ایرنا نوشت: «محمد البرادعی» رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی هسته ای از کشورهای عربی منطقه خواست به جای این که سرنوشت خود را به دست ابرقدرت ها بسپارند، با ایران که همسایه آنها در منطقه است مذاکره کنند.

البرادعی سیاستمدار کهنه کار مصری روز سه شنبه درصفحه شخصی توئیتر خود نوشت: منطقه، به ما تعلق دارد و امنیت آن امنیت ماست. آیا در آینده به عنوان یک طرف اساسی در مذاکرات با ایران مشارکت خواهیم داشت، همان کاری که همسایگان کره شمالی انجام دادند، یا سرنوشتمان را به ابرقدرت ها خواهیم سپرد وبعد از بدشانسی گله خواهیم کرد؟
وی افزود: در مذاکرات با ایران شرکت کنید تا در راه حل ها از امنیت و منافع شما مایه نگذارند.
البرادعی روز گذشته نیز در توئیتر با انتقاد از اظهارت اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد کشورهای عربی از آن ها خواست که ابزار دست دیگران و گاو شیرده نباشند.
سیاستمدار مصری رهبران کشورهای عربی را به وحدت و تغییر وضعیت موجود در کشورشان فرا خواند.
ترامپ چهارشنبه گذشته در کنفرانس مطبوعاتی با «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی اش گفته بود که برخی کشورها (عربی) بدون حمایت واشنگتن نمی توانند حتی یک هفته دوام آورند، بنابراین باید هزینه این حمایت را بپردازند.
وی افزود، ما هفت تریلیون دلار را صرف دفاع از کشورهای ثروتمند کردیم و (به زودی) سربازان آمریکایی در منطقه جای خود را به نیروهای نظامی همین کشورها خواهند داد.
البرادعی دیپلمات و سیاستمدار مصری، دارنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۵ است که در سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.
وی پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری سابق مصر و تعیین عدلی منصور به ریاست موقت، به عنوان معاون عدلی در امور بین‌الملل منصوب شد، اما در ۲۰۱۳، به دنبال کشتار طرفداران مرسی توسط ارتش، استعفا کرد.

52310
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =