۰ نفر
۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
کشف تونل مخفی در مغز انسان

ایسنا نوشت: محققان دانشگاه "هاروارد" دریافتند که در مغز ما تونل‌های کوچکی وجود دارد که سبب انتقال جریان خون به مغز می‌شوند.

دانشمندان اخیرا دریافته‌اند که در سر انسان‌ها تونل‌های مخفی کوچکی وجود دارد که جمجمه را به مغز متصل می‌کند.

این‌گونه به نظر می‌رسد که این کانال‌ها به سلول‌های ایمنی که در جمجمه تشکیل می‌شوند، این امکان را می‌دهد که در صورت بروز التهاب پس از سکته و یا آسیب به مغز، یک راه میانبر در مغز ایجاد کنند.

تاکنون متخصصان بر این باور بودند که سلول‌های ایمنی تنها از طریق جریان خون وارد مغز می‌شوند.

این تحقیقات که توسط محققان دانشگاه "هاروارد"(Harvard) انجام شده است، محققان را در درک بهتر اختلالاتی کمک می‌کند که باعث التهابات مغزی می‌شوند.

این اختلالات منجر به از دست دادن هوشیاری، تشنج و حتی مرگ می‌شوند.

این یافته‌ها همچنین پژوهشگران را کمک می‌کند که بیماری‌هایی نظیر "ام‌اس"(multiple sclerosis) را نیز بهتر بشناسند.

"ام‌اس" یک بیماری خودایمنی است که در آن سلول‌های ایمنی بدن بی‌دلیل به سلول‌های مغزی حمله می‌کنند.

پس از این اکتشاف محققان دریافتند که چگونه "نوتروفیل‌ها" به مغز راه می‌یابند.

 

نوتروفیل‌ها، گلبول‌های سفید کروی شکلی هستند. این گلبول‌ها ۱۲ تا ۱۸ میکرون قطر دارند. عمر نوتروفیل‌ها حدود ۶ ساعت تا چند روز است. نوتروفیل‌ها در دستگاه ایمنی بدن انسان، در خط دوم دفاع غیراختصاصی قرار دارند.

"متیاس ناهرندرف" از محققان این پروژه گفت: در این پروژه ما با دقتی بالا شروع به مطالعه و بررسی مغز از زوایای مختلف کردیم.

هدف ما از این بررسی این بود که "نوتروفیل‌ها" چگونه به مغز راه می‌یابند. دانشمندان سطح داخلی جمجمه موش را تجزیه و تحلیل کردند. در این بررسی با کانال‌هایی میکروسکوپی مواجه شدند که استخوان جمجمه را مستقیما به لایه محافظی که مغز را پوشانده است اتصال می دهد.

در شرایط عادی، گلبول‌های قرمز در این کانال‌ها و از "مغز" به "مغز استخوان" در جریانند. اما پس از سکته مغزی یا آسیب‌های مغزی، این حرکت متوقف می‌شود. محققان هاروارد برای اینکه مطمئن شوند این تونل‌ها در مغز انسان نیز وجود دارند یا نه، یک تکه از بافت جمجمه را تجزیه و تحلیل کردند که در نهایت به وجود این تونل‌ها در مغز انسان نیز پی بردند.

پیری مغز با کاهش جریان خون در یک اندام بدن بروز پیدا می‌کند. کاهش جریان خون در مغز نیز با بروز سکته مغزی و زوال عقل مرتبط است.

کشف تونل مخفی در مغز انسان

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =