سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات و ادعاهای مطرح شده توسط آمریکایی ها در توجیه تعطیلی سرکنسولگری آن کشور در بصره را ناموجه، بی مورد و فرافکنی آشکار دانست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهرام قاسمی گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه تعرض به دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک را محکوم می کند و توجیه مضحک بسته شدن سرکنسولگری آمریکا در بصره که در پی روزها و هفته ها تبليغات و پیشگویی و ایراد اتهامات واهی به ایران و نیروهای عراقی انجام شد را فراری به جلو و اقدامی فرافكنانه و مشکوک می داند.

قاسمی افزود: اگرچه شواهد و قراین متعددی از دخالت پیدا و پنهان عوامل خارجی در حمله وحشیانه به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره وجود دارد، اما توجیهات کودکانه مقامات آمریکایی برای ماجراجویی و القاء ناامنی در عراق و فشار به دولت این کشور در پس این نمایش بخوبی عیان بوده که البته اقدامی مذموم و كاملا محکوم است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مکتوب، ادعا کرد که کنسولگری این کشور در بصره در هفته‌های اخیر، چندین بار مورد حمله از سوی عوامل وابسته به گروه‌های مورد حمایت‌ ایران قرار گرفته است. بنابراین ایران باید بداند که آمریکا به طور مناسب به چنین حملاتی پاسخ خواهد داد.

وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این با طرح ادعای خود مبنی بر نفوذ ایران در عراق گفته بود در صورت هرگونه حمله به منافع آمریکا در عراق، جمهوری اسلامی را مسئول آن خواهد دانست و به آن به طور مستقیم و شدید پاسخ خواهد داد.

 

وزارت خارجه در واکنشی دیگر پیرامون ادعاهای عادل الجبیر در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: بدون تردید عربستان سعودی با نام و نشان ترین حامی تروریسم در جهان است و ریشه و منشاء تروریسمی که امروزه تمام جهان بویژه خاورمیانه را در کام خود کشیده است، جایی جز عربستان سعودی و افکار و اندیشه های افراطی که توسط این رژیم تبلیغ، ترویج و تامین مالی می شود نیست.

قاسمی افزود: اینکه عادل الجبیر با افتخار حمایت کشورش از استراتژی ترامپ در مقابله با چندجانبه گرایی و تخریب توافقات و قراردادهای بین المللی را اعلام می کند، موضوع عجیبی نیست چرا که کشورش از جمله مهمترین حامیان جریان وابسته به اندیشه های ترامپ در آمریکاست که در کنار و همراه با لابی رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی با صرف میلیون ها بلکه میلیاردها دلار می کوشند سیاست خارجی به حراج گذاشته شده آمریکا را در مسیر جنگ افروزی و بی ثبات سازی دلخواه خویش پیش برند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به رهبری عربستان سعودی در ائتلافی نظامی که حدود ۵ سال است یک کشور مسلمان در خاورمیانه را با فاجعه ای بی سابقه روبرو کرده است گفت: اینکه وزیر خارجه یک کشور متجاوز که باعث و بانی ویرانی یمن و فاجعه انسانی هولناک در این کشور است اینگونه از تریبون سازمان ملل متحد که مبنا و چارچوب منشور آن را صلح و امنیت بین المللی تشکیل می دهد، سوء استفاده می کند و در شیپور افراط گرایی، خصومت، خشونت و جنگ افروزی می دمد ریشه در تفکر و اندیشه ای دارد که وی و آل سلمان در آن پرورش یافته اند‌.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 808293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =