کتاب «گذری بر ادبیات کودکان و نوجوانان قبل و بعد از انقلاب» از ابتدای اجرای طرح انتشار 160 هزار صفحه از آثار پیشکسوتان توسط انجمن قلم ایران این نخستین کتابی است که به چاپ دوم رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین، چاپ دوم «گذری بر ادبیات کودکان و نوجوانان قبل و بعد از انقلاب» منتشر شد. این کتاب که برای نخستین بار در زمستان 1388 در چارچوب طرح انتشار 160 هزار صفحه اثر از 40 پیشکسوت ادبیات معاصر کشور انتشار یافت، مجموعه ای از یادداشتها، مقاله ها و نقدهای محمد رضا سرشار در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان در طی سالهای اخیر است.

جایگاه رفیع کودکان و نوجوانان در فرهنگ و هنر گذشته ما، نگاهی به ادبیات کودکان و نوجوانان قبل و بعد از انقلاب، وضعیت کتابهای ترجمه ای کودکان و نوجوانان سال 1372، چرا نمی توان برای نوجوانان رمان نوشت، نگاهی به ادبیات نوجوانان دفاع مقدس، کنکاشی در چهار افسانه عامیانه ایرانی (کک به تنور، دم پیشی، خروسک و پادشاه، گنجشکک و پنبه دانه)، بایدها و نبایدها در ترجمه قرآن برای کودکان و نوجوانان، نفی نظارت همان آنارشیسم است، ریشه این بحثها بیشتر سیاسی است تا حقوقی، برای این سینما فکر دیگری باید کرد، پرورش این همه نوازنده برای چیست، چه شد که «سوره نوجوانان» به تعطیلی دچار آمد، نگاهی به فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و نحوه گزینش آن، چهره معصومان در آثار ادبی و هنری و .... از جمله مطالب این کتاب است.

در بخش نقد کتابهای داستانی کودکان و نوجوانان نیز کتابهایی از نویسندگانی چون شهلا بارفروش،هدی، مینو امیر قاسمی، نیره تقوی، عبدالحی شماسی، حمید ترابلی، جعفر ابراهیمی(شاهد)، شکوفه تقی، علی میرزا بیگی، اکبر نعمتی، شل سیلور استاین، رضی هیرمندی، محمود برآبادی، محمد میرکیانی، امیر مرادحاصل، حسین میرکاظمی، مجید راستی، فریدون رحیمی، فرح روزی طلب، ناتانیل هاوثورن، وحید امیری، مصطفی رحماندوست، محمد رضا سیف، چارلز دیکنز، مهدی شجاعی، محمد عزیزی، حسین سمیعی، منصور یاقوتی، مهدی حجوانی، محمد پرنیان، حمید گروگان، فرهاد طوسی، محمد رضا سرشار، احمد عربلو، فریدون عموزاده خلیلی، منصوره شریف زاده و بهرام بیضایی مورد بررسی قرار گرفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 78379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =