به گزارش میراث آریا:

نیاز به هیجان، شتاب، سرعت، پرواز، بی‌وزنی و بسیاری از علاقه‌های دیگر که در نهاد آدمی رفته رفته نسج گرفته و بروز پیدا کرده است، امروزه شکلی جدید را به خود گرفته است. یکی از این مراکز تولید هیجان در امکان تفریحی ترن‌های هوایی هستند. که هیجان و حتی اضطرابی وصف ناشدنی را به مسافران خود القا می‌کنند.

این قطارهای فوق سریع، که امروز می‌توان نمونه‌هایی از آنها را در بیشتر شهربازی‌های جهان دید، خود از سرگذشت و داستانی شنیدنی برخوردارند. رکورد زنی در بینم این غول‌های سرعت آهنی نیز امری جدانشدنی است تا هیجان تجربه آنها صدچندان کند.

آنچه در ادامه می‌آید بررسی‌های سریعترین و مرتفع‌ترین ترن‌های هوایی جهان است که از سوی مجله تخصصی ترن‌های هوایی با نام Coastersandrome.de معرفی شده اند.

1_کینگ داکا:

این ترن هوایی که با سرعت 206 کیلومتر بر ساعت خود، مورد علاقه برندگان بوده و سریعترین ترن هوایی جهان به شمار می‌رود در پارک تفریحی جکسون در ایالت نیوجرسی آمریکا قرار دارد.

مکانیسم این ترن بر سیستم هیدرولیک بوده و تنها در عرض 5/3 ثانیه از سرعت صفر به 206 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. با این وجود برخلاف سرعت هیجان‌برانگیز و خیره‌کننده خود جنبه‌ای ناراحت‌کننده را نیز دارا است که وقت کم ترن‌سواری آن می‌باشد. مدت زمان 28 ثانیه‌ای برای لذت بردن از سرعت بالای ترن کینگ‌داکا، تمام دوست‌داران به هیجان را افسرده می‌کند.

ارتفاع بلند‌ترین نقطه در مسیر ترن 5/139 متر است که پس از رسیدن به این نقطه مسیری 127 متری را کاملاً به سمت پایین حرکت می‌کند.

2_کالسکه لرزان:

این ترن که با سرعت 193 کیلومتر بر ساعت خود تاپیش از ساخت کینگ‌داکا، سریعترین ترن هوایی جهان محسوب می‌شد در سال 2003 در پارک سدار پوینت اوهایو ساخته شد.مرتفع‌ترین نقطه ریلی این ترن 122 متر است که قطار پس از رسیدن به این نقطه مسیری کاملاً مستقیم را به سمت زمین می‌پیماید. این ترن در زمان اوج خود پنج رکورد جهانی به ثبت رساند که از آن جمله می‌توان به عنوان سریعترین و بلند‌ترین ترن هوایی جهان یا یکی از ترن‌های دارنده تندترین سراشیبی اشاره کرد. اگر چه این رکوردها با ساخته شدن کینگ‌داکا،‌شکسته شد.

3_دودونیا:

این ترن هوایی که در منطقه فوجیکوی دریاچه کاواگوشی ژاپن قرار دارد، در سال 2001 سریعترین و بلند‌ترین ترن هوایی محسوب می‌شد. شتاب خیره ‌کننده 25/4 آن در هنگام حرکت، فشاری مضاعف را بر بدن مسافران وارد کرده و اگر چه در رده سوم سریعترین ترن‌های جهان قرارگرفته اما هنوز هم به دلیل رسیدن به حداکثر سرعت یعنی 172 کیلومتر در 8/1 ثانیه، عاشقان هیجان‌ و سرعت را به سوی خود می‌کشاند.

4_برج وحشت:

ترن هوایی برج وحشت که در پارک دریم ورلد منطقه کوئینزلند استرالیا قرار دارد، تنها ترن هوایی سریع این کشور محسوب می‌شود که در فهرست 10 ترن برتر جهان قرار دارد. این ترن که در سال 1997 ساخته شد از سریعترین و بلندترین‌های نیمکره جنوبی به شمار می‌رود. سرعت نهایی برج وحشت 161 کیلومتر بر ساعت است که در هفت ثانیه اول به دست آمده و سپس مسیری عمودی به مسافت 115 متر را می‌پیماید. از نکات جالب‌توجه در خصوص ترن برج وحشت، حالت بی‌وزنی مسافران در زمان حرکت عمودی آن است که به مدت 5/6 ثانیه طول می‌کشد.

5_سوپرمن_فراری:

این ترن هوایی نیز که از نظر سرعت با برج‌وحشت برابری می‌کند، در سال 1997 در منطقه کوهستانی سیکس فگز کالیفرنیا احداث شد. سازندگان این ترن هدف خود از ساخت آن را القای حس برتر بودن به مسافران اعلام کردند. از اینرو مسافران پیش از سوار شدن در جایگاه‌های خود از قلعه تنهایی سوپرمن و مکان نبرد وی عبور کرده تا با خصوصیات او انس بیشتری گیرند. علاوه بر آن، سرعت و شتاب در این ترن هوایی علاوه بر هیجان، لذت خاصی را نیز نصیب مسافران می‌کند.

7_اژدهای فولادی 2000 :

این ترن که به مناسبت جشن «سال اژدها» ساخته شد، بلندترین ترن هوایی جهان به شمار می‌رود که در آن از سیستم بالابرنده سنتی زنجیری استفاده شده است. علاوه بر آن، این ترن از مسیری 2479 متری برخوردار است که طولانی‌ترین مسیر در میان دیگر ترن‌های برتر دنیا محسوب می‌شود.

قرار گرفتن اژدهای فولادی در سرزمین تفریحی ناگا شیما در شهر ناگویای ژاپن که دقیقاً در گسل زلزله واقع شده، نیاز به تیرهای فولادی فراوان را در ساخت آن الزامی کرده بود. از اینرو هزینه ساخت این ترن به 50 میلیون دلار رسید. سرعت اژدهای فولادی نیز 153 کیلومتر بر ساعت است.

8_نیروی هزاره:

نیروی هزاره یکی دیگر از 14 ترن هوایی احداث شده در پارک سدار پونیت اوهایو می‌باشد. این ترن 95 متر ارتفاع داشته و اولین ترن هوایی است که از سیستم بالابرنده کابلی در آن استفاده شده است.

مدت‌زمان سواری در این ترن دو دقیقه و 45 ثانیه است که مسافران را در مسیر خود از دو تونل نیز عبور می‌دهد. سرعت نهایی نیروی هزاره نیز 150 کیلومتر بر ساعت است.

9_گلیاث:

این ترن که در همسایگی ترن سوپرمن احداث شده اگر چه در ردیف سریعترین‌ها به شمار نمی‌رود اما ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی را دارا است.

سرعت نهایی آن 137 کیلومتر بر ساعت بوده و مسیر حلزونی آن چنان فشاری را بر بدن به وجود می‌آورد که به ظاهر صدای شکسته شدن استخوان مسافران شنیده می‌شود. اما جای هیچ نگرانی نیست، زیرا این صدا تنها شکسته شدن دیوار صوتی بوده و تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر مجروح شدن مسافران یا شکستن استخوان آن‌ها منتشر نشده است.

10_تایتن:

این ترن که در منطقه آرلینگتون در ایالت تگزاس آمریکا احداث شده بسیار شبیه به ترن گلیاث بوده و با هم در رتبه نهم سریعترین‌ها قرار گرفته‌اند.

اما ترن تایتن کمی بلندتر و دارای مارپیچ‌های حلزونی بیشتری نسبت به گلیاث است. مسافرانی که در این ترن به سواری می‌پردازند مسیرهای پرپیچ و خمی را در مدت سه دقیقه و 30 ثانیه با سرعت نهایی 137 کیلومتر بر ساعت طی می‌کنند.

11_انتقام ارواح:

این ترن در پارک کنی‌وود در منطقه سیفلین غربی ایالت پنسیلوانیای آمریکا قرار دارد. یکی از ویژگی‌های جالب‌توجه این ترن استفاده از قطار کوهستانی پارک در آن است. با وجود ارتفاع 49 متری خود حس پرواز به ارتفاعات بالا و سقوطی سریع را در ذهن مسافران به وجود می‌آورد. از دیگر نکات جالب توجه در مورد ترن انتقام ارواح دوبار سقوط آن است.

در حالی که همه مسافران اولین سقوط را طولانی‌ترین و آخرین حرکت آن می‌دانند. در مسیر برگشت سقوط دوم، طولانی‌تر بوده و حرکت پایانی ترن را شامل می‌شود. سرعت نهایی ترن انتقام ارواح 132 کیلومتر بر ساعت است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76602

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =