
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    0 0
    اول از خود عزیزشون شروع کنن که ریشه تو تمام این موسسات مالی فاسد دارند.
  • بی نام DE ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
    0 0
    اینم تهش میان دنبال چندرغاز حقوق من کارگر و ک اقا این چند تومن پول پیش خونه رو از کجا اوردی ...