نسخه آلمانی‌ها و اروپایی‌ها برای حل بحران خشکسالی چیست؟

گرما و کاهش بارندگی، کشاورزان آلمان را را با خشکسالی بی‌سابقه‌ای روبرو کرده است، آن‌ها برای تولید محصولاتشان آب ندارند و اروپا به دنبال این است تا با کارهای مختلف مسئله نارضایتی کشاورزی‌ها را حل کند.

نیو صدر: بهار و تابستان امسال خشکسالی روی محصولات کشاورزی قسمت‌های مختلف اروپا به ویژه بخش شمالی این قاره تاثیر‌های مخربی داشته است. اطلاعات سازمان هواشناسی جهانی نشان می‌دهد که افزایش رکوردشکن دما و کاهش میزان بارندگی در بخش اول تابستان امسال این خشکسالی را اروپا ایجاد کرده است. به طوری که ادعا شده که ماه‌های می و آوریل امسال گرمترین دمای خود را امسال تجربه کرده‌اند، این روند در تابستان هم ادامه پیدا کرد.

تصاویر منتشره از آژانس اقلیمی کوپرنیک وابسته به کمیسیون اروپا نشان می‌دهد توده‌ هوای گرم و خشکی که از ماه مه 2018 مرکز و شمال اروپا را تحت تاثیر قرارداده است، در ماه ژوئیه نیز همچنان ادامه یافته است. این تصاویر نشان‌ می‌دهد وضعیت پوشش گیاهی در آلمان، لهستان، دانمارک و سوئد در دوماه اخیر در مرحله هشدار قرار گرفته است.

خشکسالی در اروپا

در نقشه‌ای که آژانس کوپرنیک منتشر کرده است مناطق دچار کمبود بارش با رنگ زرد، نواحی خاکی با درجه رطوبت در مرحله هشدار با رنگ نارنجی، مناطق با پوشش گیاهی در معرض از بین رفتن به دلیل رطوبت کم خاک یا کمبود بارش با رنگ قرمز، نواحی احیای نسبی پوشش گیاهی با رنگ قهوه‌ای و مناطق احیای کامل پوشش گیاهی با رنگ سفید مشخص شده‌اند.

آلمان یکی از کشورهای اروپا است که به شدت درگیر این ماجراها شده، همانند دیگر کشورهای اروپا از ابتدای بهار تاکنون میزان بارندگی‌ها در این کشور به شدت کاهش کرده و اطلاعات سازمان هواشناسی آلمان نشان می‌دهد که این کشور گرمترین هوای خود را از سال 1881 تاکنون تجربه کرده است.

جولیا کلوکنر وزیر کشاورزی این کشور در این رابطه گفت: «ما فورا به باران نیازمندیم.»

آن‌ها به باران نیاز دارند چراکه از زمان شروع خشکسالی در اروپا کشاورزان این قاره با یکی از بدترین شرایط نسل خود روبرو شده‌اند، به طوری که میزان تولید برخی محصولات در آنجا به زیر ۵۰درصد رسیده است.

انجمن تولیدکننده‌های میوه و سبزیجات اروپا در این رابطه توضیخ داد: «با ادامه روند افزایش دما و خشک‌تر شدن آن در ماه جولای، میزان تولید محصولات کشاورزی در اروپا به شدت کاهش پیدا کرده. امروز وضعیت تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به جدی‌ترین حالتی که در ۴۰ سال گذشته تجربه کرده‌اند رسیده است.»

یکی از محصولاتی که تولید آن در آلمان به شدت کاهش پیدا کرده است سیب‌زمینی است.

آلمان و اروپا برای نجات کشاورزان چه کار می‌کند؟
این وضعیت باعث شده تا مسئولان در اروپا و آلمان به دنبال راه‌حلی برای مشکلات درآمدی کشاورزان اروپایی باشند.

دولت آلمان تاکنون 340 میلیون یورو به کشاورزانش کمک مالی کرده، با این وجود اتحادیه کشاورزان آلمانی درخواست کمک 1میلیارد دلاری کرده‌اند. یواخیم روکوید، رئیس این اتحادیه در این رابطه گفت: «در مقایسه با میانگین 5 سال گذشته، درصد برداشت غلات 25.6 درصد کاهش یافته، در برخی مناطق که کلا برداشت انجام نمی‌شود و انتظار می‌رود هزینه خشکسالی در روزهای آینده افزایش پیدا کند.»

این موضوعی است که وزیر کشاورزی آلمان هم آن را تایید کرده و توضیح داده است که دولت آلمان نمی‌تواند همه هزینه خشکسالی را به کشاورزان بدهد و به همین دلیل قرار است قیمت برخی از محصولات هم افزایش پیدا کند.

اما به جز دولت شرکت‌های خصوصی هم به دنبال کمک به کشاورزان و دامداران اروپایی به روش‌های متفاوتی هستند.

برای مثال شرکت لبنیاتی آرلا قرار است تمام درآمد خود در سال 2018 را به تمام کشاورزانی که امسال از خشکسالی اروپا آسیب دیده‌اند پرداخت کند. آرلا شرکتی است که به طور مشترک توسط 11200 کشاورز در بریتانیا،  سوئد، دنمارک، آلمان، هلند و بلژیک اداره می‌شود.

این شرکت معمولا سالانه بخشی از درآمد خود را به کشاورزان پرداخت می‌کرد، اما تابستان گرم شدید امسال باعث گرفته شدن تصمیم توسط هیئت‌مدیره آرلا شد.

با وجود این کمک‌ها، به نظر می‌رسد قرار این روند در تابستان‌های بیشتری در اروپا ادامه پیدا کند و به همین دلیل آن‌ها به دنبال اجرای راه کلی تری برای حل مسئله خشکسالی هستند؛ از بین بردن مبدا خشکسالی.

مبدا خشکسالی‌های اروپا چیست؟
جین پاسکال محقق حوزه اقلیم در رابطه با مبدا این خشکسالی‌ها گفت: «قطعا این خشکسالی توسط تغییراقلیم شدیدتر شده است و متاسفانه این اتفاقات در آینده متداول‌تر می‌شود.»

او افزود: «نقشه‌ای که اروپا برای مقابله با تغییراقلیم که در سال ۲۰۱۵ در پاریس به آن رسید هنوز ۳ سال بعد از کنفرانس پاریس اجرایی بروزرسانی نشده و این عامل شرمساری است. میزان بلندپروازی که اکنون در اروپا وجود دارد هنوز برابر با هدف اصلی توافق پاریس که می‌گوید دمای زمین نباید بیش از ۱.۵ درجه افزایش پیدا کند، نیست.»

7 درصد گازهای گلخانه‌ای آلمان در حوزه کشاورزی تولید می‌شود، به همین دلیل دانشمندان پیشنهاد کرده‌اند که با تغییر تحوه کشاورزی و دامپروری در آلمان و دیگر کشورها وضعت خشکسالی‌های تابستان بهبود پیدا کند.

لوتزه کامپن یک محقق اقتصاده حوزه کشاورزی در یک موسسه مربوط به تغییراقلیم در این رابطه گفت: «بخش کشاورزی نشان داده که چقدر نسبت به تغییراقلیم آسیب‌پذیر است. بهترین راه برای پیشگیری، تثبیت اقلیم است.»

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    0 0
    چرا يك جمله نصفه و نيمه باقي مانده است؟