وحید شقاقی شهری گفت: نبود نظام مهار سفته بازی در اقتصاد ایران سبب شده است تحریم به راحتی بتواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد .

این کارشناس اقتصادی در گفت‌وگویی تاکید کرد: متاسفانه در ایران هیچ قانونی برای مهار سفته بازی تصویب نشده است و بازدارندگی در این بخش وجود ندارد، به این ترتیب می بینیم هنوز تحریم ها از راه نرسیده آثار آن در بازارها احساس می شود و مشکلات متعددی گریبان اقتصاد را می گیرد .

 وی به بحران ارزی سال 1391 و شرایط کنونی اشاره کرد و ادامه داد: درست است که عامل به هم ریختگی اقتصاد هم در آن سال و هم در شرایط کنونی تحریم است اما وضعیت اقتصادی کشور قدرت تحریم را تا این درجه بالا برده که وقتی هنوز تحریم اجرایی نشده است، آشفتگی در بازار خودنمایی کند .

 او در توضیح این مطلب ادامه داد: به عنوان مثال اگر سیستم مالیاتی کارا در کشور وجود داشت که از مجموع سرمایه و سود مالیات دریافت می کرد و یا مالیات از خانه های خالی می گرفت و می توانست با نشاسایی کسانی که سودهای عجیب و غریب از ورود به بازارهای مختلف کسب می کنند، مالیاتی در خور دریافت کند، انگیزه های سفته بازی از میان می رفت و به تدریج کسی رغبتی برای ورود به بازارها و ایجاد آشفتگی نمی یافت .

 عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه ایران بهشت سفته بازان است و اتفاقا همین که ثروت های نجومی دارند مانع تصویب قوانین بازدارنده می شوند، گفت: قانون مالیات بر ثروت و درآمد 16 سال است بین دولت ها و مجالس پینگ پونگی در رفت و آمد است ، از سوی دیگر قانون مالیات بر عایدی سرمایه تصویب نمی شود و حتی در برخی موارد قانونی مثل دریافت مالیات از خانه های خالی مصوب هم می شود اما امکان اجرا نمی یابد.

وی با طرح این موضوع که دلیل اصلی به هم ریختگی وضعیت اقتصاد پیش از اجرایی شدن تحریم ها چه بود؟ گفت: حمله به بازارها توسط سفته بازان مهمترین دلیل است البته در این امر صندوق های سرمایه گذاری دو بانک هم دخیل هستند که متاسفانه در صف مقدم بر هم زنندگان سیستم اقتصادی قرار دارند .

 وی گفت: بانک مرکزی باید پاسخگوی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری این بانک ها باشد، چرا که از ابتدا نباید اجازه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری بانک ها را در داخل بانک می دادیم، این ها سپرده های مردم را با ایجاد انگیزه جهت پرداخت سود بیشتر مکیدند و حالا با رانت های اطلاعاتی وارد بازار ارز و مسکن و ... می شوند و این آشفتگی را رقم می زنند و اکنون نیز وارد بازار سرمایه شده اند.  

 او تاکید کرد: در کنار این ها، سفته بازارنی که همواره مترصد حمله به بازارها هستند نیز در این وضعیت دخیلند، در عین حال مردم نیز با مشاهده به هم ریختگی ها در صدد برآمدند ارزش دارایی شان را حفظ کنند و در نتیجه این وضعیت غیر عادی ایجاد شد.

 وی گفت: توجه داشته باشید تمرکز بالای ثروت این خطر را ایجاد می کند که اقتصاد در معرض آشفتگی های این چنینی قرار گیرد به عنوان مثال 70 درصد سپرده های بانکی کشور در اختیار 5 درصد سپرده گذاران است.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 786319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    21 0
    بسه کلی گویی . اسم بگو
  • بی نام A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
    13 0
    متاسفانه هیچ قانونی.... کمتر حرفهای مسخره بزنید و شعور مردم را به بازی بگیرید مگر کم قانون برای مبارزه با مواد مخدر تصویب شده پس چرا هر روز بیشتر میشود پس مشکل از قانون نیست مشکل عرضه است که دستگاههای ذی ربط ندارند
  • بی نام A1 ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    4 0
    همین دو بانک ؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    هنوز از مبهم حرف زدن خسته نشدین ؟ اسم بگو اگر واقعا ایران را دوست داری
  • بی نام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    نهادهای نظارتی کجا بودند؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    من باور نمی کنم . مگه میشه . بانک سرخود تخلف کنه ؟
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    0 0
    سفته بازان الان که معلومند کی هستند؟ برین ببینین گی ها بالای صد تا سکه ثبت نام کردند
  • محمود US ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    0 0
    چرا هنوز معنی شفافیت را نمی دانید ؟ شفافیت یعنی اعلام نام سفته بازان و همچنین اعلام نام این دو بانک این طرز دو پهلو حرف زدن مشکلی را حل نخواهد کرد