۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴

مهر نوشت: اگرچه وزارت راه درخواست افزایش وام مسکن به ۲۰۰ میلیون را داده بود، اما احتمال می رود شورای پول و اعتبار با توجه به کسری منابع صندوق مسکن یکم با این خواسته موافقت نکرده است.

مصوبه عصر دیروز شورای پول و اعتبار درباره کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و همچنین سایر مناطق شهری توانسته تا حدودی انتظارات مردم و کارشناسان بازار مسکن را برآورده کند.

این اتفاق نشان می دهد می توان با مدیریت بهینه هزینه ها، نرخ سود انواع تسهیلات مسکن به خصوص وام مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن را نیز کاهش داد.

بر اساس مصوبه عصر دیروز شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم از ۹.۵ درصد به ۸ درصد کاهش یافت. همچنین این نرخ سود برای خریداران مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری از ۸ به ۶ درصد کاهش یافته است.

مظاهریان هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار مهر از ارائه درخواست وزارت راه و شهرسازی به شورای پول و اعتبار برای بررسی بسته درخواستی این وزارت خانه در خصوص اصلاح وضعیت وام مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم شامل دو فاکتور «افزایش رقم وام مسکن زوجین خانه اولی از ۱۶۰ به ۲۰۰ میلیون تومان» و همچنین «کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن برای دارندگان این وام چه در بافت های فرسوده و چه سایر مناطق شهری» خبر داده بود.

با این حال شورای پول و اعتبار با بخش نخست آن مخالفت کرد و تنها بخش دوم این بسته درخواستی شامل کاهش نرخ سود تسهیلات را پذیرفت.

مظاهریان: به قولمان عمل کردیم

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین پس از اعلام مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره جزئیات مصوبه شورای پول و اعتبار گفت: باید صبر کرد تا در روزهای آینده جزئیات بیشتری از مصوب دیشب شورا اعلام شود.

به گفته مظاهریان، با این مصوبه، به قولی که داده شده بود عمل شده است.

چرا وام ۲۰۰ میلیون تومانی تصویب نشد؟

از سوی دیگر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست هفته گذشته با اعضای کمیسیون عمران مجلس درباره کاهش منابع صندوق پس انداز مسکن یکم گفته بود قرار است در صورت موافقت رئیس جمهور، ۱ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی (و نه ارزی) به صندوق مسکن یکم اختصاص یابد تا کسری آن جبران شود.

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن نیز در بهمن ماه سال قبل در مراسم سالگرد تأسیس این بانک از کمبود منابع صندوق پس انداز مسکن یکم و ناکافی بودن افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی (مصوبه مجلس در ذیل قانون برنامه ششم توسعه)، به صورت ۲ فقره تخصیص ۵ هزار میلیارد تومانی (در حال حاضر تنها ۵ هزار میلیارد تومان اول آن هم به صورت تهاتر با بدهی های این بانک به بانک مرکزی انجام شده است) برای اصلاح منابع صندوق پس انداز مسکن یکم خبر داده بود.

به نظر می رسد با توجه به استقبالی که سپرده گذاران از صندوق مسکن یکم داشته اند، کسری منابع آن گریزناپذیر باشد. بنابر اعلام بانک عامل بخش مسکن در آذرماه سال گذشته میزان افتتاح حساب در صندوق مسکن یکم ۴ برابر ماه مشابه سال قبل از آن بوده است.

مدیرعامل این بانک بارها اعلام کرده است میزان افتتاح حساب در صندوق مسکن یکم بسیار بیشتر از پیش بینی طراحان این صندوق بوده است به گونه ای که با توجه به تعداد حساب های افتتاح شده در این صندوق، سالانه ۲۰۰ هزار فقره برای بانک عامل بخش مسکن تعهد شده است حال آنکه ظرفیت این بانک کمتر از نصف تعهد ایجاد شده برای افتتاح کنندگان حساب است.

بر اساس اعلام کارشناسان اقتصاد مسکن، در صورتی که با افزایش رقم وام مسکن یکم از ۱۶۰ میلیون تومان (ویژه زوجین) به ۲۰۰ میلیون تومان موافقت می شد، وضعیت کسری منابع صندوق مسکن یکم به شکل جدی در سریع ترین زمان ممکن رخ می نمود. به خصوص که با کاهش نرخ سود این تسهیلات، باز هم شاهد استقبال بیشتر مردم از این نوع تسهیلات مسکن خواهیم بود.

مبلغ اقساط وام مسکن با نرخ سود جدید

با توجه به اینکه نرخ سود تسهیلات مسکن از ۹.۵ به ۸ درصد کاهش یافته است و از سوی دیگر، ۹۰ درصد تسهیلات مسکن یکم در غیر از بافت های فرسوده مصرف شده، اقساط تسهیلات مسکن در مناطق شهری غیر از بافت فرسوده در دو حالت انفرادی و زوجین و همچنین سه مدل «تهران»، «مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر» و «سایر شهرها» به شرح زیر خواهد بود:

انفرادی تهران (۸۰ میلیون تومان) : ۸۶۵ هزار تومان

انفرادی مراکز استانها (۶۰ میلیون تومان) : ۶۵۰ هزار تومان

انفرادی سایر شهرها (۴۰ میلیون تومان) : ۴۳۳ هزار تومان

زوجین تهران (۱۶۰ میلیون تومان) : ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

زوجین مراکز استان ها (۱۲۰ میلیون تومان) : ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان

زوجین سایر شهرها (۸۰ میلیون تومان) : ۸۶۵ هزار تومان

آیا شرایط جدید عطف به ماسبق می شود؟

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز کارآفرینی بانک عامل بخش مسکن در جمع خبرنگاران در مهر ماه سال گذشته در پاسخ به پرسشی در خصوص تغییر شرایط صندوق پس انداز مسکن یکم اظهار کرد:

«تغییر این شرایط به سود وام گیرندگان در حال پیگیری در هیئت دولت و شورای پول و اعتبار است. مردم منتظر نباشند تا شرایط جدید اعلام، ابلاغ و اعمال شود و سپس به افتتاح حساب پس انداز مسکن یکم مبادرت کنند، بلکه اگر شرایط جدید وضع شود، این مصوبات عطف به ماسبق شده و مشمول سپرده گذاران قبلی نیز خواهد شد.»

البته این اظهارات آخوندی مربوط به اولین زمزمه های کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن بود که پس از مدتی اعمال شد. اما اینکه آیا در شرایط جدید اعلامی، این تغییرات نیز عطف به ماسبق شده و به دارندگان حساب های صندوق پس انداز مسکن یکم که قبل از تاریخ ابلاغ شرایط جدید، به افتتاح حساب در این صندوق مبادرت کرده بودند نیز تعلق می گیرد یا خیر؟، مشخص نیست و باید منتظر تدوین دستورالعمل اجرایی آن در بانک عامل بخش مسکن باشیم.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غفوری A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    15 2
    با هر نوع وام و تسهیلات مخالفم. دلیل آن هم این است که یک عده از خدا بی‌خبر آپارتمانی یا ملکی را با هزار دوز و کلک و جوسازی و هیاهو به چندین برابر قیمت‌گذاری می‌کنند و یک مشت آدم ساده‌لوح هم بدون این‌که حساب کنند اصلا ارزش این ملک چقدر است، می‌روند با هزار جون کندن وام می‌گیرند و می‌خرند و با این کار خود قیمت کاذب را تشدید می‌کنند، بنابراین وام و تسهیلات نه‌ تنها قدرت خرید را افزایش نمی‌دهد، بلکه کاهش هم می‌دهد. تنها راه‌حل، کمپین نخریدن مسکن گران است که مردم ببینند قیمت اصلی و ارزش واقعی چقدر است و با آن قیمت بخرند.
    • عقل A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
      7 2
      اگر مسکن نخریم مجبوریم اجاره نشین باشیم با پیش 30 و ماهیانه 600 به طور متوسط داریم ماهی یک میلیون اجاره میدیم و دور میریزیم تازه سر سال باید 200 یا بیشتر بزاریم روش حالا خونه نخریم تا ارزون بشه 5ساله رکود مطلق هست ارزون شد؟ نه. تازه با تورم سالانه 10 درصد افزایش خونه 300 میلیونی سالی 30 میلیون افزایش پیدا میکنه برای ارزان شدن فقط مالیات بر خانه خالی موثره. مردم منافع شخصی رو فدای منافع ملی نمیکنن
    • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
      2 0
      قیمتها کاذب است و سه برابر قیمت و ارزش حقیقی هموطنان عزیز باید براین موضوع اشراف داشته باشید و اگاه باشید که این قیمتها قیمت واقعی نیست و درصورت خرید شما سه برابر پول می دهید مثل اینکه یک اتومبیل 206 صندوقدار را 120 میلیون بخرید آیا به نظر شما این معامله منطقی است ایا گرفتن وام و تسهیلات برای خریدن یک 206 صندوقدار به قیمت 120میلیون وقتی که می دانید قیمت صفر آن 40 میلیون است و قیمت پنج سال کار کرده ان سی میلیون و قیمت ده مدل پایینتر آن بیست میلیون است بازهم میروید وام میگیرید و یک 206 ده سال کار کرده را صد میلیون میخرید این یک مثال مشابه وضعیت مسکن بود لطفاً کمی فکر کنید زمان ان شده که با خرد جمعی و همت عمومی باتلاق قیمت کاذب را از بین ببریم گران نخرید و برای قیمت کاذب وام نگیرید
  • وحید A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    8 2
    قیمت تمام شده زمین برای هر واحد آپارتمان در انبوه سازی بسیار اندک است چون بین همه واحدها سرشکن می شود و قیمت ساخت هم به خاطر خرید عمده مصالح و تجهیزات از کارخانه ها بسیار ارزانتر تمام می شود و با یک حساب سرانگشتی می توانید حساب کنید که یک انبوه ساز یک آپارتمانی را که به شما سیصد میلیون می فروشد برای خودش زیر صدمیلیون تمام شده و شما یک وام سنگین میگیرید و دودستی تقدیم میکنید به انبوه ساز در حالی که آن آپارتمان را باید بدون آن وام بتوانید بخرید و ان وام مبلغی بابت حباب کاذب است پس بیهوده جیب دلالها و انبوه سازها را پر نکنید و با وامهای سنگین آینده خودتان را تباه نکنید
  • مرتضی A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    12 2
    افزایش قدرت خرید مسکن مخصوصاً از طریق ارائه تسهیلات کاری بسیار اشتباه است چون به قیمت کاذب مشروعیت می بخشد در حالی که واقعاً قیمتهای فعلی چندین برابر قیمت و ارزش واقعی یک ملک است مردم با در نظر گرفتن این موضوع باید از خرید خودداری کنند مطمئن باشید قیمتها افت می کند این دور از عقل و شرع و انسانیت و شعور است اصلاً توهین به ملت است که یک خانواده صد یا دویست میلیون وام بگیرد و تمام سرمایه و اندوخته خودش را هم به آن اضافه کند و دو دستی بدهد به یک نفر که مثلاً دوسال پیش همان آپارتمان را به یک چهارم قیمت فعلی خریده بوده مردم باید به هیچ وجه نخرند