باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: گیاه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران سالی ۳۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد فضای سبز هزینه می‌کند.

حسین آخانی گیاه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران ؛ در رابطه با ممنوعیت چمن کاری برای استفاده از فضای سبز در سطح شهر اظهار کرد: ما به جای چمن باید از گونه هایی استفاده کنیم که دارای فتوسنتز چهار کربنه هستند. به دلیل این که گیاهانی که دارای فتوسنتز چهارکربنه هستند هم کارایی مصرف آب آنها دو برابر گیاهان سه کربنه است و هم تحمل گرمای بسیار بالای تابستان را دارند.

وی افزود: متاسفانه در سطح کشور به علت چمن کاری های بی رویه و استفاده از گونه های با نیاز آبی بالا، مشکلاتی در زمینه مصرف آب ایجاد کرده اند.

آخانی گفت: در شرایط بی آبی اصولا کاشت چمن و هرگونه گل وگیاه زینتی و فصلی که برای نگهداری آن باید آبیاری انجام شود باید ممنوع شود. همین اتفاق را ما در کالیفرنیای آمریکا شاهد بودیم. زمانی که با تنش آبی مواجه شد چمن کاری را ممنوع کرد و اجازه آبیاری به چمن ها را نداد . در صورتی هم اکنون در شهر تهران بین 2 تا 4 ساعت آبیاری برای حفظ فضای سبز صورت می گیرد.

وی ادامه داد: سازمان پارک ها و فضای سبز تهران سالانه حدود 300 میلیارد تومان برای ایجاد فضای سبز هزینه می کند. این سازمان باید حداقل 10 درصد بودجه را به انجام پژوهش در این زمینه اختصاص دهد. اگر این کار صورت گیرد می تواند حدود 30 میلیارد تومان در اختیار دانشگاه ها و مراکز پژوهشی تهران یا شهرستان ها قرار دهد که با این بودجه بتوانند گونه های گیاهی مناسب را برای شهر تهران معرفی کنند.

گیاه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: فراینده اهلی و بومی سازی گیاهان فراینده بسیار دقیق و علمی است. ما به عنوان محقق نیازمند ایجاد امکانات برای جایگزینی گونه های بومی به جای چمن هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه شهرداری تهران و دیگر سازمان ها هرگز حاضر به انجام پژوهش در زمینه جایگزینی گیاهی به جای چمن نیستند. همچنین سیستم فضای سبز تهران به صورت پیمانکاری اداره می شود.

آخانی گفت: برخی از سازمان ها و شهرداری ها به دلیل اینکه آب مجانی در اختیار دارند به راحتی فضای سبز را آبیاری می کنند؛ این در حالی است که منابع آبی شهر تهران هم اکنون در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

وی افزود: بسیاری از گیاهان خودرو که در شهر تهران وجود دارد جایگزین مناسبی برای چمن هستند. بر اساس بررسی های صورت گرفته حدود 1600 گونه گیاهی در تهران و مناطق مجاور شناسایی شده اند. اگر چه بسیاری از این گونه های گیاهی به دلیل نابودی رویشگاهشان از بین رفته است، اما یکی از عواملی از بین رفتن این گونه ها شهرداری تهران بوده است که محیط های طبیعی را به پارک های مصنوعی کرده است.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =