۰ نفر
۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۷
ربات‌ها در پیری عصای دستتان می‌شوند

کم‌کم ربات‌ها به‌جای داروهای آرام‌بخش برای مبتلایان به زوال عقل استفاده می‌شود تا اضطراب و پریشانی بعدازظهر آن‌ها کمتر شود.

 

به گزارش خبرآنلاین، در مبتلایان به زوال عقل پدیده‌ای به نام سندرم Sundowner وجود دارد که پریشانی، گیجی و اضطراب بعدازظهر تا شب را به همراه دارد. دلیل آن ناشناخته بوده و اختلال در ریتم شبانه‌روزی ، تغییر در میزان نور، اضطراب ناشی از فعالیت‌های انتهایی روز و نوسانات هورمونی بخشی از نظریه‌های مطرح‌شده در این زمینه هستند.{لینک}

درنهایت تجربه ناخوشایندی هم برای بیماران و هم برای پرستاران ایجاد می‌شود.

اغلب نیز در بیمارستان‌ها و مراکز روان‌درمانی از داروهای آرام‌بخش برای حل مشکل استفاده می‌شود اما در سال‌های اخیر ژاپنی‌ها رباتی را برای این کار به نام paro ایجاد کرده‌اند که بتواند نقش آرام‌بخش را بازی کند.

موسسه ملی علوم و فناوری‌های پیشرفته ژاپن بیش از یک دهه روی توسعه Paro وقت صرف کرده است. این ربات سال 2004 رونمایی شد و در بسیاری از مناطق جغرافیایی جهان استفاده می‌شود تا بتواند نقش یک حیوان خانگی را برای افراد سالمند و مبتلایان به زوال عقل بازی کند.

«پارو» 6 هزار دلاری برای مبتلایان به زوال عقل در نقش معجزه وارد عمل شده و البته این ربات گران‌قیمت در دسترس همه نیست.

«ساندرا پترسون» پروفسور پرستاری در دانشگاه تگزاس بیمار مبتلابه زوال عقل پیشرفته داشت که 8 سال حرف نزده بود اما با دیدن «پارو» به او گفت: دوستت دارم!

پارو بعد از لمس شدن حرف می‌زند و مانند طوطی سخنگو عمل می‌کند و اگر با وی به‌آرامی صحبت کنید به‌سوی شما سوق پیدا می‌کند.

نیاز به غذا یا راه رفتن (مانند حیوان خانگی) ندارد و در هر زمان از ساعات شبانه‌روز گوش‌به‌فرمان شماست. بیمار نشده و حواس‌پرت هم نمی‌شود و وظیفه اصلی خود یعنی در مرکز توجه قرار گرفتن را به‌خوبی انجام می‌دهد.

پاروی 56 سانتی‌متری مانند یک نوزاد 2.7 کیلوگرم وزن دارد و با توسعه هوش مصنوعی روی آن می‌تواند به چنین بیمارانی کمک فراوانی کند.

ربات‌ها در پیری عصای دستتان می‌شوند

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
    3 0
    آدم عقلش را هم می خواهد از دست بدهد بهتر است در کشوری پیشرفته و انسان محور چون ژاپن باشد.گزارشی از مارکز نگهداری ایران هم منتشر کنید مقایسه کنیم ...