قهرمانی جاکارتا مهم‌تر است یا صعود به المپیک؟

تیم زیر ۲۱ سال نماینده فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا خواهد بود. این تصمیم صریح و قاطع فدراسیون فوتبال است.

روزنامه خبرورزشی نوشت: این تیم همان تیم زیر ۱۹ سال ایران در جام ملت‌های جوانان آسیا (۲۰۱۶ بحرین) است. یا به عبارتی تیم زیر ۲۰ سال در جام جهانی (۲۰۱۷ کره‌جنوبی) همان تیمی که سال گذشته در بازی‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا شرکت کرد و به دلیل باخت به عمان از صعود به دور پایانی این بازی‌ها بازماند.

اما چرا به بازیکنان تیم زیر ۲۱ سال تیم امید می‌گویند؟ این‌ها بازیکنان متولد ۷۵/۱۰/۱۱ به بالا هستند که می‌توانند ایران را در مقدماتی المپیک همراهی کنند. همه فعالیت‌های این تیم در گذشته با امیرحسین پیروانی بوده و چند ماهی است که حالا کرانچار سرمربی این تیم شده. وزارت ورزش و جوانان و حتی کمیته ملی المپیک مایل به حضور تیم زیر ۲۳ سال به همراه ۳ بازیکن بزرگسال در بازی‌های جاکارتا هستند؛ اتفاقی که قبلاً هم رخ داده بود و غلامحسین پیروانی در بازی‌های گوانگ‌ژو از چنین نفراتی بهره برد و بر سکوی سوم ایستاد.

اما این بار فدراسیون فوتبال بر اساس برنامه‌ای که از پیش تعیین کرده بود، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک را متقاعد کرد تیم ملی زیر ۲۱ سال در بازی‌های آسیایی جاکارتا حاضر شود. البته ایران حتی با حضور تیم زیر ۲۳ سال در جاکارتا شانس قطعی مدال‌آوری نخواهد داشت، چون فوتبال است و به جز ایران، تیم‌های خوب بی‌شمار مدعی قهرمانی هستند. از سویی همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کرده بودیم، با تیم زیر ۲۳ سال و ۳ بازیکن بزرگسال و با هدایت غلامحسین پیروانی سوم شده بودیم.

تیمی که هم‌اکنون در اختیار کرانچار قرار دارد، علاوه بر جام ملت‌های جوانان آسیا، جام جهانی زیر ۲۰ سال در کره‌جنوبی را تجربه کرده. به این‌ها بازی‌های مقدماتی زیر ۲۳ سال آسیا را هم اضافه کنید و به این تیم اگر تجربه بازی‌های جاکارتا هم اضافه شود، تیم در آستانه دیدار‌های المپیک باتجربه‌تر خواهد شد.

مهدی تاج بهترین تصمیم را گرفت به این خاطر که راهیابی به المپیک ارزشمند‌تر از حتی قهرمانی در بازی‌های آسیایی است. ۴ دهه است به المپیک صعود نکرده‌ایم و اگر قرار باشد این بار هم صعود نکنیم، حسرت صعود به ۴۴ سال خواهد رسید و از همه مهم‌تر در آینده‌ای نزدیک فوتبال از المپیک برچیده می‌شود.

رئیس فدراسیون فوتبال البته در صحبت‌هایی که با رئیس کمیته المپیک و همچنین وزیر ورزش و جوانان داشت، به این نکته اشاره داشت که تیم امید هم‌اکنون برای در اختیار داشتن بازیکنان زیر ۲۱ سال با مشکل مواجه است و همه باشگاه‌ها نهایت همکاری را ندارند و اگر قرار باشد تیم با بازیکنان زیر ۲۳ سال و ۳ بازیکن بزرگسال عازم بازی‌ها شود، برای جمع کردن بازیکنان با مشکل مواجه خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید، هم‌اکنون تیم امید سعی می‌کند از هر تیم دو بازیکن به اردو دعوت کند.

اما نکته مهم در این بین حمایت از کرانچار و شاگردانش با هر نتیجه‌ای در اندونزی است. بچه‌ها در جاکارتا باید با بازیکنان دو سال بزرگتر از خود بازی کنند. این اختلاف در چنین شرایط سنی محسوس خواهد بود و به بهانه صعود به المپیک باید هر نتیجه‌ای در جاکارتا را تحمل کنیم.

کارشناسان و پیشکسوتان پاسخ می‌دهند
آیا با حضور تیم زیر ۲۱ سال در بازی‌های آسیایی جاکارتا موافقید؟

با هماهنگی فدراسیون فوتبال و کادر فنی تیم ملی امید کشورمان قرار شده تیم زیر ۲۱ ساله‌های ما در بازی‌های آسیایی جاکارتا شرکت کند و همین تیم هم در مقدماتی المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور داشته باشد. اما اینکه تیم زیر ۲۱ ساله‌های ایران می‌تواند در این مسابقات موفق شود و در کل آیا این تصمیم به سود فوتبال ما خواهد بود یا نه، سؤالی است که آن را با تنی چند از مسئولان فدراسیون فوتبال و کارشناسان مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید:

مهدی مناجاتی: بعداً مجبور می‌شدیم کل تیم را عوض کنیم
سرمربی اسبق تیم ملی کشورمان در این خصوص گفت: من فکر می‌کنم تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های ما شرایط خوبی برای حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا داشته باشد. اگر ما برای این بازی‌ها بخواهیم بازیکنان ۲۳ سال را ببریم، آن وقت برای ۲ سال بعد که المپیک ۲۰۲۰ برگزار می‌شود، چطور می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم؟ پس مجبور می‌شویم بعد از بازی‌های آسیایی اکثر بازیکنان تیم را تغییر دهیم لذا فکر می‌کنم تصمیمی درست گرفته شد و این بازیکنان جوان می‌توانند به خوبی مهیای مقدماتی المپیک ۲۰۲۰ شوند.

فریدون معینی: تیمی به مقدماتی می‌رود که کمترین تغییر را دارد
رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال و پیشکسوت تیم ملی در این خصوص گفت: جلسات متعددی را با مسئولان فدراسیون و اعضای کادر فنی تیم ملی امید برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم اگر تیم زیر ۲۱ سال را به بازی‌های آسیایی بفرستیم، می‌توانند برای مقدماتی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شرایط سنی ایده‌آلی داشته باشند و یک تیم کامل و یکدست راهی بازی‌ها شود. ایجاد کمترین تغییر پس از بازی‌های آسیایی کاری خوب و علمی است که قطعاً آینده تیم را برای مقدماتی ۲۰۲۰ توکیو آماده می‌کند.

مهدی تاج: این بهترین کار ممکن بود
رئیس فدراسیون فوتبال در این خصوص به ما گفت: حضور تیم زیر ۲۱ سال در بازی‌های آسیایی بهترین کار ممکن است. این تیم همان تیم ملی جوانان است که توانست آلمان و مکزیک را شکست دهد. ما با تأیید ستاد عالی بازی‌های آسیایی و با هدف حضور در المپیک توکیو این بازیکنان زیر ۲۱ سال را به اندونزی می‌فرستیم و اهداف خاص خودمان را داریم. نگاه ما به زیر ۲۱ ساله‌ها فقط المپیک است و اگر زیر ۲۳ سال می‌بردیم، برای المپیک توکیو دچار مشکل می‌شدیم.

حشمت مهاجرانی: انتخاب ۲۱ ساله‌ها آینده‌نگری خوبی بود
سرمربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در این خصوص گفت: به نظرم آینده‌نگری خوبی انجام شد که آمدند و تیم ملی جوانان که در جام جهانی حضوری موفق داشت را برای حضور در جاکارتا انتخاب کردند. ما می‌توانیم با این تیم زیر ۲۱ سال بدون کمترین تغییر به المپیک ۲۰۲۰ برویم، ولی ظاهراً اگر در ترکیب خود از زیر ۲۳ ساله‌ها استفاده می‌کردیم، خیلی از این بازیکنان نمی‌توانستند در المپیک برای ما بازی کنند و شرایط سنی آن‌ها اجازه نمی‌داد. به اعتقاد من این زیر ۲۱ ساله‌ها با کرانچار و استیلی موفق خواهند شد.

ابراهیم قاسمپور: اگر کارشناسی شده باشد، خوب است
سرمربی اسبق تیم ملی امید کشورمان در این خصوص به خبرورزشی گفت: اگر این کار، کارشناسی شده باشد و پشت این جریان فکر و تجربه بوده باشد، خیلی خوب است و قطعاً در فاصله بین بازی‌های جاکارتا و المپیک توکیو می‌شود چند نیرو و پدیده خوب را هم به پیکره تیم تزریق کرد و یک تیم ملی خوب داشت. طبیعتاً ما از این موضوع طی دوره‌های گذشته خیلی لطمه خوردیم و چه خوب می‌شود که یک تیم جوان، یک‌دست و واجد شرایط از لحاظ سنی راهی مقدماتی ۲۰۲۰ شود. من به شخصه از این موضوع استقبال می‌کنم.

43503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =