۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۵
عربستان سفیر کانادا را اخراج کرد

ریاض اعلام کرد، از آنجایی که اوتاوا خواستار آزادی فعالان حقوق مدنی در عربستان شده است، سعودی‌ها تجارت و سرمایه‌گذاری جدید در کانادا را به حال تعلیق در می‌آورند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب سایت خبرگزاری رویترز، عربستان همچنین به سفیر کانادا در این کشور ۲۴ ساعت فرصت داده که ریاض را ترک کند. در همین حال، وزارت امور خارجه عربستان سفیر خود در کانادا را به ریاض فراخوانده است.

دستگاه دیپلماسی عربستان در بیانیه خود اعلام کرد، این حق را برای خود محفوظ می‌داند که دست به اقدامات مضاعفی بزند.

این اقدام سعودی‌ها پس از آن صورت گرفت که کانادا خواهان آزادی فوری فعالان مدنی بازداشت شده در عربستان شد؛ خواسته‌ای که از سوی ریاض مداخله در امور داخلی قلمداد شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان آمده است، این کشور نسبت به خودداری از مداخله در مسائل داخلی سایر کشورها از جمله کانادا متعهد بوده و در عین حال مخالف هرگونه مداخله عوامل خارجی در امور داخلی عربستان است.

عربستان اعلام کرد: هر اقدام مضاعفی از سوی کانادا در راستای مداخله در امور داخلی عربستان به منزله اذعان به حق ما برای مداخله در امور داخلی کانادا خواهد بود.

دولت سعودی در ماه های اخیر شمار زیادی از استادان دانشگاه، شاعران، روحانیون و تجار را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و روانه زندان کرده که موجی از نگرانی را در میان سازمان های حقوق بشری برانگیخته است.

کانادا ضمن ابراز نگرانی نسبت به موج بازداشت فعالان جامعه مدنی عربستانی از جمله 'سمر بدوی' برنده ' جایزه بین‌المللی زن شجاع' سال 2012 آمریکا و 'نسیمه الساده' ، خواستار آزادی فوری فعالان حقوق بشر سعودی شده بود.
منابع مخالف سعودی سه شنب گذشته (9 مرداد) از بازداشت این دو فعال جامعه مدنی سعودی خبر داده بودند.

ریاض با بیان این که موضع کانادا در مورد آن چه فعالان جامعه مدنی سعودی اعلام شده است، ادعایی نادرست، عجیب و نادرست است، موضع گیری اتاوا در این مساله را دخالت آشکار در امور داخلی عربستان دانسته است.

عربستان همچنین اعلام کرد، درپی این موضع گیری دولت کانادا، کلیه تعاملات تجاری و سرمایه گذاری جدید خود را با این کشور به حالت تعلیق درخواهد آورد.

ریاض همچنین سفیر خود در اتاوا را برای رایزنی در این مورد فراخواند.وزارت امورخارجه عربستان بامداد دوشنبه سفیر کانادا در ریاض را عنصر نامطلوب خواند و به وی 24 ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RU ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    4 7
    تا کانادا باشه که به ترامپ بی احترامی نکنه
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    6 4
    چه اعتماد به نفس کاذبی پیدا کردن این سعودیا، بابا جان به ترامپ دلتونو خوش نکنید پولاتون که ته کشید همین ترامپ کله پاتون میکنه