ایسنا نوشت: انسان یک مخلوق متمایز و پیشرفته است که برای رشد و نمو نیازمند زندگی در اجتماع است. از نظر روانشناسی انسان‌ها با انتخاب نوع جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، به نوعی با هنجارها و ارزش‌های آن جامعه همگام می‌شوند.

 اگرچه انسان از بدو تولد قادر به انتخاب جامعه ابتدایی نیست، اما پس از رشد صحیح و پرورش باورهای ذهنی توسط والدین، نوجوان می‌تواند جامعه میزبان خود را انتخاب کند.

عدم توجه به انتخاب جامعه اجتماعی میزبان در جهت‌گیری باورهای غلط کاملا موثر است. مثلا نوجوانی که در گروه اجتماعی‌اش، کشیدن سیگار امری عادی تلقی می‌شود، او نیز در نهایت به یک فرد سیگاری تبدیل می‌شود. یا در صورت انتخاب جامعه علاقه‌مند به تحصیلات آکادمیک، کسب جایگاه‌ مطلوب اجتماعی برای نوجوان به یک هدف تبدیل می‌شود.

محققان با اجرای آزمایش مارشمالو (یکی از مشهورترین تست‌های روان‌شناسی است) در بین سه گروه از کودکان دریافتند، کودکان از ویژگی‌هایی که گروه آنها را از گروه دیگران متمایز می‌کند به شدت استقبال می‌کنند.

روش اجرای این آزمایش به این شکل است که کودکان را به سه گروه تقسیم و آنها را به اتاقی دعوت می‌کنند. بر روی میز یک کلوچه یا مارشمالو است، سپس به بچه‌ها گفته می‌شود که می‌توانند کلوچه را بردارند ولی اگر ۱۵ دقیقه صبر کنند و به کلوچه دست نزنند، علاوه بر همان کلوچه، یک کلوچه دیگر هم جایزه می‌گیرند.

گروهی از بچه‌ها توانستند مقاومت کنند و از دست زدن به کلوچه خودداری کردند. در ادامه محققان با گفتن این نکته به یکی از گروه‌ها که بچه‌های دو گروه دیگر نتوانستند صبر کنند و تنها یک کلوچه گرفتند، به این نتیجه رسیدند که بچه‌های این گروه ضمن پذیرش تجربه از اشتباه دیگران با صبر کردن جایزه بیشتری دریافت کردند.

پژوهشگران در پایان به این نتیجه رسیدند که اگر والدین در انتخاب گروه اجتماعی میزبان کودکان به دقت عمل کنند، می‌توانند شاهد عملی شدن اصول تربیتی دوران کودکی باشند. در غیر این‌صورت اگر کودک حین ورود به دوره نوجوانی به علت سهل انگاری والدین وارد گروه‌های اجتماعی مطلوب نشود، متاسفانه تمام آموزه‌های ارزشی و تربیتی دوران کودکی بی‌اثر خواهد شد.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =