به نظر می‌رسد ژن مخصوصی در گیاه به نام DNF ، حد مشخصی از نور روز را برای تعیین زمان گل‌دهی در نظر می‌گیرد. به همین دلیل گیاهان بر اساس طول روز در هر فصل، تصمیم می‌گیرند که گل بدهند یا ندهند

بهنوش خرم‌روز: برخی از گیا‌هان در فصل بهار یا پاییز گل می‌دهند، در حالی که برخی دیگر، ‌فصلی مانند تابستان را برای گل دادن انتخاب می‌کنند. حتی گیاهانی را داریم که در زمستان گل می‌دهند، ‌اما گیاهان چه‌طور انتخاب می‌کنند که در چه فصلی گل بدهند؟ خب این معمایی است که دانشمندان به تازگی توانسته‌اند تنها قسمتی از آن را حل کنند.

بر اساس گزارش ساینس‌دیلی، داستان به تولید گونه‌ای تازه از یک گیاه با استفاده از تغییر ژنتیکی برمی‌گردد. وقتی زمان گل دادن گیاه تغییر یافته عوض شد، دانشمندان متوجه شدند که یک ژن خاص،‌ مسئول کنترل زمان گل دادن در گیاه است. این ژن که گل‌دهی بی‌تفاوت به روز (DNF) نامیده می‌شود، به محض وارد شدن به ساختار ژنتیکی گیاه جدید،‌ کنترل زمان گل‌دهی را به دست گرفت و آن را به زمان عادی برگرداند.

 DNF  ژن کنستانس را تنظیم می‌کند. کنستانس تنها در نور فعال می‌شود و یک گیاه زمانی گل می‌دهد که سطح کنستانس فعال به حد مشخصی در طول روز برسد. ظاهرا DNF این حد را تعیین می‌کند. به همین دلیل هم دانشمندان حدس می‌زنند که گیاهان زمان گل‌دهی خود را با طول روز تنظیم می‌کنند که در فصل‌های مختلف،‌ متفاوت است. اما مکانیسم این جریان و چرایی آن هنوز روشن نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 77395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =