شناسایی ۳۳۴ گونه مختلف جانوری در استان کرمان

ایرنا نوشت:مدیرکل محیط زیست استان کرمان گفت: تاکنون 12 هزار و 600 گونه حیوانی از علف خواران شاخص در مناطق تحت حفاظت محیط زیست این استان شناسایی شده اند.

رضا جزینی زاده با اشاره به وجود 334 گونه جانوری مختلف در این استان افزود: بیش از 18 هزار گونه حیوانی شاخص حیات وحش با احتساب مناطق آزاد استان شامل کل و بز، قوچ و میش، انواع طیور، آهو، جبیر، خرس سیاه، یوزپلنگ و غیره در کرمان وجود دارد.

وی ادامه داد: مناطق تحت مدیریت این نهاد شامل مناطق شکار ممنوع، حفاظتی، پناهگاه، پارک ملی و اثر ملی است. 

گونه حیوانی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان اضافه کرد: یک اثر طبیعی ملی، چهار پناهگاه حیات وحش، هفت منطقه شکار ممنوع، یک پارک ملی، 10 منطقه حفاظت شده و یک قرق اختصاصی در استان کرمان وجود دارد. 

جزینی زاده همچنین گفت: حفظ منابع خدادادی و طبیعی و نیز حفظ منابع تجدید پذیر در کشور از اهداف و وظایف ماست باید تعامل فرابخشی داشته باشیم. 

وی با بیان این مطلب که 34 درصد اراضی بیابانی کویر را داریم، وضعیت اقلیمی استان کرمان را شامل همجواری با کوهها و بیابانها، داشتن تنوع اقلیمی و انواع گونه های حیوانی و پوشش گیاهی و بحث های گردشگری برشمرد که این موارد جزو نماد ویترینی زیستی کشور مطرح شده اما با گرد و غبار همراه است و بر اثر خشکسالی، مصرف بی رویه سموم کشاورزی، مصرف بیش از حد آب این ظرفیت ها را با چالش روبرو کرده است . 

وی پوشش گیاهی استان کرمان را پوشش گرمسیری و نواحی خشک و بیابانی و پوشش سردسیری تقسیم کرد و اظهار داشت: تاکنون هزار و 350 گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: 308 گونه گیاه دارویی و اسانس دار، 129 گونه گیاه آندمیک، یک گونه گیاه در حال انقراض (انغوزه)، 11 گونه آسیب پذیر و بیش از 100 گونه گیاه با ریسک کمتر در استان کرمان وجود دارد.

جزینی چالش های اصلی محیط زیست در استان کرمان را افزایش گرد و غبار و مشکلات ناشی از آن، خشکسالی و بحران آب، آلودگی برخی صنایع و معادن بزرگ و استفاده بی رویه از کود و سم (آفت و علف کش) نام برد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =