غول سازنده پردازنده‌های رایانه‌ای با ارایه فناوری پردازشگرهای ولتاژ بسیار پایین و فناوری فوق‌باریک؛ به کاهش ابعاد لپ‌تاپ‌ها و عمر بالاتر باتری‌ها می‌اندیشد.

خبرنگار سی‌نت به‌تازگی با اریک‌رید، مدیر بازاریابی شرکت اینتل در مورد محصولات موبایل اینتل گفتگو کرده است و در این گفتگو به بررسی استراتژی اینتل برای پردازشگرهای ولتاژ بسیار پایین، CULV، فناوری فوق باریک اینتل و اولین پردازشگر موبایل Nehalem پرداخت.

اریک‌رید می‌گوید: «اینتل با لپ‌تاپ فوق باریک گامی بزرگ برداشته است و شاید این، نخستین تمرکز اینتل بر بازار سیار در چند ماهه اخیر باشد؛ مگر این‌که نه‌هالم سال بعد ارایه شود. این گام، تغییر بزرگی در بازار است و از آنجا که با ولتاژ بسیار پایینی کار می‌کند، عمر باتری بسیار طولانی و قدرت طراحی حرارتی آن بسیار کم است».

قدرت طراحی حرارتی یا TDP، پوشش قدرت یک پردازشگر را توصیف می‌کند. برای مثال، مک‌بوک ایر اپل از پردازشگر ولتاژ کم اینتل سود می‌برد و تی.دی.پی آن تنها نیمی از 35 واتی است که پردازشگرهای موبایل اینتل مصرف می‌کنند. برخی از کم‌مصرف‌ترین پردازشگرهای گروه فوق‌باریک CULV ممکن است چند وات بیشتر از پردازشگر اتم که توان 2.5 واتی دارد، مصرف کنند.

اما آن‌چه مصرف‌کنندگان باید علاوه بر عمر طولانی باتری بیشتر دقت کنند، زیبایی لپ‌تاپ است. اریک‌رید می‌گوید: «سیستم‌های قبلی نمی‌توانستند بسیار باریک باشند. بنابراین فناوری فوق باریک تغییر مهمی را در صنعت رقم می‌زند. همچنین کاهش قیمت‌ها نیز توجه مصرف‌کننده را جلب می‌کند. به مک‌بوک ایر خود نگاه کنید و فکر کنید که می‌توانید آن‌را با قیمتی بسیار ارزان‌تر بخرید».

پردازشگرهای ابتدایی اینتل برای گروه فوق‌باریک ، تک‌هسته‌ای و مثل پردازشگر SU3500 فعلی خواهند بود. تراشه‌های جدید که لزوما نباید دو هسته‌ای و به سبک تراشه‌های موبایل اینتلاست باشند! البته اینتل اعلام کرده که دیگر خود را برای تولید محصولاتی مانند پنتیوم به زحمت نخواهد انداخت.

اریک‌رید در مورد اندازه نیز توضیح می‌دهد: «بعضی لپ‌تاپ‌ها به اندازه 13.3 اینچ (قطر نمایشگر) طراحی خواهند شد و برخی دیگر کمی بزرگ‌تر خواهند بود. دیگر لپ‌تاپ‌ها نیز با در گروه کوچک‌تر از 11.6 اینچ طبقه‌بندی می‌شوند».

در مورد قطعات نت‌بوک در بازار نیز باید گفت درحال حاضر قطعات کمی در بازار مشاهده می‌شود. اما یو.ال.وی‌های جدید از ویژگی کامل رایانه‌ها برخورداند؛ قیمت‌ها نیز مشترک خواهند بود و شاید وقتی که نت‌بوک‌های جدید را ببینید، آنها را در رده قیمت یو.ال.وی قرار داده باشند.

بیل کلادر، سخنگوی اینتل می‌گوید: «اگر ابعاد دستگاه بیش از 10.2 اینچ باشد، آن‌را نت‌بوک نمی‌نامیم. نت‌بوک، ابزاری همراه است. وقتی فرد صاحب نوت‌بوک باشد و یک نت‌بوک نیز به تجهیزاتش بیافزاید، سبد خریدش را تکمیل می‌کند».

نخستین محصول نه‌هالم
نخستین محصول پردازشگر موبایل نه‌هالم، کلارکس‌فیلد نام دارد که پاییز امسال به بازار عرضه می‌شود. اریک‌رید می‌گوید: «در نظر داریم تا کلارکس‌فیلد را در نیمه دوم سال معرفی نماییم. این محصول 4 هسته‌ای به سبک نه‌هالم است که برای بازی‌های رایانه‌ای، فعالیت‌های چندرسانه‌ای، خلق محتوا و نیز برای بخش ایستگاه کاری طراحی شده است».

پردازشگرهای موبایل نه‌هالک از قابلیت‌های مشابه پردازشگر Core i7 برای دستک‌تاپ‌ها بهره می‌برند که شامل کنترل‌کننده یک‌پارچه حافظه برای کارایی بهتر و فناوری توربو-بوست است که در صورت لزوم، سرعت پردازشگر را افزایش می دهد. از سوی دیگر، با دسترسی مستقیم به حافظه، پهنای باند و کارایی هر چه بهتر و دوره عکس‌العمل بهتر، می توان کارایی را ارتقا داد و و تمام اینها در پوشش حرارتی 45 واتی مشابه پردازشگرهای موبایل چهار هسته ای Core 2 اجرا خواهند شد.

پس از کلارکس‌فیلد، پلت‌فرم Calpellaدر سال 2010 ارایه خواهد شد که شامل نمونه‌هایی با گرافیک یکپارچه در بستهبندی مشابه پردازشگر خواهد بود. این محصول جدید از فناوری 32 نانومتری آینده استفاده خواهند کرد؛ در حالی که بیشتر پردازشگرهای فعلی اینتل بر اساس فناوری 45 نانومتری طراحی می‌شوند.

اریک‌رید در مورد گرافیک یک‌پارچه می‌گوید: «تصور می‌کنیم گرافیک یک‌پارچه بسیار خوب باشد و با ارتقای نسل به نسل، بهترین قدرت و بالاترین طول عمر باتری را فراهم کنند».

سی‌نت، 5 می- ترجمه: آزاده ارشدی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =