پرونده؛ مصایب و فداکاری‌های سربازان وطن

سربازان در دوره خدمت نظام وظیفه، ماجراهای زیادی را از سر می‌گذرانند، از غم دوری خانواده و معشوق گرفته تا جنون لحظه‌ای و خودزنی و در نهایت، حضور در درگیری‌های مسلحانه، دفاع از مردم در مقابل تروریست‌ها و حتی جدال با آتشی که جنگل را می‌بلعد، آنها در خط مقدم مصایب ایران حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فرزندان پسر یک سرزمین، به مادر خود، میهن، بدهکاری دارند. آنها باید در همه شرایط از امنیت و مرزهای کشور دفاع کنند. دو سال از دفاع آنها از مادر وطن به صورت خدمت اجباری در دوره سربازی طی می شود و تا سالها فرزندان پسر باید به صورت آماده به خدمت، منتظر باشند تا در صورت نیاز، باز هم اسلحه به دست بگیرند، ولی همان دو سال خدمت نظام وظیفه اجباری مساله مهمی برای پسران شده است.

عده ای می گویند اجباری بودن سربازی باعث مشکلاتی مانند خودکشی و دیگرکشی در سربازان شده، واقعیت این است سربازان در زمان خدمت، فداکاری می کنند، باعث افتخار و سربلندی می شوند،  عاشق می شوند و خود یا دیگران را به گلوله می بندند و بیمار و افسرده می شوند، یا در راه دفاع از وطن، کشته می شوند و بالاتر از کشته شدن، در مسیری که در پیش دارند، مجبور می شوند در درگیری های مسلحانه شرکت کنند و بعضا حتی  سربازان در مقابل عملیات بزرگ و کوچک تروریستی قرار می گیرند با فداکاری شهید می شوند. هر بلایی که سر سربازان بیاید آنها می دانند از بخشودگی خدمت یا معافیت ماههای باقیمانده خبری نیست.

حتما بسیاری هنوز خاطره تلخ تیرماه 95 و  تصادف مرگبار دو اتوبوس سربازان پادگان ۰۵ کرمان در جاده نی‌ریز را به خاطر دارند که در آن سانحه 15 سرباز کشته شدند و تنها  خواسته خانواده هایشان این بود که بر سنگ مزارشان بنویسند شهید، قصه های زیادی از فداکاری و شهادت سربازان  بارها در سالهای پس از جنگ با عراق در درگیری در چهارگوشه ایران از سیستان و بلوچستان گرفته تا خوزستان و کردستان شنیده شده، ولی ماجرایی که اخیرا باعث شد تا دوباره داغ دل ایران از فرزندان سربازش تازه شود، جنگ و درگیری نبود. با وجودی که برخی سربازان وظیفه شناس حتی در جدال با آتش جنگ ها از دنیا می روند یا در عملیات های تروریستی به عنوان حافظ جان مردم در مقابل آتش تروریستها، فداکاری می کنند و  از سوی مسئولان به عنوان سرباز فداکار مورد تجلیل قرار می گیرند ولی باز هم قصه های زیاد دیگری از حماسه سازی سربازان شنیده می شود.

سرباز ایلام

مصایب و دلتنگی دوره سربازی

ماجرای سرباز فداکاری که جان 5 مسافر نوروزی را از مرگ حتمی در سانحه رانندگی نجات داد یکی از هزاران ماجرایی است که درباره سربازان شنیده شده است. حتی اخبار دیگری درباره  اسارت سربازان در دست تروریستها و تلاش برای نجات آنها هم منتشر شده که نشان می دهد سربازان در مواجهه با تروریست هایی که تیر خلاص به مجروحان می زدند چطور فداکاری کرده اند.

سرباز در حمله تروریستی اهواز

شرح فداکاری آنها تنها مربوط به رویدادهایی که منجر به جان باختن آنها می شود، نیست. بلکه ذکر جزییات رویدادهایی مانندحادثه تروریستی اهواز از زبان سربازانی که در میدان عمل بودند نشان از گستردگی عملکرد سربازان در مواجهه با تهدیداتی است که در کمین این کشور و مردم آن نشسته است. سربازان وقتی هم به اسارت دشمن می آیند و بعد از مدتها  از چنگ دشمنان این سرزمین آزاد می شوند هم مظلومند. کسی آنها را نمی شناسد، حلقه گل به گردنشان نمی آویزد و با آنها عکس بادگاری نمی گیرد.

ولی اگر سربازی در طول خدمت خود کنترلش را از دست بدهد و دست به خودکشی یا دیگر کشی در پادگان بزند، تمام دوربین ها روی سربازان زوم می شود. ماجرای تیراندازی یک سرباز در پادگان به افسر مسئول خود با جزییات زیادی بازنشر داده می شود، مانند خبر تیراندازی یک سرباز در پادگان کهریزک به همقطارانش که انعکاس زیادی داشت و باعث شد ماجرای تیراندازی یک سرباز در پادگان آبیک قزوین به سایر سربازان را در ذهنها زنده کند، در جامعه واکنش های زیادی برانگیخت.

ولی به جز سربازی که روی همقطارانش اسلحه می کشد، باید در فکر دیگر سربازان که در تیراندازی همقطار اختیار از دست داده خود، کشته و زخمی شده اند هم بود. آنها هم باید نگران باشند از سوی  همپایه خدمتی شان مورد حمله مسلحانه قرار نگیرند. حتی اسلحه ای که در دست سربازی است که بر بلندی برج نگهبانی یا مقابل در پادگان، پاس می دهد هم می تواند برای او خطرساز شود، همانطور که  خودزنی یک سرباز در هرمزگان نشان داد بی تحملی سربازان می تواند برای خودشان هم خطرناک باشد. با این همه خطر که سربازان را در دوره نظام وظیفه تهدید می کند، البته باز هم  مسئولان می گویند نباید شرایط خدمت سربازی تغییر کند و دلایل آن را هم برمی شمارند.

حتی در ماههای اخیر هم ماجراهایی از  سربازی رفتن دخترها شنیده می شود که بیان جزییات سربازی دخترها از سوی یک نماینده مجلس به شایعات مربوط به آن دامن زد و باعث  شوخی هایی با سربازی رفتن دختران هم شد. با وجودی که شوخی شوخی می رفت قصه سربازی رفتن دخترها جدی شود، ولی باز هم عده ای از دخترها خود را برای سربازی رفتن آماده می کردند که مسئول ارشد سازمان نظام وظیفه سردار کمالی اعلام کرد ماجرای سربازی رفتن دخترها فقط یک شوخی است!

بله، باید فعلا فقط پسرهای کشور، دوره اجباری خدمت نظام وظیفه را طی کنند، رنج بکشند، فداکاری کنند و شهید شوند.


231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
    56 3
    تو کشور ما به پسرا ظلم میشه.‌چرا باید دوسال تمام وقتشون رو بدن و برن دوره سربازی. اونم تو شرایط بد .‌برای چی باید یه مادر پسری رو که با خون دل بزرگ کرده بفرسته سربازی و بعد هم تو درگیری با اشرار و یا حین سربازی بدلایل دیگه مثل تصادف یا حوادث و چیزای دیگه بمیره و آرزوشو به گور ببره.‌درحالیکه خودش به انتخاب خودش نظامی گری رو به عنوان یک شغل قبول نکرده که با تمام مخاطراتش کناربیاد.اون فقط باید یه دوره آموزش کوتاه مدت ببینه برای جنگهای احتمالی. نه اینکه هرروز تو این کشور شاهد ازدست رفتن جوونامون به اسم سربازی باشیم‌. تاکی میخاین این ظلم رو به پسرای این کشور تحمیل کنید.