رایزنی اردوغان با ترزامی/ مخالفت اردن با حمله به سوریه/ هشدار لبنان به اسرائیل

حمله موشکی علیه سوریه موضوع تماس تلفنی امروز رئیس جمهوری ترکیه و نخست‎وزیر انگلیس بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از  آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با ترزا می نخست‎وزیر انگلیس، اوضاع سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

ظاهراً وی در این مکالمه بر لزوم ممانعت از افزایش تنش‌ها در سوریه تاکید کرده است.

این درحالی است که وزارت خارجه ترکیه پیشتر از حمله موشکی علیه دولت سوریه استقبال کرده بود.

«ابراهیم کالین» مشاور اردوغان نیز گفته بود اینکه حمله شیمیایی به شهر «دوما» سوریه را بی‌پاسخ بگذاریم، غیرقابل‌تصور بود.

از سوی دیگر، «بنعلی ایلدریم» نخست‎وزیر ترکیه هم مدعی است حملات انجام گرفته علیه سوریه اقدام مثبتی است حال‌آنکه صلح پایدار نیازمند اقدامات بیشتری در این زمینه است!

وزیر دفاع لبنان به رژیم صهیونیستی هشدار داد
وزیر دفاع لبنان تجاوز سه کشور غربی علیه سوریه را نقض آشکار قوانین بین المللی خوانده و به رژیم صهیونیستی نسبت به نقض قطعنامه های بین المللی در قبال کشورش هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، «یعقوب الصراف» وزیر دفاع لبنان عنوان داشت: ما به دشمن صهیونیستی نسبت به نقض قطعنامه های بین المللی به ویژه در سایه ادامه یافتن تهدیدات اسرائیل علیه امنیت کشورمان هشدار می دهیم. تجاوز نظامی سه جانبه علیه سوریه به مثابه نقض آشکار قوانین بین المللی است. این تجاوز بر پایه نیروی نظامی صورت گرفت در حالیکه باید زبان صلح و تعقل به دور از جنگ و بحران و کشتار در پیش گرفته شود.

وی در ادامه افزود: لبنان قاطعانه تجاوز به حاکمیت ملی خود را از طریق استفاده از حریم هوایی اش برای حمله به سوریه محکوم می کند.

الصراف تاکید کرد: این اقدام باعث می شود که لبنان به کوره جنگ کشیده شود.کشور ما به قطعنامه های بین المللی از جمله قطعنامه شماره ۱۷۰۱ پایبند است. تصمیمات سیاسی یکپارچه و ارتش لبنان از این کشور در برابر هر تجاوزی حمایت می کند.

مخالفت ضمنی اردن با حمله سه کشور غربی به سوریه
سخنگوی دولت اردن با اشاره به حمله نظامی سه کشور غربی به سوریه بر موضع کشورش در خصوص اهمیت راه کار سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الغد، محمد المومنی سخنگوی دولت اردن با اشاره به تجاوز نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه گفت: ما بر موضع ثابت اردن در خصوص حل بحران سوریه از طریق راه کارهای سیاسی تاکید می کنیم.

وی در ادامه افزود: تنها راه کار برای حل این بحران راه کار سیاسی دربرگیرنده ثبات و امنیت و تمامیت ارضی سوریه است.

المومنی تاکید کرد: راه کار سیاسی از اتحاد ملت دوست و برادر سوریه محافظت کرده و امنیت و ثبات را به این کشور بازمی گرداند و ادامه یافتن خشونت در این کشور باعث افزایش درگیری و کشتار می شود.

البرادعي: آيا حملات يک جانبه مطابق با منشور سازمان ملل است؟
به گزارش  صدا و سيما، محمد البرادعي دبيرکل پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي در پيام توئيتري خود در واکنش به تجاور آمريکا، انگليس و فرانسه به سوريه نوشت: استفاده از سلاح هاي شيميايي غيرانساني است. (اما) آيا نمي توانستيم منتظر نتايج کميته حقيقت ياب سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي مي شديم؟ آيا ما قبل از استفاده از زور نمي توانستيم سازوکار مسئوليت پذيري ايجاد کنيم؟ آيا حملات يک جانبه مطابق با منشور سازمان ملل است؟ آيا تا به امروز هيچ راهبردي براي پايان جنگ داشته ايم؟

نماينده انگليس: بمباران سوريه هيچ چيزي را حل نمي کند
به گزارش صدا و سيما، لورا پيدکوک نماينده پارلمان انگليس از حزب کارگر گفت: بمباران سوريه نه چيزي را حل مي کند و نه صلحي براي مردم سوريه به ارمغان مي آورد و نه جهان را امن تر مي کند.

وي در پيام توئيتري خود در واکنش به حمله موشکي آمريکا، انگليس و فرانسه به سوريه نوشت: بمباران سوريه هيچ چيزي را حل نمي کند. نه صلحي براي مردم سوريه به ارمغان مي آورد و نه جهان را مکاني امن تر مي کند. اين اقدام سبب بي نظمي و آشوب بيشتر خواهد شد و احتمال خطر را تشديد مي کند. اين کاملا شرم آور است که ترزا مي (نخست وزير انگليس) از پارلمان در پيوستن به اين تهاجم عبور کرده است.

بولیوی و روسیه سفید حمله به سوریه را محکوم کردند
کشورهای بولیوی و روسیه سفید تجاوز سه جانبه آمریکا ، انگلیس و فرانسه را به کشور سوریه محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه 'سانا'، 'اوو مورالس' رئیس جمهور بولیوی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر از حمله هوایی و موشکی آمریکا و همپیمانانش علیه سوریه به عنوان یک 'تجاوز دیوانه وار' نام برد.

مورالس گفت:' من به عنوان دفاع از صلح و از سوی ملت های جهان به شدت تهاجم جنون آمیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ملت برادر سوریه را محکوم می کنم .'

وی افزود: ' آمریکا و همپیمانانش در گذشته نیز به بهانه تسلیحات کشتار جمعی خیالی عراق را مورد یورش نظامی خود قرار دادند و امروز نیز به همین بهانه موشک هایشان را علیه سوریه شلیک می کنند.'

از سوی دیگر بر اساس این گزارش ، وزارت خارجه روسیه سفید نیز امروز شنبه با صدور بیانیه ای تجاوز سه جانبه آمریکا و انگلیس و فرانسه را به سوریه محکوم کرد.

بیانیه مزبور از همه طرف های مهاجم خواست تا هر چه زودتر به استفاده از نیروی نظامی علیه سایر کشورها پایان دهند و به دنبال یافتن راه های مسالمت آمیز برای حل و فصل بحران باشند.

بیانیه خاطرنشان کرد:' هر گونه واکنش به استفاده از تسلیحات شیمیایی باید مبتنی بر قوانین بین الملل و واقعیت های غیرقابل انکار باشد در حالی که در تجاوز علیه سوریه هیچ یک از قوانین یاد شده مورد توجه قرار نگرفته است.'

وزارت خارجه روسیه سفید همچنین بر لزوم انجام تحقیق از سوی سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی در مورد ادعاهای مطرح شده در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه تاکید کرد.

سامانه پدافند هوایی سوریه سپیده دم امروز شنبه به مقابله با تجاوز سه جانبه آمریکا ، انگلیس و فرانسه به برخی از مواضع این کشور در حومه دمشق و حمص پرداخت.

شایان ذکر است آمریکا و کشورهای غربی به دنبال شکست تروریست ها در غوطه شرقی با ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما با انتشار موجی از اخبار گمراه کننده و دروغین و مطالب جعلی سوریه و روسیه را مورد تهدید قرار دادند.

آمریکا و همپیمانانش مانع از آن شدند که شورای امنیت سازمان ملل دو قطعنامه در همین خصوص صادر کند . قرار بود شورای امنیت در اولین قطعنامه خواستار انجام یک تحقیق بی طرفانه در مورد ادعای برخی از رسانه های گروهی و گروه های تروریستی در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما شود و در دومین قطعنامه خود از اعزام هیاتی از کارشناسان سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی به شهر دومای سوریه استقبال به عمل آورد.


آمریکا به همراه متحدانش انگلیس و فرانسه صبح امروز دمشق پایتخت سوریه را هدف حمله موشکی و هوایی قرارداد.

تروریست های سوری مدعی شده اند که شهر دومای سوریه شامگاه شنبه (18 فروردین ماه) هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و ‏در جریان آن 75 نفر کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند‎.

دولت سوریه داشتن هرگونه دخالتی را در این حمله شیمیایی رد کرده و سفیر و معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد هم ‏استفاده از سلاح شیمیایی را روش کثیف تروریست ها برای جلب توجه دانسته است‎.‎‏

به دنبال این حمله ادعایی ، وزارت خارجه سوریه دعوت ‌نامه‌ای رسمی برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی فرستاد و از این سازمان درخواست کرد تا تیم تحقیقاتی خود را به دوما بفرستد تا در آنجا در باره استفاده از سلاح شیمیایی تحقیق کنند.

دمشق در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده است و تاکنون هیچ مدرکی دال بر نقض تعهدات دمشق ارائه نشده است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 769634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =