رییس اتحادیه مشاوران املاک: بهترین زمان معامله حالاست

رییس صنف مشاوران املاک است، با حرارت صحبت می‌کند و تلاش می‌کند از موقعیت همکارانش دفاع کند. می‌گوید کارکشته این حوزه است و توصیه‌هایش به خریداران و فروشندگان این است که معامله کنید تا پول در بازار ملک بچرخد.

مصطفی‌قلی خسروی با حضور در کافه خبر به سئوالات متعددی درباره ماهیت کار صنفش پاسخ داد. وی معتقد است تقویت کد رهگیری امنیت معاملات در حوزه مسکن، این گران‌ترین و سرمایه‌ای‌ترین کالای ایرانی را افزایش می‌دهد. مشروح مصاحبه با وی در پی می‌آید. 

قیمت مسکن در سال جاری افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و اخیرا طبق اعلام همکاران شما دوباره این بازار به لاک رکود خزیده است. آیا این احتمال وجود دارد که تغییراتی به نفع خریدار در این بازار ایجاد شود ؟
من همیشه می گویم اگر به خرید مسکن نیاز دارید همین الان بخرید، امروز بهتر از فرداست.هر کسی نیاز داره باید خرید خود را انجام دهد. خرید ملک هیچ وقت ضرر نداشته و در این بازار همواره خریدار برنده است ، البته نباید جوی ایجاد شود که فروشنده فکر کند خبری است و ملک را نفروشد. بازار باید همیشه بچرخد و گردش پولی داشته باشد.در کل اگر خریداران محترم و فروشندگان محترم منتظرند برنامه خاصی به اجرا در بیاید و تغییری عحیب و غریب اتفاق بیفتد، بهتر است از فاز انتظار خارج شوند و معامله خود را انجام دهند.

وقتی می گوییم قیمت مسکن و افزایش قیمت، بسیاری انگشت اتهام را به سمت شما و همکارانتان در این صنف می گیرند، فکر می کنید علت چیست؟
والا از کسی پرسیدند بدگو داری؟ گفت بله؛ گفتند برو که بد عالم هستی.حالا حکایت ماست که بد نیستیم اما بدگو زیاد داریم .

با این وجود بسیاری معتقدند که همکاران شما در بالا بردن قیمت مسکن نقش دارند.
چرا باید این کار را بکنند؟ این حرف درستی نیست . از افزایش قیمت مسکن چه سودی نصیب ما می شود؟ اگر قیمت یک واحد مسکونی یک میلیارد تومان باشد شاید 10 مشتری برایش باشد، اما وقتی قیمت رسید به یک میلیارد و صد، این 10 مشتری به پنج مشتری و در صورت افزایش بیشتر قیمت به سه مشتری و ... کاهش می یابد . شما درباره ذات کار من اشتباه می کنید .

این نکته را بسیاری از خوانندگان ما در بخش دیدگاه ها مطرح کرده بودند.
این طور نیست. من توضیح می دهم . ذات کار من آوردن قیمت پایین و مقرون به صرفه برای جوش دادن یک معامله است.من همیشه می گویم سخت ترین قسمت ازدواج بله برون است، والا عقد که کاری ندارد.همه دیگر آماده اند و راضی . حالا هم سخت ترین کار معامله بر گردن ماست. راضی کردن دو طرف برای عقد قرارداد .

ما دلال هستیم یعنی هنر دلالی را بلدیم.دلال یعنی دلالت کننده و دلیل آورنده.کسی که بین دو نفر دلیل بیاورد ، دلال است حالا اگر برخی می خواهند  آدرس را اشتباه بدهند و بگویند این ها باعث گرانی هستند ، حرف دیگری است اما لطفا برای آدرس اشتباه دادن ذات کار من را جابجا نکنید.

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک

بازنشسته‌ها جذب صنف ما می‌شوند

برخی معتقدند که تعداد مشاوران املاک در کشور زیاد است و همین امر به رقباتی منفی برای بالا بردن قیمت دامن زده است.
برای پاسخ به چند نکته باید اشاره کنم . بر اساس کدام استاندارد می‌گویند تعداد مشاوران املاک زیاد است؟ در کشورهای توسعه یافته یک استانداردی هست که اگر این قدر خونه ساخته شد و این تعداد جمعیت بود، فلان تعداد مشاور املاک باید وجود داشته باشد اما این قضاوت از کجاست؟ این یک نکته اما نکات بعدی  قانون به دارنده واحد صنفی مجوز داده است که اگر دخل وخرجش مثلا با بقالی نچرخید، این واحد صنفی را به یک بزازی ، سبزی فروشی یا مشاور املاک یا نمایشگاه اتومبیل و ... تغییر دهد. من در این بخش نمی توانم کاری کنم . این حکم قانون است. حالا یک نکته دیگر. بیشتر چه کسانی متقاضی داشتن مجوز برای دایر کردن مشاوران املاک هستند؟ بازنشستگان محترم . در واقع بررسی من نشان می‌دهد افراد پس از بازنشستگی از وزارت آموزش و پرورش، نیروهای نظامی و انتظامی، ارتش ، دانشگاه و ... وارد صنف ما و شاید دیگر صنف‌ها می شوند. می دانید چرا؟ چون دخل و خرجشان با هم نمی خواند. هنوز قدرت کار دارند، مثلا شصت ساله هستند اما عروس و داماد و نوه دارند و خرجشان خیلی بالاتر از حقوق بازنشستگی است. پس می آیند و جواز می گیرند. حالا در این حوزه ما مقصر هستیم؟ می توانید یک قانون را اصلاح کنید، دو استاندارد قانونی تدوین کنید تا تعداد مشاوران املاک مشخص شود و سه حقوق بازنشستگان را زیاد کنید تا بعد از بازنشستگی به کار دوباره نیاز نداشته باشند.

صنف شما در کشور و در تهران چه تعداد عضو دارند؟
در کشور 158 هزار و 220 واحد مشاور املاک با مجوز دارم و در تهران نیزدیک به 11هزار مشاور املاک فعالیت می کنند .

به نظر می رسد با توجه به ماهیت کار شما مراجعه به بی‌جوازها خطراتی داشته باشد و البته تعداد بی‌جوازها هم در این صنف کم نیست.
حتما خطراتی دارد اما ما با گذاشتن بازرسان سیار ، به شدت با بی جوازها مقابله می کنیم . در حال حاضر حدود 500 تا 600 بی جواز وجود دارد که در شرف دریافت مجوز هستند اما مردم عزیز نیز خودشان حساسیت به خرج بدهند و وقتی به واحد صنفی مراجعه می کنند جواز را رویت کنند چون در معرض دید نصب شده است.  

با توجه به نکته ای که گفتید بخش عمده فعالان صنف شما را افرادی با متوسط سنی بالا و بازنشستگان تشکیل می‌دهند؟
خیر. بدنه نیروی کار در صنف ما جوان است. جوازدارها شاید سنشان بیشتر باشد اما مباشران و کارکنان واحدهای صنفی ما همه جوان هستند.در ضمن سطح تحصیلات در صنف ما بالاست.ما حتی پزشکان و روحانیانی را داریم که چون دخل و خرجشان نمی خواند، جواز گرفته اند و فعالیت می کنند.البته ما در فرم هایی که برای صدور پروانه در اختیار متقاضیان می گذاریم نمی پرسیم شغل شما قبلا چه بوده ، خودشان در برخی موارد اشاره می کنند اما در کل سطح تحصیلات در صنف ما بالا رفته و دیگر دوره "کلاه‌شاپویی‌ها" و چراغ علاء الدینی ها گذشته است. امروز در صنف ما 312 نفر دکترا دارند . منظورم این نیست که پزشک هستند بلکه دارای تحصیلات تا مقطع دکترا هستند . در این صنف 2411 فوق لیسانس و 19 هزار 621 لیسانسیه داریم . البته 10 هزار و 893 دارنده جواز هم فوق دیپلم دارند.

69 هزار و 232 نفر تحصیلات کمتر از دیپلم و 192 نفر نیز تحصیلات حوزوی دارند پس می بینید شمار تحصیلکردگان متقاضی برای ورود به صنف افزایش چشمگیر داشته است.

در یک دهه گذشته که بازار مسکن با رکود مواجه بود تعداد مشاوران املاک چه تغییری کرد؟
تعدادمشاوران املاک افزایش اندکی داشت، همین . آمار نشان می دهد رویش بیش از ریزش بوده است.

سهمی که مشاوران املاک از یک معامله می گیرند، برای بسیاری دغدغه ای جدی است، برخی این پول را زیاد می دانند . شما به عنوان رییس صنف چه نظری دارید؟
والا دخل و خرج خیلی از همکاران ما با هم نمی خواند. در تمام دنیا مشاور املاک 6 درصد از فروشنده و خریدار می گیرند .

اما شیوه کاری مشاوران املاک در این کشورها با ما تفاوت های فراوانی دارد.
بله ، کارهای اضافه هم انجام می دهند اما رقم دریافتی ما بالا نیست. در ضمن ما دریافت نرخ را تا نیم درصد ، پیش‌تر از وزیر امضا گرفته بودیم اما در این چهار سال گذشته که من نبودم،  بررسی کردند و گفتند تا رقم 500 میلیون تومان نیم درصد و از 500 میلیون تومان به بالا یک چهارم درصد باید پرداخت شود. باور کنید کار ما هم سخت است. برای فروش خانه بیست بازدید می گذاریم، تازه شاید معامله جوش نخورد.  

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک

مالیات علی‌الراس از ربا هم بدتر است
اعضای صنف شما مودیان مالیاتی خوبی هستند؟ این صنف چقدر مالیات می دهد؟
رقم دقیق مالیات پرداختی را نمی دانم اما شیوه تعیین مالیات ما علی الراس است که از ربا هم بدتراست.متاسفانه برخی ممیزهای مالیاتی دفاتر ما را قبول نمی کنند و مالیات را علی‌الراس محاسبه می کنند . از سوی دیگر کد رهگیری قرار نبود ابزار مالیات باشد اما امروز فقط تبدیل به ابزار محاسبه مالیات شده و بعد از همه این ها باز می‌گویند برو زیرمیزی‌هایت را هم بیاور که صحیح نیست . ما باید به هم اعتماد داشته باشیم . اصلا بهتر است راستگویی را از وزارت امور اقتصادی و دارایی آغاز کنیم . قانون گفته اگر من اظهارنامه اشتباه دادم می‌توانید تا مصادره اموال پیش بروید ، خوب پس چرا از ابزارهای دیگر استفاده می کنید؟ بگذارید مردم اظهارنامه را بدهند، بعد شما با نظارت راستی‌آزمایی کن .

به کد رهگیری اشاره کردید، آیا بعد از اینکه کد رهگیری به معاملات اضافه شد، تعداد شکایات کاهش یافته است؟
بله اما وضعیت مطلوب ما نیست .

به هر حال کد رهگیری هم یک ابزار است که می توان حتی برای محاسبه مالیات هم مورد استفاده قرار داد، چرا با این موضوع مخالفید؟
خوب شان نزول کد رهگیری چه بود؟ ما گفتیم برای کد رهگیری پلاک ثبتی را به ما بدهید اما نه پلاک ثبتی را دادید، نه ممنوع الخروجی را  نه حتی ممنوع المعامله بودن افراد را. اگر این ابزارها را بدهید کار قوه قضاییه کمتر می‌شود.هیمن حالا من روزانه بیش از 10 تلفن از قضات محترم دارم که می رپسند فلان معامله انجام شده یا خیر؛ بخش مهمی از مشکلات در این حوزه قابل پیشگیری است، چون وقتی من برای نوشتن قرارداد وارد سامانه می شوم با اطلاع از ممنوع المعامله بودن، ممنوع الخروجی و ... دیگر قرارداد را نمی نویسم تا بعد مشکلی پیش بیاید . در ضمن اگر کسی بدهی مالیاتی و عوارض و ... داشته باشد، در همین سامانه قابل نمایش است . پس ببنید حمایت از کد رهگیری چقدر کار قوه قضاییه و سایر دستگاه ها را تسهیل می کند اما متاسفانه هیچ اطلاعاتی در اختیار ما نگذاشتند .  رفتند یک شبه  قانون تسهیل درست کردند ، یک شبه قانون پیش فروش نوشتند اما دیدند مردم جذب دفترخانه ها نمی شوند. شما به ما با کد رهگیری ابزار بدهید بعد ببینید تعداد شکایات چقدر کاهش می یابد چون امکان سوء استفاده از بین می رود .  

 کد دهگیری باعث امنیت معاملات می شود . اگر فردا داعشی و خلافکار و ... بخواهند خانه اجاره کنند یا بخرند و محضر نروند خیلی ساده از طریق همین سامانه کد رهگیری قابل پیگیری است حالا ما دائم می گوییم حمایت کنید، این کد اصلا قرار نبود مبنای محاسبه مالیات باشد، اما در شرایط کنونی فقط به مبنایی برای محاسبه مالیات بدل شده است .  

 در ضمن صنف ما نصیبی از این سامانه نبرده است، حرف ما برای تقویت و حمایت تنها پیشگیری از مشکلات در معاملات و افزایش امنیت معاملات است.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 798872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الف ب پ IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    6 40
    هرچه گرون بشه بهتره برای جمع اوری پولهای سرگردان بهترین راهه همچنین انگیزه سرمایه گذاری را بالا مبره باعث رونق بازار میشه بخش ساختمان در بیش از سیصد شغل در ارتباطه کشور را از رکود مرگ اور نجات میده با توجه به بالا بودن بهره بانکی انگیزه سرمایه گذار برا ی کار ازبین برده اگر کاری توجیه اقتصادی نداشته باشد با رکود مواجه میشه ضمنا دوران رکود به معنی ارزان شدن نیست در مواقعی که باز بخواهد رونق بگیرد اثار خود را به شکل خطر ناکی نشان میدهد که امروه شاهدش هستیم حرفهای رییس مشاورین املاک کاملا منطقی است اقصاد سالم مانند یک ادم سالم است بدور از هرگونه مشکل است که چندین ساله از این بی بهره ایم اقتصاد تورمی بیماریست ولی نمرده امکان برگشت وجوداره اما اقتصاد رکود مرگ است و قابل برگشت نیست
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    14 5
    آقای رییس شما درست می‌گویید که همکارانتان در گرانی مسکن نقشی ندارند اتفاقا من می خواهم بگویم بعضی از همکاران شما به خاطر این که معامله را جوش بزنند تو سر ملک مردم می‌زنند تا خانه را بفروشند و کمیسیون بگیرند. دو ما پیش یک بنگاهی خانه ما را با چرب زبانی از دستمان درآورد و فروخت متری 5/5 میلیون و گفت قیمتش همین است ولی وقتی خانه را واگذار کردیم و کار از کار گذشت معلوم شد خانه را باید حداقل متری 6 میلیون می‌فروختیم. در یک خانه 105متری حدود 55 میلیون تومان به ضرر ما شد ولی کاری هم نتوانستیم بکنیم.
  • ذوالقرنین A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    43 3
    معامله ای نخواهد بود فقط آتیش انداختین به اجاره احتکار گرانی مسکن را به کما خواهد برد.آنهایی هم که توان خرید داشتن رفتن خارج کشور.ز مین و مصالح داخلیست اما گرانی
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    19 0
    احسنت. پول دارین قرض بدین؟
  • بی نام GB ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    2 0
    فرمودندهمه جای دنیا آژانس ازطرفین شش درصدمیگیرند اشتباه بعرض رسیده وحتی خیلی ازمعاملات ازطریق اینترنت وحق دلالی داده نمیشود،یعنی اگرخانه ای یک میلیون دلارمعامله شود،که خانه آنچنان گرانی هم نیست دلالی آن یکصدوبیست هزاردلارمیشود اصلا چنین چیزی صحت نداردفکر میکنم یاازجائی خبرندارندویااشتباهی شنیده اندالبته اینکه میگویندملک ازطلا باارزشترهست کاملا صحیح است چون جمعیت دنیا درحال ازدیاد است وتولید ملک باتوجه به خدماتی که نیازدارد،بسیار محدودونیز گفتندهرکه ملک میخرد ضررنمیکند درست است ودرتمام دنیاصادق است آری ملک رکود داردولی سقوط هرگزندارد.جناب آقای خسروی هرچه میخواهند بفرمایندبهمه جای دنیا استناد میکند ،که واقعاصحت ندارد،البته اینرانمیگویندکه دردنیای پیشرفته تربانکها تانوددرصد قیمت ملک وام میدهن
  • میلاد A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    0 4
    با توجه به شرایط موجود بهزودی قیمت خانه دوبرابر خواهد شد شک نکنید.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    29 0
    داداش ملت پول ندارن
  • بی نام DE ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    27 0
    کلا کاسب ها بی انصاف شدند . مختص مشاوران نیست
  • GB ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    18 0
    شکایت از اعضای صنف به نتیجه می رسه؟
  • بی نام A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    7 2
    درست میگه چرا باید حقوق بازنشسته کم باشه که مجبور بشه بره تو این صنف یا هر صنف دیگر
  • بی نام A1 ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    50 3
    ایشون خودش یه بنگاه دارِ حرفه ای است .... همیشه آدرسِ غلط میده .... اتفاقا" الان اصلا نباید خرید تا دلالها و واسطه ها و بساز بفروشها در قیمتهای نجومیشون اصرار نکنن و به خودشون بیان ... فقط کافیه سه چهار ماه بمونه رو دستشون یک مقداری قیمتها متعادل تر میشه
  • RO ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    7 54
    من خودم مشاور املاک هستم . والا ما در گرونی نقش نداریم . می دانید این گرانی نیست . تورمه . چرا تفاوت نمی گذارید؟
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    57 8
    من که میگم نخرین تا پایین بیاد
  • ناشناس A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    3 0
    متاسفانه بنگاهی ها اگر فروشنده منصف پیدا بشه اصلا نمی گذارند دست خریدار برسه فوری برای خودشان می خرند و با قیمت بالاتر می فروشند عامل گرانی ها هم بنگاهی های بساز بفروشند تا ساخته های خودشان را با قیمت بالاتر بفروشند واقعاً جای تاسف داره
  • بی نام US ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    4 0
    چند روز قبل منزلی رو در عباس آبادخیابان اندیشه توسط آگهی های اینترنتی پیدا کردم. سی میلیون پیش و ماهی هفتصد هزار تومان. در زمان معامله دلال محترم دارای مدرک دکترا در املاک دلتا در تقاطع سهروردی و عباس آبادبه مالک گفت : اینجا قیمتش پنجاه میلیون با دو میلیون اجاره هست، بخواین به قیمت براتون اجاره میدم دلال ها از هر روش غیر اخلاقی برای کسب سود بیشتر استفاده می کنند و دلال های مسکن همونقدر پاک دستند که نمایشگاهی های اتوموبیل و مدیران ثامن الائمه
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    0 3
    عجب مملکت شير تو شير شده آپارتمان خريدم 1 ميليارد فروختم 3 ميليارد در طول 5 ماه 2 مليارد سود کردم ماشين خريدم 113 ميليون فروختم 170 ميليون فقط وقط نکردم سکه بخرم
  • ضد دلال A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    2 0
    " با این وجود بسیاری معتقدند که همکاران شما در بالا بردن قیمت مسکن نقش دارند. چرا باید این کار را بکنند؟ این حرف درستی نیست . از افزایش قیمت مسکن چه سودی نصیب ما می شود؟ " جونکه بحق کمسیون دیگه راضی نیستن با مالک هماهنگ میکنه که اگر بالاتر از قیمت پیشنهادی فروخت حق حساب بیشتر نصیبش بشود آره آقای قلی خان خوب هم خبر داری ولی به روی خودت نمیآری
  • ناشناس A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
    1 0
    یک توصیه به اقایان وخانم هاییکه میخواهند در زمینه مسکن سرمایه گذاری کنند: به جای خرید ملک درتهران ودیگر کلان شهرها درکشورهایی مانند ترکیه , قبرس و...ملک خریداری نمایید .
  • بی نام RO ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
    2 0
    تعداد املاکیها در سالهای اخیر به شدت زیاد شده است دلیل ان هم درامد یامفت و بیش از حد اینهاست که بدون هیچ تخصصی و صرفا با جوسازی و دروغ جیب ملت رو خالی می کنند وقتش شده که مانند تاکسیهای اینترنتی املاک اینترنتی و با متخصصین جوان روی کار بیایند و بساط اینها رو جمع کنند
  • بی نام RO ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
    5 0
    مشاور املاک باید مشاوره بدهد یعنی درباره نوع ساخت ، فرهنگ همسایگانف خوبیها و بدیهای یک ملک، اصلی بودن سند و هزاران مساله دیگری که مردم عادی از ان بی خبرند درحای که املاکیها هیچکدام از این کارها را که نمی کنند بلکه در افزایش قیمتهای کاذب هم نقش دارند و با دادن اگهی های فریبنده مردم بی نوا رو گول می زنند
  • بی نام RO ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
    5 1
    ماههای آینده رکود دوباره بازار مسکنه ... نخرید بابا نخرید به حرف این آقا گوش ندید قیمتها پایین میاد ..... البته قطعا به قیمتهای چند ماه پیش بر نمیگرده ولی قطعا ارزانتر از الان میشه ...
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
    4 0
    ببخشید، بهترین زمان معامله برای فروشنده یا خریدار یا بنگاه معاملات ملکی و مشاور املاک؟