نشست امروز سخنگوی دولت با اعتراض به یک رسانه به دلیل تشکیک در آمار رسمی نظام آغاز شد که به گفته نوبخت قابل پیگیری است. او در ادامه از نزدیکی دولت و رهبری سخن گفت و تاکید کرد که سیاه‎نمایی علیه دولت، سیاه نمایی علیه نظام است.

به گزارش خبرآنلاین، محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با اهالی رسانه با بیان اینکه رهبری از وزیر امور خارجه تمجید کردند، گفت: اختلافی بین دولت و نظام نیست. ما غنی سازی را در داخل داریم و این کار را تا ۴ درصد انجام می‌دهیم. اگر ترامپ کار اشتباهی انجام دهد، در مدت زمان کوتاهی به غنی‌سازی ۲۰ درصد خواهیم رسید. مواضع ما مشخص است و به همه حقوق خود در این راستا رسیدیم. دنیا می‌داند چه کسی همه چیز را صادقانه بیان کرد و چه کسی زیر توافقات خود زد.

او در پاسخ به سوالی درباره شروط وزیر امور خارجه فرانسه و واکنش ایران نیز گفت: ما بارها گفته‌ایم برجام غیرقابل تغییر است و اروپایی‌ها هم تایید کردند. بعضی جاها اروپایی‌ها حرف‌هایی دارند که اگر این بحث در بخش بنیه دفاعی است گفته‌ایم که این بحث قابل گفت‌وگو نیست و از کسی اجازه نمی‌گیریم و قطعا از منافع خودمان دفاع می‌کنیم. مگر به فرانسوی‌ها نگفتیم که شما نباید در منطقه حضور داشته باشید، مگر به امریکا و انگلیس نگفتیم که حق فروش سلاح ندارید، نظام و دولت یک پارچه هستند. سیاه‌نمایی علیه دولت، سیاه نمایی نظام است.

اهم اظهارات نوبخت به نقل از خبرگزاری‎ها به شرح زیر است:

*{درباره تشکیک در آمار رسمی دولت}: مرکز آمار، مرکز رسمی است و هرکس سوالی دارد باید بیاید و از آنان بپرسد، به نظرم این قابل پیگیری است که رسانه‌ای بیاید و در آمار رسمی نظام که صرفاً آمار دولت هم نیست، تشکیک می‌کند و البته این رسانه که می گویم و از آن نام نمی برم مدعی انقلابی گری است و صدایش در این زمینه هم بلند است؛ اما عادت به سیاه نمایی و تیره و تار نشان دادن اوضاع کشور و لجن پراکنی دارد که من حتی میلی به پرداختن به این رسانه و کارهایی که کرده ندارم و وقت این جلسه را به آن اختصاص نمی‌دهم. ما کاستی‌هایی داریم ولی چرا هی تکرار می‌کنند اقتصاد ما خراب است! وضع درست نیست! خب این‌ها هم حرف های ترامپ را تکرار می‌کنند.

* امسال بورس اجازه فروش اوراق مالی که به پیمانکاران واگذار کرده ایم را داده است، برای اینکه بازار بورس استقبال کند، این اوراق را با ۲۰.۵ درصد سود به پیمانکاران واگذار کردیم. این عدد بدون ریسک جذاب است و با این کار می توانیم بخشی از پولی که در جامعه سرگردان است را به سمت بانک برای سپرده گذاری یا به سمت بورس هدایت کنیم.

* دو اقدام در دستور کار دولت قرار گرفته است؛ نخست این که جمع‌بندی اقدامات سال۹۶ را به انجام برسانیم که خودش دارای دو بخش است که ابتدا اقدامات در یازده ماه سال است و بخش دیگر دو هفته پایانی سال است. 

*بر اساس گزارش خزانه تا سوم اسفند ماه جاری دویست و ۷۱ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و جاری هزینه شده است که این رقم در سال گذشته دویست و ۱۱ هزار میلیارد تومان بود که می‌توان گفت دولت ۲۸ درصد بیشتر برای هزینه‌های عمرانی و جاری پرداخت کرده است.

* در سال جاری، تاکنون ۱۷۶۵ میلیارد تومان برای کمک به حوادث غیرمترقبه پرداخت کردیم، تا سوم اسفند ۲۲ هزار ۸۰۰ میلیار تومان برای خرید اوراق و اسناد خزانه که منتشر کردیم، هزینه شد که درباره‌ هزینه‌ها هر هفته دو گزارش می‌دهیم که اولی هزینه و پرداخت‌ها است و دیگری عملکرد است و انتشار این گزارش‌ها برای ایجاد اعتماد است.

*دو کار را در زمینه اشتغال زایی انجام دادیم؛ نخست، دادن تسهیلات به بخش‌های خصوصی و سپس، دادن اعتبارات به طرح‌های عمرانی که نتیجه اش این شد که هم سال گذشته و هم امسال رشد سرمایه‌گذاری را داشتیم و در پاییز سال ۹۶ حدود ۹۷۰ هزار نفر وارد بازار کار شدند. میزان تولید شغل کم بوده اما باید زیاد شود، بیش از ۱۵ هزار نفر به جمع بیکاران اضافه شده، پس باید برای سال آینده به اندازه بیشتر از جمعیتی که وارد بازار کار می شوند ایجاد شغل کنیم.

* براساس گزارش رسمی میزان تسهیلات از سوی بانک ها به استان‌های مختلف مشخص است که براساس آن، میزان تسهیلات بانکی به استانهای مختلف ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که به ۲۱ بنگاه در راستای طرح رونق تولید پرداخت شده است.در دو هفته جاری باید این پرداخت ها را جمع بندی کرده و خود را برای خیز بلند در سال آینده آماده کنیم. ما پرداخت حقوق های اسفند را از امروز آغاز کردیم و تلاش می کنیم تا ۵ یا ۶ روز آینده پرداخت ها را به پایان برسانیم.

* همزمان با پرداخت حقوق ها ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بین طرح های عمرانی پرداخت می کنیم که این پرداخت ها نیز ظرف ۵ تا ۶ روز آینده انجام خواهد شد.منتظریم مجلس بتواند با شورای نگهبان به صورت نهایی مصوبات خود را به قانون تبدیل کند، ما در این فرصت پیش نویس آیین نامه های اجرایی بودجه را آماده کردیم. اگر مصوبات مجلس زودتر به ما داده می شد ما تا این لحظه آیین نامه های اجرایی را نیز نهایی می کردیم، اما ایده آل ما این است که از اول فروردین بودجه را اجرایی کنیم. ۶۵ هزار پروژه ناتمام استانی و ۶ هزار پروژه ناتمام ملی داریم که در جمع ۷۱ هزار پروژه ناتمام در کشور است و اگر به اتمام برسد در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش و اعتبار دارد.

*رئیس‌جمهور در مجمع بانکداری ابتدا از خدمات بانک‌ها تشکر و قدردانی کرد،  همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور اعلام کردند مگر یک بانک چند شعبه می‌خواهد؟ این کار بخشی از منابع بانک را فریز می‌کند، بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند و ان‌شاالله این کارها کم خواهد شد.دولت سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کرد و حدود ۲۹ میلیارد تومان به سرمایه بانک‌ها اضافه کرد که نظام بانکی را احیا کند.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =