خراسان نوشت: خبرها توسط هیچ مرجعی تایید نشده است اما مسئولان آژانس ها ، تور لیدرها و کسانی که در کار مهاجرت هستند از سفر بدون بازگشت ایرانی هایی می گویند که می خواهند از برداشتن روادید کشور صربستان استفاده یا به عبارتی سوء استفاده کنند.

کسانی که به قصد پناهندگی به بلگراد می روند. یکی از ایرانی هایی که در بوسنی زندگی می کند می گوید: «آن طور که اطلاع دارم در برخی کمپ های واقع در مرز صربستان ده ها ایرانی که به طور غیرقانونی قصد خروج از صربستان را داشتند، نگهداری می شوند.» به هر روی این موضوع مدتی است در برخی رسانه ها مطرح است و کم و بیش برخی از آن باخبر هستند به جز نمایندگان مجلس و حتی مسئولان گردشگری!

کمپ پناهندگان

شهریور سال گذشته بود که دولت صربستان روادید خود را برای اتباع ایران لغو کرد. شاید ازهمان زمان هم وسوسه مهاجرت آسان‌تر به کشورهای اروپایی به جان کسانی افتاد که توان و شرایط مهاجرت قانونی را نداشتند.

صربستان در جنوب شرق اروپا نخستین کشور از این قاره است که دروازه‌های خود را بدون دریافت روادید به روی ایرانی‌ها، گشوده است. آمارهایی وجود دارد مبنی بر این که از زمان لغو روادید صربستان برای ایرانی‌ها تا روزهای پایانی اسفند سال ۹۶ نزدیک به هفت هزار تن به این کشور سفر کرده‌اند که البته تعدادی از آن ها قصد گردشگری نداشته اند.

مسئول یکی از آژانس های معتبر گردشگری در تهران درباره این موضوع معتقد است که از هر صد مسافر یک تا سه مسافر با قصد پناهندگی به این کشور می رود. جزمه ای گفت: ایرانی هایی که قصد پناهندگی دارند از طریق سفر به کشورهایی چون صربستان ، مجارستان ، لهستان و دیگر کشورهای بلوک شرق برای پناهندگی به کشورهایی چون آلمان ، اتریش ، فرانسه یا انگلیس اقدام می کنند و متاسفانه این افراد نمی دانند چه شرایط سختی در انتظار آن هاست بنابراین ایرانی هایی که این مسیر را برای مهاجرت انتخاب می کنند کسانی هستند که به سیم آخر زده اند و می خواهند به هر نحوی از کشور خارج شوند.

وی افزود: ماموران اداره مهاجرت و پلیس صربستان افراد بسیار خشن و با رفتاری غیرمتعارف هستند و اگر پلیس متوجه خروج غیرقانونی آن ها شود عواقب بسیار بدی متوجه آن ها می شود ضمن آن که این کشور کوچک از نظر اقتصادی شرایط مطلوبی برای زندگی ندارد و کسانی که موفق به پناهندگی نمی شوند راهی ندارند جز آن که به ایران برگردند که در خوشبینانه ترین حالت فقط 20 درصد از این افراد موفق به خروج از خاک صربستان می شوند. وی افزود: از هر صد نفر مسافر ، یک تا سه نفر با قصد پناهندگی به این کشور سفر می کنند.

یکی دیگر از افرادی که با موضوع مهاجرت سر و کار دارد هم در این خصوص اظهار کرد: پناهندگانی که می خواهند به صورت غیرقانونی از مرزهای صربستان به مجارستان و سپس به کشورهای اروپایی بروند شانس موفقیت بسیار کمی دارند چرا که صربستان مرزهای خود را به سیستم های حرارتی مجهز کرده است و از این طریق این افراد به سرعت شناسایی می شوند ضمن آن که کمپ های این کشور شرایط نامطلوبی دارند و آمار خودکشی در آن ها بالاست. او البته معتقد است که در شرایط کنونی امکان موفقیت این پناهندگان از طریق مرز صربستان نزدیک به صفر است.

این اظهارات نگران کننده در حالی است که پیگیری های ما از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و فراکسیون گردشگری نشان داد که نمایندگان مردم در جریان این اتفاقات نیستند .

حتی معاون گردشگری کشور در این خصوص اظهار بی اطلاعی کرد. محمد محب خدایی به خراسان گفت: درباره پناهندگی ایرانی ها از طریق صربستان تا به حال چیزی نشنیده ام و هیچ گزارشی هم در این خصوص به من نرسیده است.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =