پامپئو: "رهبر کیم" می‌تواند قهرمان مردمش باشد

وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی تاکید کرد تا از رویکرد ویتنام در داشتن روابط عادی با واشنگتن تبعیت کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از رویترز، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفرش به هانوی، پایتخت ویتنام و صحبت در جمع مدیران اقتصادی این کشور گفت که امیدوار است آمریکا بتواند یک روز همان سطحی ار ارتباط را با کره شمالی داشته باشد که با ویتنام در حال حاضر دارد.

تور آسیایی پمپئو، سه روز پیش با ورود به خاک کره شمالی آغاز شد. وی در ابتدا با کیم یونگ چول جلسه‌ای سه ساعته داشت.

کیم یونگ چول به همراه آقای پمپئو نقشی کلیدی در تنظیم جلسه میان رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور ایفا کرده بود.


اظهارات پامپئو دو روز پس از مذاکراتش با مقام های پیونگ یانگ و با هدف متقاعد ساختن کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی در توقف برنامه‌های تسلیحات اتمی این کشور مطرح شده است.

هنوز هواپیمای مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا پس از ترک پیونگ یانگ، در فرودگاه توکیو فرود نیامده بود که وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه ای تند از «عدم پیشرفت در مذاکرات این کشور با آمریکا به دلیل رفتار گستاخانه و قلدرمآبانه واشنگتن» خبر داد.


بیانیه مذکور ضمن ابراز تاسف از این رفتار آمریکا در طول مذاکرات تاکید می کند که «خلع سلاح هسته ای با زورگویی، قلدری و رفتارهای گانگستری» به نتیجه نمی رسد.

این بیانیه می افزاید: «رفتار گستاخانه آمریکا در طول مذاکرات» در واقع تداعی گر آن است که حتی در جریان مذاکرات سران دو کشور در ماه گذشته میلادی نیز، این شرایط بر گفت و گوها حاکم بوده و آمریکا در تلاش است تا با زور به اهدافش دست یابد.

متقابلاً پامپئو تلاش می کرد مذاکراتش با کره شمالی را موفق نشان دهد، بار دیگر تاکید کرد که گفت و گوهای خوبی در پیونگ یانگ صورت گرفته است مذاکراتی که بر خلاف ادعای وی از سوی کره شمالی بسیار ناامید کننده توصیف شده است.

پامپئو در خیابان‌های هانوی

 

تنها نتیجه سفر سه روزه وزیر خارجه آمریکا به آسیا این بود که وزیران خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در مذاکرات توکیو اعلام کردند «در خصوص خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره متحد هستند و گام بعدی را کره شمالی باید بردارد».

وزرای خارجه سه کشور تاکید کردند توکیو، واشنگتن و سئول آمادگی دارند بقای رژیم فعلی کره شمالی را تضمین کنند به شرط اینکه پیونگ یانگ به صورت کامل و نهایی خلع سلاح اتمی شود.

پامپئو در در جمع مدیران اقتصادی این کشور و در آخرین مقصد سفرش گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر این باور است که کره شمالی می تواند در همان مسیری قدم بردارد که ویتنام برداشته و روابط عادی به واشنگتن دارد.

وی گفت، عامل مهم در توسعه ویتنام پس از جنگ عادی کردن روابط با آمریکا بود که از سال ۱۹۸۵ آغاز و رهبر کیم هم می تواند با گام نهادن در همان مسیر به قهرمان مردمش تبدیل شود.

پامپئو در خیابان‌های هانوی

 

پامپئو در ادامۀ سفر خود به امارات عربی متحده و بلژیک خواهد رفت تا ترامپ را در نشست سران ناتو در پایتخت مقصد آخر همراهی کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 788769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
    3 3
    چقدم که وضع ویتنام خوبه
    • بی نام A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
      1 3
      شما رفتی ببینی خوب نیست؟
    • شمس تبریزی A1 ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
      8 3
      بی نام دوم، یک چیزی به شما بگویم. من کاری به وضعشون ندارم اما دماغ آدم متکبر را باید به خاک مالید. اگر دست من بود همین پوتین را هم به ایران راه نمی دادم چون با لیموزین اش به ایران آمده بود. آمریکاییها که چند برابر پوتین تکبر دارن. دوره ارباب و رعیتی در ایران تمام شده و اینها خوابش را ببینند که با این تکبر بخواهند در ایران پا بذارن.