علی دینی ترکمانی کارشناس اقتصادی معتقد است:«اگر نرخ سود بانکی خیلی پایین باشد، تمایل کمتری برای سپرده گذاری در بانکها در مردم ایجاد و سرمایه ها در ملک و خودرو و طلا و ارز انباشت می شود.»

استادیار پژوهشکده بازرگانی در گفت وگو با خبرآنلاین درباره درباره تغییر نرخ سود بانکی اظهارداشت:« اگر نرخ سود بانکی خیلی بالا باشد، به لحاظ اخلاقی، زمینه ساز رباست و و نشان دهنده بیماری در اقتصاد است. چون نرخ بالای سود در اقتصاد یعنـ اجزا و عناصر آن اقتصاد درست کار نمي کند. »

او افزود:« در کشورهای پیشرفته نرخ سود بانکی، 2 یا 3 درصد و حداکثر 4 تا 5 درصد است، اما در مورد تناسب نرخ بهره و نرخ تورم بین اقتصاددانان این مناقشه وجود دارد که آیا اول باید برای کنترل تورم نرخ بهره را بالا برد یا اینکه بدون دسـتکاری قیمت ها، باید عملکرد بخش واقعی اقتصاد را درست کرد و با نظارت بر بانکداری و کاهش سومدیریت ها، فرآیند انباشت سرمایه را تحت نظر گرفت.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانکها برای جبران کاهش نرخ سود تسهیلات ممکن است درصدی از سود سپرده ها را پایین نیاورند تا جبران آن سودی را کنند که از تسـهیلات به دست نیاوردند،گفت:« با این کار در واقع بار کاهش نرخ تسهیلات را روی دوش مردم می‌افتد،که این موضوع تاثیر منفی بر مردم دارد.»

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    6 6
    نرخ بالای سود هم کل اقتصاد رو فلج میکنه. اول موانع تولید و تجارت غیر از سود رو برطرف کنن و به تدریج نرخ سود رو متناسب با تورم کم کنن.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    10 0
    دقیقا کدوم بازارها؟؟ دلار و سکه منظورتونه؟ یا گرون شدن مسکن؟
  • بدون نام ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
    8 9
    نرخ سود يا همان بهره يا نزول خوري كمر اقتصاد مملكت رو شكسته ، پول دارها هر روز پول دارتر و طبقه متوسط هر روز فقير تَر
  • رجبی A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
    1 1
    همین نرخ بالای سود سپرده ها بیچاره کرده است اقتصاد را کل مملکت دچار رکود و بیکاری شده است. صنعت ساختمان و بازار مسکن دچار سکته شده است. بانک مرکزی زمستان سود بانکی را بالابرد ولی نه ارز و دلار ارزان شد ونه سکه وطلا فقط بازار مسکن رکودش شدیدتر شد و بازاربورس هم سقوط کرد.
  • عباس A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
    3 0
    اقای ترکمانی، باشما موافقم که نرخ سود بانکی، مردم روتشویق میکند که سرمایشون را در بازارهای دیگر وارد کنند ول چونکه بازار املاک نقدینگی ندارد، و قیمت خودرو های خریده شده بمرور زمان پاعین میرود، سودمنفی تولیدمیکند، این دو بازاررونق نخواهند کرد. بنابرین احتمالش زیادترست که سپردهای مردم وارد بازارهای ارز و سکه بشود. اگر که ارز تغییری نخورد، سکه باید حدود ۲/۵ میلیون خواد شد و در مدت کوتاهی. ولیکن چون ارزش پولمون داره میرود پایین، احتمالش زیاده که ارزش سکه از ابن هم بیشتر بشود.. اقای سیف اشتباه بزرگی خواهد کرد اگر اصرار بکند که نرخ سود ها پایین برود. ضربهش در اقتصادمان خیلی بزرگ خواهد بود.
  • عمو اصف A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
    1 0
    بالابودن سود برای تولید خطرناکه و پایین بودنش باعث افزایش دلالی در مسکن وارز و خودرو میشه واین معادله ای است که تمام دولتها نتونستن به تعادل برسوننش .....