۰ نفر
۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۱

هزینه بالای خدمات دندانپزشکی در ایران واقعیت غیرقابل انکاری است که تقریباً همه با آن آشنایی دارند.

دکتر ادیب وحدانی

 پرداخت صد و پنجاه هزار تومان بابت درمان ریشه دندان (عصب‌کشی) و ترمیم و روکش یک دندان، برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی کار آسانی نیست و مجموعه شرایط به شکلی تنظیم شده‌اند که نمی‌توان راه حل فوری‌ای را برای آن متصور دانست. دندانپزشکی در ایران برخلاف دیگر رشته‌های پزشکی تقریباً از امکانات دولتی برخوردار نیست، در حالی که پزشکان و داروسازان «باواسطه» یا «بی‌واسطه» از یارانه‌های دولتی (عموماً به واسطه سازمان‌های بیمه‌گر) بهره‌مند می‌شوند، دندانپزشکان ایرانی خود مجبور به تنظیم بازار و روابط کاری‌شان شده‌اند.

یک دندانپزشک در ایران، مواد و وسایل را خودش می‌خرد، معمولاً با بیمه‌ها قرارداد نمی‌بندد و خود در زمینه هزینه‌های درمان با بیماران به توافق می‌رسد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صرفاً به بازآموزی، به روز کردن علم دندانپزشکی دندانپزشکان و کیفیت کالاها، اعم از داروها و وسایل دندانپزشکی تأکید می‌کند. کنگره‌های دندانپزشکی مراسمی هستند که از سوی انجمن‌های دندانپزشکان برگزار می‌شوند و به هر دوی این فعالیت‌های وزارت بهداشت ربط مستقیم دارند و به همین دلیل به عموم مردم که استفاده‌کنندگان خدمات دندانپزشکی هستند، مربوطند. در نمایشگاه‌های جنبی کنگره‌های دندانپزشکی مواد (داروها) و تجهیزات دندانپزشکی عرضه می‌شود و در پانل‌ها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های کنگره‌ها، علم دندانپزشکان به روز می‌شود اما اتفاق بدشگونی که در چند سال گذشته مرتب رخ می‌دهد، نشان از افت کیفیت هر دو بخش کنگره‌ها می‌دهد وتداوم این اتفاقات باعث خواهد شد کیفیت علم دندانپزشکی در ایران دچار افت شود و هزینه‌ها نیز بالاتر برود.

 وقتی سخنرانی افتتاحیه کنگره چهل و هفتم به تبلیغ یک سیستم خاص درمان ریشه اختصاص یافت که باعث فروش بیشتر محصولات جدید آن سیستم می‌شود، هیچ‌کس اعتراض نکرد. سخنران افتتاحیه در ابتدای حرف‌هایش گفت موضوع سخنرانی را عوض کرده و در انتهای حرف‌هایش برای زدودن هرگونه شائبه از تبلیغاتی بودن آن سخنرانی،‌ اعلام کرد از سیستم مورد نظر استفاده نمی‌کند اما سالن اصلی کنفرانس محل برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی به محل تبلیغ یک کالای جدید تبدیل شد. از آن پس درهای بحث‌های تبلیغاتی گسترده‌تر شد و به تبع کاهش کیفیت سخنرانی‌ها، علمای علم دندانپزشکی شوق کمتری را به ارائه دستاوردهای خود در کنگره نشان دادند؛ به طوری که اسم‌های مشهور علم دندانپزشکی ایران (که در دنیا دارای اعتباری غیرقابل انکار است) مرتب در کنگره‌های اصلی کمتر دیده می‌شود.

از سوی دیگر با افزایش هزینه حضور شرکت‌های دندانپزشکی در ایران و کاهش مخاطبان این کنگره‌ها، دندانپزشکان ایرانی مجبور می‌شوند بیشتر به سراغ واسطه‌ها بروند و در نتیجه هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند و مجبور شوند این هزینه‌ها را با افزایش بهای خدمات خود جبران کنند. فهرست شرکت‌های صاحبنام خوش‌سابقه‌ای که امسال در کنگره دندانپزشکان حاضر نبودند قد و قامت بلند و آزارنده‌ای دارد. به جای هر شرکتی که واقعاً نماینده یک کمپانی صاحب‌نام خارجی است، چند واردکننده جزء در کنگره حاضر بودند تا کالاهایی را که در بروشورشان لغت «ساخت هنگ‌کنگ» چاپ شده بود را به جای کالای انگلیسی بفروشند. برخی از شرکت‌های ایرانی هم با سوءاستفاده از هزینه بالای گمرکی واردات کالاهای کارآمد، به ترکتازی در عرصه تأمین نیاز داخل مشغولند.

کد خبر 7943

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین