شیوع آفتِ برگ خوار بلوط در بیش از پنجاه هزار هکتار از جنگل های لرستان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان از شیوع آفتِ برگ خوار بلوط در بیش از پنجاه هزار هکتار از جنگل های لرستان خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان با اعلام این خبر گفت: متاسفانه هر چند سال یکبار،این آفت طغیان می کند و از جمله آفاتی است که در عرصه های جنگلی فعال بوده و به درختان جنگلی خسارت های شدیدی وارد می کند.

شیرزاد نجفی با اشاره به اینکه میزبان اصلی این آفت درختان بلوط می باشد اظهار کرد: این آفت جوانه خوار بلوط از اواخر اسفند تا نیمه دوم اردیبهشت به فعالیت خود ادامه می دهد و موجب از بین رفتن برگ ها، جوانه ها و خشک شدن درختان بلوط می شود.

وی با بیان اینکه آفت جوانه خوار بلوط از درختان جنگلی دیگری همچون زالزالک، بنه و گلابی وحشی نیز تغذیه می کند خاطرنشان کرد: با توجه به پراکندگی جنگلهای بلوط ، این آفت نیز در سطح جنگلهای استان پراکنده شده است.

شیرزاد نجفی در ادامه تصریح کرد: مناطق سپیددشت ، چم‌چیت ،بیشه، شول آباد و دادآباد،بیشترین نقاط آلوده ایی هستند که دچار شیوع این آفت شده اند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان عامل اصلی شیوع این آفت را تغییر اقلیم، گرم شدن هوا ، ریزگردها و کمبود بارش ها دانست و افزود: تنها راه و بهترین روش مبارزه با این آفت،استفاده از سموم حشره کش بیولوژیکBT.H است که هیچگونه اثر منفی بر روی انسان و محیط زیست ندارد.

نجفی شیوع آفت برگ خوار بلوط در بیش از پنجاه هزار هکتار از جنگلهای لرستان را یک چالش خطرناک دانست و یادآور شد: طبق محاسبات انجام شده ، برای مبارزه بیولوژیکی ، یک‌ میلیارد تومان اعتبار نیاز می باشد.

وی با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات و شیب بالای اراضی جنگلی، امکان مبارزه بیولوژیکی و سم پاشی را غیرممکن کرده است بیان کرد : سم پاشی بایستی با هواپیماهای سم پاش صورت گیرد که آنهم به دلایل توپوگرافی منطقه کاری دشوار و هزینه بر است.

گفتنی است: استان لرستان دارای یک میلیون و دویست و هفده هزار هکتار جنگل است که در کشور، رتبه دوم را از نظر سرانه جنگل به خود اختصاص داده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 767745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =