عراقچی: اروپا باید برای حفظ برجام فداکاری بیشتری کند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت:اگر اروپاودیگر امضا کنندگان برجام می خواهند این توافق هسته ای را حفظ کنند باید فداکاری بیشتری کنند.

به گزارش ایرنا، عراقچی در گفت و گو با یورو نیوز افزود: امروز در کنفرانس مربوط به ایران گفتم، برجام در آی سی یو است، چرا که مهم ترین نقطه تعادل خود را از دست داده است. نقطه تعادل آن خروج آمریکا از برجام است. حال اگر اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام می خواهند این توافق هسته ای را حفظ کنند باید فداکاری بیشتر کنند و خصوصا عدم حضور آمریکا و تحریم های دوباره این کشور علیه ایران را جبران کنند.»

این عضو تیم مذاکره کننده ایران با گروه1+5 درموضوع هسته‌ای در بروکسل ادامه داد:برجام و تحریم ها هیچ گاه نمی تواننددرکنار هم بنشینند. «اغلب مردم ایران امروز به اروپا هم اطمینانی ندارند و اروپا برای کسب اطمینان این مردم باید تلاش کند. ایرانی ها می گویند خروج امریکا‌ از برجام تنها بازی پلیس بد و پلیس خوب است. نقش پلیس خوب‌ را اروپا بازی می کند.»

وی درباره خواسته های ایران از اروپا گفت:«آنچه که برای ما اهمیت دارد اجرای کامل و تمام عیار برجام است. برای ما اهمیتی ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ و تحریم های آمریکا را دور بزند. آنچه که برای ما اهمیت دارد حضور و ماندگاری شرکت های اروپایی در ایران است. آنچه که برای ما اهمیت دارد فروش نفت خام است.ما می خواهیم که پول ها براحتی به حساب ما واریز شود.

به گفته وی، باید یک ارتباط بین بانکی بین ما و اروپا باشد. این موضوع با اروپایی هاست تا راه اصلی را پیدا کنند.»

عراقچی گفت که ایران حاضر است برای یافتن راه حل و بسته های اروپا برای حفظ برجام به اروپا کمک کند.

عضو تیم مذاکره کننده توافق هسته ای ایران گفت:چشم انداز روشن ومثبتی برای ادامه مذاکرات با اروپا برای حفظ برجام وجود ندارد، اما همانگونه که ایران فداکاری های زیادی برای حفظ برجام کرده است اروپا نیز دست به فداکاری بزند.

وی گفت: انتظار ایران بسر آمده است و احتمال خروج ایران از برجام در هفته های آینده وجود دارد.«نمی توانم بگویم چشم انداز ادامه مذاکرات با اروپا روشن و مشخص است و می تواند ما را به دستیابی یک بسته مشترک برای حفظ برجام رهنمون کند. ما همچنان منتظریم و امیدوار تا بسته پیشنهادی اروپایی ها مورد رضایت ایران باشد تا ایران از برجام خارج نشود.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اواسط اردیبهشت ماه کشورش را از توافق هسته ای ایران با 1+5 خارج کرد و یادآور شد که تحریم ها باز خواهد گرداند.

روسیه، چین و دیگر اعضای گروه 1+5 با انتقاد شدید از آمریکا اعلام کردند که به توافق هسته ای پایبند می مانند. ایران مهلت زمانی به اروپا داده تا با حمایت از برجام این توافق را زنده نگه دارد.

مقامات در تهران تاکید کرده اند که 'اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم، علیرغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی برجام پایدار خواهد ماند.'

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    3 0
    دولت این بازی رو 3 سال دیگه ادامه میده و...