نقش پول‌های کثیف در بحران

متاسفانه در هفته سوم بعد از نوروز اغلب مدیران درگیر عید دیدنی هستند ودر این دید وبازدیدها افزایش قیمت ارز وجنگ در سوریه محور دیالوگها است.

اغلب معتقدند که سر رشته کار از دست بانک مرکزی رها شده و با توجه به سه برابر شدن نقدینگی در پنج سال گذشته انتظار دارند که قیمت ارز به بیش از رقم های فعلی( ۶۰۰۰ تومان) افزایش یابد.

من در مصاحبه ها به نقش پولهای کثیف در این بحران تاکید داشتم و اقدامات ساختاری دولت در بازار پولی ( توقف فعالیت موسسات غیر مجاز وواقعی کردن تراز بانکها)، مالیاتی( رصد کردن حساب اشخاص) و گمرگی ( سامانه جامع وجلوگیری از تخلف وفساد در گمرگ) را از دلایل سرریز شدن پولهای کثیف به بازار ارز دانسته وافزایش قیمت دلار، مردم وصاحبان نقدینگی را هم تحریک کرده که وارد این بازی شوند، سیاست غلط بانک مرکزی در فروش ارز به مردم عادی از طریق صرافی ها هم به هیجانات بازار دامن زده ولذا مجلس ودولت مجبور هستند که در این هفته ورود نمایند وتصمیمات سختی را اتخاذ نمایند.

شنبه صبح را در دفتر مرات میزبان چند گروه از دوستان وهمکاران بودم که ضمن عید دیدنی در رابطه با برنامه های امسال گفتگو وتبادل نظر کردیم.

مدیر عامل پالایشگاه سروش از عملکرد منطقه آزاد قشم گلایه داشت و مدعی بود نه تنها هیچ کمک ومساعدتی برای اتمام پروژه های نفتی وپتروشیمی انجام نمی دهند بلکه با وزارتخانه های ذیربط مکاتبه نموده که مجوزهای پروژه ها را لغو کنند، مدیر منطقه قشم که مدیریتش را مدیون سمنانی بودن خود میداند هیچ موفقیتی در قشم نداشته، محلی ها وسرمایه گذاران بخش خصوصی منتقد عملکرد و رفتار ایشان هستند.

نمایندگان ایرانی دو گروه اتریشی که پیگیر فاینانس پروژه های بیمارستانی وسرمایه گذاری در پروژه نفت شهر هستند از بوروکراسی اداری وکندی کار در ایران به شدت ناراضی بودند واعلام کردند که از وام یک میلیارد یورویی اوبر بانک اتریش تا به حال یک یورو هم جذب نشده وبعید است که با این مدل کاری وشیوه مدیریتی در سالجاری هم اتفاقی بیفتد.

پس از آن تعدادی از دوستان ستاد نفت وانرژی را زیارت کردم که آنان نیز از شیوه کاری ومدیریتی نفت گلایه داشتند وعنوان نمودند که در صورت تامین نشدن منابع مالی تولید نفت کشور حداقل ۵۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت ضروریست از روشهای دیگری مانند اجاره برای تامین تجهیزات و خدمات استفاده کرد.

مجموعه مباحث فوق عاملی شد تا در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی ایسکا نیوز از عملکرد وزارت نفت در بخش پایین دستی نفت شدیدا انتقاد کنم و وزارت نفت را سازمانی از "خود راضی" لقب بدهم.

یکشنبه صبح در معاونت غذا ودارو حضور یافتم تا در جریان مذاکرات با هیات عراقی در رابطه با تمدید توافق نامه جهت صادرات دارو وتجهیزات قرار گیرم ومجبور شدم تا ساعت ۱۴ در این سازمان بمانم وبا مهمانان عراقی ناهار بخورم وگزارشی از آخرین وضعیت ثبت ۸۲ قلم داروی ایرانی را از مقامات عراقی دریافت کنم.خوشبختانه طرف عراقی آمادگی تمدید توافق نامه را دارد وما فرصت داریم که با شرایط آسان تری داروهای ایرانی را ثبت نماییم.

سه‌شنبه بعد از ظهر نشست شورای سیاست گذاری چهارمین کنفرانس راهکارهای ارتقا سهم بخش خصوصی در بازار بین المللی انرژی" را با حضور نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی داشتیم وتصمیمات خوبی در رابطه با دعوت از مهمانان عراقی وروسی اتخاذ شد، این کنفرانس هر سال همزمان با نمایشگاه بین المللی نفت وگاز در محل نمایشگاه برگزار می‌شود.

وقتی از مدیران دارویی عراق که خوشبختانه به زبان انگلیسی مسلط بودند از سهم یک درصدی ایران گلایه نمودم به کم کاری شرکتهای دارویی ایران اشاره کرد واینکه آنان نماینده یا دفتری در عراق برای پیگیری پرونده ها ندارند. ضمنا نکته جالبی را مطرح نمود و آن قاچاق بودن بسیاری از داروهای موجود در بازار عراق وغفلت ما از این روش برای حضور در بازار عراق.

پس از خروج از جلسه گزارش وضعیت ثبت داروها را برای نماینده اتاق در عراق فرستادم وخواستار پیگیری جدی ثبت داروها در عراق شدم.

مهمانی عید دیدنی اتاق ایران را از دست دادم ودر دفتر اتاق عراق پیگیر مشکل تراکم کامیونها در مرزهای جنوبی شدم، مشخص شد که دولت عراق اقدام به وضع مالیاتی شبیه مالیات ارزش افزوده بر آشامیدنی ها، لبنیات، شیرینی وبستنی نموده واین موضوع باعث اعتراض فروشندگان ایرانی وخریداران عراقی شده که باید ۲۵ درصد مالیات پرداخت نمایند، در این رابطه با سفارت در بغداد تماس گرفتم وخواستار پیگیری جهت حل موضوع شدم.

سپس در ساعت ۴/۵ در مراسم عید دیدنی اتاق تهران شرکت کردم وموفق شدم آقایان حامد واحدی ومهدی جهانگیری که اخیرا از بند مشکلات رها شده وروحیه خوبی داشتند دیدار کنم وسایر اعضا اتاق را ملاقات کنم.

اغلب دوستان از مناظره شب گذشته من در بخش گفتگوی ویژه خبری راضی بودند و از صراحت بیان تعریف می‌کردند. در پایان مراسم با دوربین صدا وسیما در مورد چگونگی حمایت از کالای ایرانی با تاکید بر حمایت از صادرات مصاحبه کردم.

طبق معمول یکشنبه ها برای والیبال عازم مجموعه انقلاب شدم ولی خبر دادند که از هفته آینده سالن اماده استفاده میباشد ولذا به قصد پیاده روی وورزش های هوازی به مجموعه رفتم ولی شدیدا خواب آلود وخسته بودم ولذا تصمیم گرفتم که نیم ساعت در ماشین بخوابم وسپس ورزش کنم ولی وقتی پس از یکساعت بیدار شدم حس ورزش نداشتم وعازم منزل شدم، کم کاری در تعطیلات وهوای بهاری باعث شده عصرها خواب آلود باشم وانرژی برای کار نداشته باشم.

این روزها اعضا قدیم وجدید اتاق وحتی علاقمندان به همکاری با عراق که عضو اتاق هم نیستند اصرار به ملاقات با من وگرفتن مشاوره هستند ودر زمانهایی که در اتاق هستم تمام وقتم در اختیار این عزیزان است وکمتر امکان صحبت و پیگیری کارهای همکاران را دارم.

امروز با نماینده لاله کامپیوتر( تولیدکننده سیم کارت) مدیران " تتا" تولید کننده انحصاری تابلوهای بزرگ شهری ، دوستانم در یک شرکت فنی ومهندسی که ارتباطات بسیار خوبی با اسپانیا دارند و آماده فاینانس پروژه ها هستند دیدار داشتم ویک مصاحبه هم با اتاق تهران در رابطه با موقعیت ایران در بازار عراق داشتم و آنرا خوب توصیف کردم.

از ساعت ۱۴ در استودیوی شبکه " ایران کالا" در محل برج میلاد حضور یافتم وضمن بیان خلاصه ای از سابقه کاری خودم به تشریح فرصت های بازار عراق پرداختم واز صاحبان کالا درخواست کردم که عضو اتاق مشترک ایران وعراق شوند.

سه شنبه صبح جلسه مفصلی با نمایندگان شرکت " خیرات السبطین" داشتم و پیش نویس قرارداد را اصلاح و آمادگی خود را برای برگزاری مشارکتی جشنواره فروش کربلا در پایان رمضان اعلام داشتم.

پس از ان با آقای طاهری از کنسول گری ایران در بصره جلسه داشتیم ودرباره چگونگی پیگیری پروژه های توافق شده مشورت کرده و درباره شیوه انتخابات آینده عراق وتقسیم بندی آن گفتگو وتبادل نظر کردیم، مذاکراتی با استاندار سلیمانیه که از دوستانش است داشتم و توصیه کرد که یک هیات تجاری به این استان سریعا اعزام شود.

همزمان با "نشست بازسازی عراق" در بغداد ، در سفر آقای دانایی به کردستان توافق شده که هیئتی از دولت واستانداران مرزی وبخش خصوصی در نیمه اول اردیبهشت عازم اربیل شوند ودر جهت ارتقا روابط تجاری واقتصادی با اقلیم گام بر داریم ودر این راستا قراره که هیاتی از اقلیم عازم ایران شود ودر این موضوع توافق کنیم.

چهارشنبه صبح درگیر آماده کردن پروژه هایی جهت توسعه صادرات به عراق بودم تا در جلسه امروز عصر کارگروه شورای عالی صادرات مطرح نمایم.

فعلا ۱۳ پروژه را معرفی کردم ودر جلسه کارگروه که با ریاست آقای خسروتاج وحضور آقای دانایی فر ونمایندگان وزارتخانه ها وسازمانها برگزار شد ارایه دادم وحداقل هفت مورد آن مورد استقبال جدی قرار گرفت وقرار شد درباره سایر پروژه ها در جلسه هفته آینده تبادل نظر وتصمیم گیری شود.

خوشبختانه اعضا موافق نظارت اتاق بر کیفیت کالای صادراتی، پیوند زدن ظرفیت های صنعتی دو کشور، کشت فرا سرزمینی، ایجاد وراه اندازی فروشگاههای زنجیره ای ، برگزاری تورنمنت های فرهنگی وورزشی ، حضور اتاق مشترک در نمایشگاههای بین المللی تخصصی در داخل کشور وبرگزاری همایش های تخصصی در عراق هستند وبا حمایت سایر دستگاهها اجرایی خواهد شد.

پنجشنبه اعضا هیات اجرایی انجمن مدیران صنعتی واقتصادی ایران وستاد نفت وانرژی دکتر روحانی را به یک نشست هم اندیشی وعید دیدنی دعوت کردیم ومباحث بسیار خوبی در رابطه شکاف نسلی، تئوری بازیها، مدل های حکومتی در جهان، بحرانهای فعلی کشور وتلگرام توسط جوانان فرهیخته مطرح شد که بسیار امیدوار کننده بود.

در این نشست که در محل اتاق ایران وآلمان برگزار شد فقط من، دکتر موسی زاده ومهندس طواف از نسل قدیم صحبت کردیم وبه ارایه دیدگاه پرداختیم.

گفتمان ما حول سه محور کاملا متفاوت بود، من از " مسئولیت" گفتم، دکتر موسی زاده از " منافع" سخن گفت ومهندس طواف از" قدرت" گفت در حالیکه محور گفتمان جوانان " پیشرفت" بود.

در این هفته چند گفتگوی زنده با رادیو تهران ورادیو اقتصاد درباره " ریشه افزایش قیمت ارز" " ارزیابی تصمیم ارزی دولت " و حذف دلار و جایگزینی یورو داشتم که نسبتا شنوندگان زیادی داشته و اغلب دوستان از منطق بیان شده رضایت داشتند. والسلام

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 770065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =